Sześć dobrych praktyk w czasie zakupów w sieci
Zakupy przez internet są naszą codziennością. Według raportu „E-commerce w Polsce 2023” opublikowanego przez Gemius korzysta z nich aż 77 proc. Polaków. A skoro są tak popularne warto wiedzieć, jak wygodnie i komfortowo kupować w sieci.
Kupujesz lub sprzedajesz w sieci? Starasz się zachować czujność i sprawdzać drugą stronę transakcji. Ale czujność czasami nie wystarczy, dlatego przedstawiamy dobre praktyki, które warto stosować, podczas robienia zakupów w internecie.
OLX, największy serwis ogłoszeniowy w Polsce, wprowadził dla użytkowników rozwiązanie Przesyłka OLX, która objęta jest Pakietem Ochronnym, poprawiającym komfort i wygodę zakupów online.
W ramach rozwiązania OLX umożliwia zwrot pieniędzy w przypadku, gdy otrzymana paczka będzie pusta lub otrzymany przedmiot będzie różnić się od opisu znajdującego się w ogłoszeniu. W takich przypadkach można wybrać jedną z dwóch dróg. Każdą w nich inicjuje kliknięcie przycisku "Mam problem". Następnie należy podjąć decyzję, czy kontaktujemy się bezpośrednio ze sprzedającym, czy kierujemy sprawę do zespołu OLX. W pierwszym przypadku - jeśli sprzedający zaakceptuje zwrot, a kupujący odeśle przedmiot i otrzyma zwrot środków, następuje zakończenie procedury. W drugim - co jest sugerowane w przypadku pustej paczki - sprawa trafia do zespołu OLX.
W tym przypadku procedura wygląda następująco:
- kupujący ma 24 godziny od odebrania przesyłki na zgłoszenie problemu;
- wystarczy kliknąć przycisk "Mam problem" i wypełnić formularz;
- sprawa trafia do zespołu OLX;
- w ciągu maksymalnie 30 dni kalendarzowych zespół OLX wydaje decyzję, o której informuje zainteresowane strony;
- po akceptacji zgłoszenia kupujący ma 72 godziny na uzupełnienie danych do zwrotu;
- następnie sprzedający ma 72 godziny na opłacenie przesyłki zwrotnej i uzupełnienie danych;
- kupujący ma kolejne 72 godziny na nadanie paczki.
Przed dokonaniem zakupu zawsze należy sprawdzać opinie o sklepie internetowym lub sprzedającym. Warto korzystać z platform, które umożliwiają ocenianie transakcji przez innych użytkowników. Jeśli konto jest nowe i brakuje opinii, zachowajmy szczególną ostrożność. A gdy oferta wydaje się zbyt korzystna, by mogła być prawdziwa, lepiej zrezygnujmy z zakupu.
Nigdy nie płaćmy przez linki wysyłane SMS-em lub mailem. Jeśli korzystamy z popularnych serwisów sprzedażowych jak OLX, nie gódźmy się na to, by płatność odbyła się poza platformą - zarówno jeśli jesteśmy kupującym, jak i w przypadku, gdy to my sprzedajemy produkt. W przypadku linków OLX - na platformie można zweryfikować ich prawdziwość.
Banki, platformy sprzedażowe czy inne zaufane instytucje nigdy nie proszą o podanie poufnych danych przez telefon lub e-mail. Jeśli otrzymamy taką prośbę, skontaktujmy się bezpośrednio z instytucją, aby upewnić się, że jest to prawdziwe żądanie. Jeśli mamy podejrzenie, że ktoś próbuje wyłudzić nasze dane, od razu skontaktujmy się z policją.
Fałszywe strony mogą wyglądać identycznie jak oryginalne, ale ich adresy URL mogą zawierać drobne różnice. Zawsze sprawdzajmy, czy adres strony internetowej jest poprawny i zaczyna się od "https://". Zaufane adresy są również zabezpieczone kłódką przy okienku, w którym wpisujemy adres strony www, jednakże pamiętajmy, że owa kłódka wcale nie daje gwarancji, że odwiedzana strona jest bezpieczna.
Regularne aktualizowanie oprogramowania i aplikacji, a także korzystanie z programów antywirusowych może pomóc w ochronie przed zainstalowaniem na nasze urządzenia złośliwego oprogramowania, poprzez które oszuści mogą próbować wyłudzać dane. Warto dbać o nie na bieżąco.
Przestrzegając powyższych zasad i korzystając z dostępnych rozwiązań, możemy cieszyć się korzyściami, jakie niesie ze sobą e-commerce oraz transakcje zawierane z osobami prywatnymi.