Ulepszenie zestawu komputerowego
W 2010 r. sp. z o.o. zakupiła zestaw komputerowy za kwotę nieprzekraczającą 3.500 zł. Zaliczono go do środków trwałych i jednorazowo zamortyzowano. W 2014 r. dokonano jego modernizacji za kwotę nieprzekraczającą 3.500 zł. Przez pomyłkę wydatek rozliczono jako nowy środek trwały i zamortyzowano w 100%. Jak naprawić powstały błąd?
Popełniony przez Czytelnika błąd nie wymaga korekty kosztów podatkowych (stosownych poprawek należy dokonać jedynie w ewidencji środków trwałych). Nakłady na modernizację komputera, których wartość nie przekracza w roku podatkowym 3.500 zł, mogą być bowiem odniesione bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. |
Przypomnijmy, iż środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł (por. art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP).
Zatem wydatki na modernizację zestawu komputerowego, o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł w danym roku podatkowym, odnosi się bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia.
Ponieważ w sytuacji przedstawionej w pytaniu podatnik w miesiącu poniesienia omawianego wydatku utworzył nowy środek trwały, który następnie jednorazowo zamortyzował, efekt podatkowy będzie taki sam. W związku z tym pomimo, że zastosowane rozwiązanie nie jest prawidłowe, w celu naprawienia błędu nie wystąpi potrzeba dokonania wstecznej korekty kosztów i zeznania podatkowego za 2014 r.
Podatnik musi jedynie dokonać stosownych poprawek w ewidencji środków trwałych. W tym celu należy z ewidencji wykreślić wprowadzony w 2014 r. zestaw komputerowy. W efekcie wprowadzonych zmian w ewidencji powinien pozostać jedynie zestaw komputerowy wprowadzony do niej w 2010 r., w wartości odpowiadającej ówczesnej cenie nabycia.
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 27 z dnia 2016-09-20