Świąteczny prezent dla biznesowego partnera

Prezenty świąteczne dla kontrahentów stały się już biznesowym zwyczajem. Jak wpływają na relacje z klientami i dostawcami? Czy warto wręczać je osobiście? Kiedy koszty zakupu upominków dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Prezenty świąteczne dla kontrahentów stały się już biznesowym zwyczajem. Jak wpływają na relacje z klientami i dostawcami? Czy warto wręczać je osobiście? Kiedy koszty zakupu upominków dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Prowadzenie biznesu w dużej mierze opiera się na utrzymywaniu dobrych relacji z kontrahentami. Warto więc o nie zadbać, zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Przekazywane wtedy upominki pozwalają partnerom biznesowym wejść na wyższy poziom relacji, co owocuje dłuższą współpracą i większym zaangażowaniem w prowadzone razem projekty.

Prezenty dla kontrahentów VIP

Dla każdego przedsiębiorstwa istnieje grupa szczególnie ważnych kontrahentów. Relacje biznesowe z takimi kluczowymi klientami, dostawcami i partnerami są zwykle pielęgnowane bardziej niż z pozostałymi. Przekłada się to m.in. na przygotowanie dla nich specjalnych prezentów świątecznych o znacznej wartości.

Reklama

Prezenty dla grupy wyselekcjonowanych kontrahentów mają za zadanie budowanie wizerunku przedsiębiorcy jako lepszego od innych podmiotów oferujących podobne produkty czy usługi. Oznacza to, że ich celem jest kreowanie relacji handlowych - mają więc charakter reprezentacyjny. W związku z tym nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - są kosztem reprezentacji.

Drobne prezenty świąteczne z logo firmy

Często prezentami świątecznymi dla mniejszych partnerów biznesowych są różnego rodzaju gadżety z logotypem firmy, np. kubki, długopisy, pen-drive'y czy latarki. To powszechnie stosowane upominki, wręczane zwyczajowo. Ich wartość jednostkowa jest niewielka i nie mają one charakteru reprezentacyjnego, dzięki czemu koszty poniesione na ich nabycie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie znaczy to jednak, że niewielkie upominki nie wpływają na relacje biznesowe. Niezależnie od wartości stanowią bowiem miły gest w stosunku do kontrahenta, przez co budują pozytywne doświadczenia z marką. Przekładają się również na ułatwienie komunikacji.

Wręczane osobiście czy wysyłane pocztą?

Osobiste wręczenie prezentu świątecznego kontrahentowi oznacza, że jest on dla nas ważnym partnerem biznesowym. Z uwagi na czasochłonność taka forma przekazywania upominków dotyczy jednak zwykle wyselekcjonowanej grupy kluczowych dla przedsiębiorstwa klientów czy dostawców.

Prezenty biznesowe są często wysyłane pocztą lub kurierem. To duże ułatwienie zwłaszcza w przypadku znacznej liczby kontrahentów lub chęci obdarowania zagranicznego partnera biznesowego.

- Aby przygotowany przez nas prezent dla partnera biznesowego dotarł do celu nienaruszony, należy zwrócić uwagę na jego odpowiednie zapakowanie. Im dalszą drogę musi przebyć paczka, tym solidniej powinna zostać przygotowana. To samo dotyczy prezentów, które łatwo ulegają uszkodzeniu, jak np. szkło, produkty spożywcze czy sprzęt elektroniczny. Nawet najpiękniej przygotowany prezent warto więc zabezpieczyć wypełniaczem do paczek i wysłać w solidnym pudełku z grubego kartonu - mówi Jarosław Kamiński, Dyrektor Zarządzający z firmy Rajapack.

Klasyczna elegancja vs. szalona ekstrawagancja

W relacjach biznesowych łatwo o faux-pas - również w kwestii wręczania prezentów świątecznych. Dlatego w większości przypadków lepiej postawić na eleganckie, klasyczne rozwiązania. Dotyczy to zarówno samego prezentu, jak i jego opakowania. Uniwersalnym upominkiem będą więc chociażby czekoladki zapakowane w czerwone ozdobne pudełko na magnes czy kalendarz książkowy w czarnej papierowej torbie.

Nie znaczy to jednak, że oryginalny prezent dla kontrahenta będzie złym wyborem. Sprawdzi się on zwłaszcza w przypadku firm o kreatywnym, luźnym profilu działalności, jak np. agencje reklamowe. Od uniwersalnych upominków można też odejść w przypadku wieloletnich, dobrze znanych kontrahentów, zastępując je spersonalizowanymi upominkami biznesowymi.

Budowanie relacji biznesowych z kontrahentami to działanie długofalowe. Często wymaga wielu miesięcy, a nawet lat pracy, dlatego o ich jakość warto dbać nie tylko w okresie świątecznym, ale przez cały rok.

Dowiedz się więcej na temat: koszty | prezent | prezent` | prezenty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »