Urzędy przyjazne przedsiębiorcy. Są takie
Zakończono IV edycję konkursu na Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Mamy już 69 urzędów sprzyjających przedsiębiorcom. Nagrodzone urzędy chcą traktować podatników jak partnerów.
Wczoraj w siedzibie Business Centre Club rozstrzygnięto IV edycję konkursu na Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Na liście laureatów znajduje się 69 urzędów skarbowych z całej Polski. To o 6 więcej niż w roku ubiegłym. Wtedy nagrodzone zostały 63 urzędy. W 2004 roku nagrodzonych było zaledwie 56 urzędów, a w 2003 roku 52.
WAŻNEPrawo używania tytułu Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy - 2006 przysługuje przez rok, do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu. Tytuł ten jest rekomendacją wystawioną wyróżnionym placówkom i ich pracownikom przez Ministerstwo Finansów i Business Centre Club.
Przedstawiciele BCC wyrazili nadzieję, że w przyszłości wszystkie urzędy skarbowe będą zasługiwały na wyróżnienie.
Przedsiębiorcy z ankietą
Konkurs przeprowadzono po raz czwarty. Zorganizowało go Ministerstwo Finansów oraz BCC. Urzędy skarbowe oceniane były na podstawie punktów przyznawanych przez przedsiębiorców w wypełnianych ankietach konkursowych. W ankietach tych przedsiębiorcy oceniali organizację, politykę komunikacyjną urzędu oraz procedury obsługi podatnika (m.in. profesjonalizm i szybkość udzielania informacji). Po wypełnieniu przedsiębiorcy przesyłali ankiety do regionalnych loży BCC.
Dzięki takim przedsięwzięciom podatnik ma możliwość wyrażenia opinii o działalności danego urzędu i tym samym pośrednio wpłynięcia na sposób jego funkcjonowania. Tytuł finalisty otrzymują w każdym regionie urzędy skarbowe, które uzyskały największą liczbę punktów.
Marek Goliszewski, prezes BCC, podkreślił, że w tym roku rekordowa liczba przedsiębiorców włączyła się do konkursu. Zapowiedział także przy okazji gratulacji i podziękowań, że w kolejnych latach BCC będzie się starać, aby przedsięwzięcie zataczało jak najszersze kręgi.
- Konkurs Urząd Skarbowy przyjazny przedsiębiorcy wpisuje się w dialog społeczny, z którym u nas wcale nie jest dobrze. Przedsiębiorca nie może być traktowany jak potencjalny przestępca. Dziękuję za postawę, jaką prezentują nagrodzone urzędy - apelował Marek Goliszewski.
Również podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś stwierdził, że taka liczba nagrodzonych urzędów to zaszczyt i honor dla ministerstwa.
- Celem MF jest stworzenie przyjaznej administracji skarbowej - stwierdził minister Banaś.
Starania urzędów
Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśniła nam, że w konkursie ocenie przedsiębiorców podlega jakość obsługi podatnika przez urząd skarbowy oraz łatwość komunikacji i kompetencje pracowników urzędu. Dodała także, że mając na względzie komfort obsługi podatników w urzędach skarbowych województwa pomorskiego zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań organizacyjnych, które przyczyniły się do podniesienia jakości świadczonych usług. Trzy spośród czterech nagrodzonych urzędów, tj. Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni, Urząd Skarbowy w Człuchowie oraz Urząd Skarbowy w Bytowie, wdrożyły System Zarządzania Jakością w oparciu o wymagania normy PN-EN ISO 9001: 2001. Wszystkie nagrodzone urzędy skarbowe posiadają Salę Obsługi Klienta, której położenie i funkcjonalność wpłynęła w dużym stopniu na poprawę komfortu załatwiania spraw w urzędzie.
- Ponadto dobra organizacja pracy, kompetencje urzędników, życzliwa atmosfera, z jaką spotyka się przedsiębiorca, oraz innowacje technologiczne typu Kiosk multimedialny czy strona internetowa urzędu - to tylko niektóre rozwiązania organizacyjne w urzędach skarbowych województwa pomorskiego wpływające na sprawną obsługę klientów. W wyniku dokonanych zmian urzędy skarbowe wprowadziły ułatwienia w zakresie wniosków składanych w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego i zwrotu VAT na materiały budowlane oraz skróciły czas na wydanie zaświadczenia - argumentowała Monika Kopiecka. Podobne rozwiązania i udogodnienia już funkcjonują lub są wprowadzane we wszystkich nagrodzonych urzędach.
Nagradzane kolejny raz
W wielu przypadkach tytuł urzędu przyjaznego został przyznany nie po raz pierwszy. Spośród tegorocznych laureatów 23 urzędy zostały uhonorowane po raz drugi, 11 po raz trzeci, 8 po raz czwarty, a pozostałe 27 urzędów nagrodzono po raz pierwszy.
- Urzędy skarbowe nagrodzone w województwie dolnośląskim zostały bardzo wysoko ocenione przez przedsiębiorców. Niektóre spośród tych urzędów przedsiębiorcy premiowali tytułem po raz kolejny. Fakt ten świadczy o stałym podnoszeniu jakości pracy przez urzędy skarbowe naszego województwa oraz o poprawie relacji na płaszczyźnie urząd - przedsiębiorca - stwierdziła w rozmowie z nami Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.
O KONKURSIE MÓWIĄ NACZELNICY NAGRODZONYCH URZĘDÓW SKARBOWYCH
Roman Dobrzyński
naczelnik Urzędu Skarbowego w Janowie Lubelskim
Wyróżnienie w konkursie Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy jest wielkim uznaniem pracy, jaką wykonują w służbie przedsiębiorcy pracownicy Urzędu Skarbowego w Janowie Lubelskim, którym mam przyjemność kierować. Wyróżnienie to jest ukoronowaniem kilkuletnich starań o poprawę jakości pracy i obsługi klienta. Jest ono jednocześnie wyzwaniem do dalszej intensywnej pracy, której owocem będzie jeszcze większe zadowolenie przedsiębiorcy z jakości usług świadczonych przez nasz urząd.
Danuta Nikiel
naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
Konkurs przyczynia się do ciągłej poprawy jakości pracy urzędów, do budowania wzajemnego zrozumienia i zaufania w relacjach urząd-podatnik. Dzięki konkursowi podatnicy mają możliwość dokonywania oceny pracy i funkcjonowania urzędów. Z kolei urzędnicy mają motywację do coraz większej dbałości o jakość wykonywanej pracy, co w efekcie przekłada się na lepsze załatwianie spraw, sprawniejszą obsługę podatników, eliminowanie błędów.
Rajmund Piwowarski
naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej
Konkurs tworzy pozytywny wizerunek konkretnego, wyróżnionego urzędu, jak i pracowników w nim zatrudnionych. W urzędzie, którym kieruję - ja i moi pracownicy przykładamy szczególną uwagę do tego, żeby te pozytywne relacje klient - urząd stały się czymś powszechnym. W naszej codziennej pracy zdecydowanie stawiamy na działania o bardziej prewencyjnym charakterze - działania uświadamiające przedsiębiorców, a przez to skłaniające ich do rzetelnego i terminowego rozliczania się z podatków.
Grzegorz Michalski
naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
Uzyskanie takiego wyróżnienia podnosi prestiż urzędu. O takim urzędzie pisze się na stronach internetowych zarówno Ministerstwa Finansów, jak i BCC, w komunikatach prasowych. Daje to dużą satysfakcję pracownikom zatrudnionym w wyróżnionym urzędzie, a jednocześnie wpływa mobilizująco na inne urzędy. Takie wyróżnienie przekłada się także na podatnika- przedsiębiorcę, który, o ile nie popełnia błędów świadomie, wie, że może swoją działalność rozwijać spokojnie, a urząd skarbowy obsłuży go rzetelnie, kompetentnie i... miło.
Cecylia Wolanin
naczelnik Urzędu Skarbowego w Stargardzie Sczecińskim
Przeprowadzanie tego typu konkursów jest celowe i przydatne dla obydwu stron biorących udział w konkursie - podatnika i urzędu skarbowego. Dostosowanie jakości pracy urzędu do oczekiwań podatników poprzez rozwijanie różnych możliwości dostępu do administracji pozwoli na zbudowanie administracji przyjaznej, otwartej, dostępnej, życzliwej i kompetentnej nastawionej na współpracę z podatnikiem.
Andrzej Dobosz
naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego
Tytuł Urzędu Skarbowego Przyjaznego Przedsiębiorcy postrzegamy jako wyraz akceptacji i uznania zmian, jakie dokonujemy w małopolskim urzędzie. Zapewniamy naszym klientom sprawną, szybką i kompetentną obsługę. To nie podatnik jest dla urzędu, ale urząd dla podatnika.
Danuta Cherek
naczelnik Kujawsko- Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
Stereotypowe opinie podatników na temat urzędów skarbowych są zdecydowanie niekorzystne. Stereotypy jednak bardzo często rozmijają się z rzeczywistością. Przykładem jest Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy w Bydgoszczy. Aktualnie realizujemy eksperyment w ramach projektu Phare 2003, który całkowicie zrewolucjonizował nasze relacje z podatnikami. Podstawowym walorem takiego konkursu jest propagowanie praktyki dobrej pracy w tak skomplikowanej i wrażliwej materii, jaką są relacje na linii urząd - podatnik. Nie może być lepszej, bardziej obiektywnej oceny pracy urzędu, niż ta, która jest dokonywana przez przedsiębiorców. Jest to dla nas wskazówką, czy stosowane metody pracy są akceptowane czy też nie. Jest to oczywiście również kwestia prestiżu.
Marek Jankowski
naczelnik Urzędu Skarbowego w Gnieźnie
Uzyskanie tytułu Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy jest potwierdzeniem wysokiej jakości naszej codziennej pracy. Mimo trudności lokalowych staramy się zachowywać najwyższe standardy obsługi podatników. Cieszymy się, że podejmowane przez nas inicjatywy zostały zauważone i docenione przez jedną z najbardziej wymagających grup podatników, jaką są przedsiębiorcy. Utwierdza to nas w przekonaniu, iż coraz lepiej odpowiadamy na stawiane wymagania.
Ewa Matyszewska