Uwaga na lewe promocje
Towar w promocji droższy niż przed przeceną? Gratisowy upominek, za który faktycznie należy zapłacić? Przedsiębiorcy kuszą, konsumenci płacą. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcja Handlowa ostrzegają przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.
Jak wykazała kontrola Inspekcji Handlowej przeprowadzona na zlecenie UOKiK, nie wszyscy sprzedawcy organizując akcje promocyjne dla konsumentów postępują uczciwie. Dotyczy to w szczególności wprowadzania klientów w błąd, co do rzeczywistego zakresu obniżek.
Inspektorzy sprawdzili 76 placówek handlowych na terenie województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, podkarpackiego, pomorskiego, śląskiego i wielkopolskiego, w tym 46 należących do dużych sieci handlowych. Nieprawidłowości dotyczyły aż 25 proc. skontrolowanych produktów.
Jak się okazało, informacje zawarte na opakowaniach niektórych artykułów błędnie sugerowały kupującym, że nabywają towar za niższą cenę lub otrzymują bezpłatnie określony upominek. W rzeczywistości część produktów oferowanych w promocji nigdy nie była droższa, a za prezenty faktycznie trzeba było zapłacić ? nawet tyle samo ile za te nieobjęte promocją.
Kontrola wykazała również znaczne niezgodności cen towarów z tymi, które zakodowane były w czytnikach lub kasach fiskalnych. Ostatecznie zatem konsumenci musieli zapłacić więcej niż sądzili decydując się na zakup.
Jak wynika z praktyki UOKiK, sprzedawcy często naruszają interesy słabszych uczestników rynku. Konsumenci dokonują zakupu towarów o zaniżonej wadze, podczas gdy cena pozostaje taka sama, podane parametry sprzętu nie są zgodne ze stanem faktycznym a do podanej ceny trzeba jeszcze doliczyć podatek.