Sieć Spar Polska skurczyła się z 250 do 127 sklepów
Z 250 sklepów Spar, Eurospar i Spar Express działających rok temu w ramach sieci zorganizowanej przez spółkę Spar Polska z Grupy Bać-Pol pozostało już tylko 127 placówek handlowych - dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl.
To głównie wypowiedzenia umów franczyzowych przez część przedsiębiorców prowadzących sklepy, co z kolei było konsekwencją m.in. problemów, jakie trapiły hurtową część biznesu Bać-Polu. Spar Polska nie pomogło także pojawienie się na polskim rynku konkurenta w postaci Spar Group z RPA (nowy właściciel sieci Piotr i Paweł) - obie spółki do dziś spierają się o to, która z nich ma prawo do rozwoju szyldu Spar w Polsce. Zarazem, jak informowaliśmy niedawno na portalu wiadomoscihandlowe.pl, istnieje szansa, że strony dojdą do porozumienia, zanim w sprawie zapadną ostateczne decyzje sądowe.
Spar Polska, podważając fakt wypowiedzenia mu umowy licencyjnej przez centralę sieci Spar (Spar International) na początku 2019 r., nie zaprzestało otwierania sklepów, choć dynamika otwarć bardzo wyraźnie zmalała. W 2019 r. Spar Polska udało się uruchomić przynajmniej kilka placówek franczyzowych - oficjalnie komunikowano otwarcia w Chochołowie, Krakowie i Janowie Lubelskim.
Przypomnijmy, że zarówno na koniec 2018, jak i na koniec 2017 roku sieć Spar Polska liczyła dokładnie 250 sklepów. W 2018 r. operator zdołał uruchomić 21 sklepów, zarazem zamykając tyle samo placówek w innych lokalizacjach.
W sprawozdaniu z działalności za 2018 r. zarząd Spar Polska zapewniał, że ówczesne zamknięcia 21 sklepów spowodowane były "przede wszystkim niedostosowaniem sklepu do standardów Spar, trudną sytuacją finansową sklepów powodującą znaczne opóźnienia w regulowaniu zobowiązań do dostawców, lub decyzją właścicieli o zamknięciu sklepów".
Aktualny stan 127 sklepów zrzeszonych pod Spar Polska to najmniej od 2012 r., kiedy w skład sieci wchodziło 115 placówek. W kolejnych latach liczba sklepów wzrastała o ok. 20-30 w ujęciu netto. W 2013 r. działały 144 placówki Spar Polska, rok później 186, potem 207, 230, aż do 250 sklepów na koniec 2017 i 2018 r.
Obroty sklepów Spar Polska (w cenach sprzedaży netto) rosły od 231 mln zł w 2010 r. do ok. 1,12 mld zł w roku 2018 r. Ta druga kwota oznaczała wzrost o 8 proc. względem roku 2017 r. Pełnych danych za miniony, 2019 r. jeszcze nie znamy.
Paweł Jachowski