Warto zainwestować w pracowników!
Szkolenia pracowników niosą ze sobą wiele korzyści, zarówno dla uczestników, jak i pracodawcy. Przedsiębiorstwa odnotowują wzrosty sprzedaży, podnoszą jakość oferowanych usług i produktów, a także zyskują bardziej zmotywowany, a przez to efektywniejszy zespół. Pracownicy zaś rozwijają swoją wiedzę i konkretne umiejętności, częściej awansują i są bardziej zadowoleni z wykonywanej pracy. Aby jednak szkolenia w pełni przekładały się na sukces firmy, warto je wcześniej dobrze zaplanować.
- Dzięki konsekwentnemu inwestowaniu w podnoszenie kwalifikacji mojego zespołu, co roku odnotowujemy wzrost liczby klientów o ok. 20 proc. - mówi Renata Aleksenderek, z prywatnego przedszkola Stumilowy Gaj. Nawet na najprostszym szkoleniu najwięcej zyskuje firma. Wszystkie emocjonalne i materialne korzyści, które są udziałem pracownika, przekuwają się na wymierne efekty dla firmy. - Cykl szkoleń dofinansowywanych z funduszy unijnych, w których wziąłem udział, pozwolił mi zaktualizować wiedzę na temat zagadnień związanych z eksportem - potwierdza Andrzej Celejewski z PPHU Andrex. - Otworzyło mi to oczy na nowe obszary działalności, co przełożyło się na rozwój przedsiębiorstwa - dodaje.
Otwarty, zmotywowany i silniej związany ze swoją firmą pracownik jest ogromną wartością dla całego zespołu. Poprawia się jego wydajność i sposób pracy, a co za tym idzie, zadowolenie klientów i zwiększenie wartości sprzedawanych usług lub produktów. Dzięki nowym umiejętnościom pracowników, firmy odnotowują wzrost obrotów. - Przykładowo, szkolenia z zakresu obsługi klienta, podnoszące umiejętności handlowców, przekładają się na większą sprzedaż. Szkolenia z zakresu nowych umiejętności, jak obsługa urządzeń czy programów, przyspieszają procesy w firmach. Taka oszczędność czasu oznacza także oszczędność pieniędzy - mówi Krzysztof Murzyn, trener.
Inwestowanie w szkolenia owocuje także poprawą wizerunku firmy. Przedsiębiorstwo takie jest postrzegane jako innowacyjne, przyjazne dla pracowników, dbające o jakość produktów lub usług. Pozwala to nie tylko na pozyskanie nowych klientów dla firmy, ale umożliwia poszerzenie obszarów jej działalności. Przyznają to także ankietowani przez instytut MillwardBrown SMG/KRC (patrz wykres), którzy zauważają, iż szkolenia zwiększają konkurencyjność firmy na rynku. Przedsiębiorcy wiedzą też, że firmy, które szkolą pracowników, dynamiczniej się rozwijają i są lepiej zorientowane w faktycznym poziomie posiadanego know-how.
Szkolenia dają uczestnikom przede wszystkim wiedzę praktyczną i nowe umiejętności przydatne w pracy. Usprawnienie produkcji, lepsza obsługa klienta, krótsze terminy wykonania usług, mniej popełnianych błędów - to wszystko może być wynikiem nowych kompetencji pracowników. Co więcej, wysyłani na szkolenia pracownicy zwykle czują się docenieni, dzięki czemu chętniej te nowe umiejętności wykorzystują. Zauważenie ich przez szefów sprawia, że poza świadomością bycia potrzebnym, dodatkowo wzmacnia się ich lojalność wobec firmy. - Pracowałem kiedyś w małej firmie. Idąc tam, słyszałem od znajomych ostrzeżenia, że niczego się nie nauczę, że po co mam tracić swój potencjał, że korporacja da mi więcej. Jednak, dzięki aktywnemu programowi szkoleniowymi, to właśnie w małej firmie nauczyłem się najwięcej. Pracodawca, razem z zewnętrzną firmą, przygotował program dla wszystkich pracowników z mojego działu, co nie tylko wpłynęło na naszą motywację, podniesienie poziomu wiedzy, ale i lojalność. Większość osób pracujących w tej firmie to osoby związane z nią przez lata, co rzadko zdarza się w branży telekomunikacyjnej - zauważa Jacek Gawrych, były inżynier bezpieczeństwa w firmie DOTCOM.
Szkolenia uczą odnajdywania swojego miejsca w grupie i tym samym integrują zespół. Dobry trener uczy otwartości, czasami wręcz motywuje do odważnego korzystania ze swoich zdolności i wiedzy w działaniu. Efekty tego są bardzo wymierne: pracownicy czują się ze sobą lepiej, łatwiej się komunikują, zwiększa się wzajemne zaufanie, a co za tym idzie, poprawia się atmosfera pracy i jej wydajność. Jednak szkolenie odniesie sukces wyłącznie wtedy, gdy zostanie dobrze zaplanowane.
- Badanie potrzeb szkoleniowych jest jednym z kluczowych elementów wpływających na skuteczność polityki szkoleniowej w nowoczesnych organizacjach - twierdzi Tomasz Krajewski, trener w Zentiva Pl. Taka analiza pozwala poznać motywację, wiedzę i postawy przyszłych uczestników, skonkretyzować cele i oczekiwania zgłaszane przez kadrę zarządzającą oraz stworzyć program szkolenia, a następnie przeprowadzić jego ewaluację. Tylko dobrze przeprowadzone badanie potrzeb szkoleniowych umożliwia dopasowanie szkolenia do uwarunkowań i oczekiwań organizacji. - Firma, która chce czerpać wymierne korzyści z realizowanych szkoleń, powinna udostępnić trenerom niezbędne dane do analizy wstępnej. Dzięki temu będą oni w stanie przygotować szkolenie, które jest wpisane w specyfikę przedsiębiorstwa. Przecież wybierając się w długą podróż w miejsce nieznane, najpierw planujemy trasę, żeby uniknąć niepotrzebnego błądzenia. Tak samo jest ze szkoleniami - mówi Artur Olszewski z firmy Profes.
Badanie takie ma najczęściej formę ankiety i wywiadów pogłębionych. W przypadku mniejszych firm, które wolałyby najpierw zorientować się, jakich szkoleń potrzebują, można samodzielnie odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Jak wygląda sytuacja mojej firmy? Co powinno ulec zmianie? Czego oczekują pracownicy? Jak powinna wyglądać nasza praca i stan firmy po szkoleniu?
Ostatecznie, po zbadaniu potrzeb szkoleniowych, firma i trener powinni mieć pełen obraz na temat:
- luk kompetencyjnych pracowników,
- obszarów, które należałoby zmienić w organizacji,
- oczekiwanych rezultatów,
- czasu szkolenia,
- kryteriów osiągnięcia celu.
Dopiero na tej podstawie trener opracowuje program szkoleniowy. - Czasami na etapie badania potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie okazuje się, że menedżerowie błędnie ocenili sytuację w swoim zespole czy firmie. W efekcie potrzebne są innego rodzaju szkolenia, niż te zgłoszone wcześniej w zapotrzebowaniu. Dlatego zawsze warto przeprowadzać analizy we współpracy z ekspertami - twierdzi Artur Olszewski.
Bogata baza ofert szkoleniowych i studiów podyplomowych zarówno komercyjnych, jak i dofinansowywanych z funduszy unijnych, znajduje się na portalu www.inwestycjawkadry.pl , który powstał na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W tej chwili w bazie znajduje się już 35.102 ofert szkoleń, w tym 21.491 dofinansowanych ze środków UE i 222 propozycji studiów podyplomowych. Zaawansowana wyszukiwarka pozwala wybrać szkolenia dopasowane do potrzeb przedsiębiorcy. - Baza www.inwestycjawkadry.pl pozwoliła mi szybko i bez zbędnych procedur wybrać szkolenie podnoszące moje kwalifikacje zawodowe - mówi Anna Romańczuk, architekt wnętrz. - Jako przedsiębiorca doceniam intuicyjną i przyjazną wyszukiwarkę, za pomocą której mogę dokładnie przeanalizować oferty szkoleń, a jednocześnie oszczędzam czas i pieniądze - dodaje. Dzięki temu, że firmy szkoleniowe mogą na bieżąco uzupełniać swoje dane, portal zawiera aktualną ofertę szkoleń. Dla osób, które będą potrzebowały wsparcia w zakresie korzystania z portalu, została uruchomiona infolinia 0 801 808 108.
Z potrzeby promowania idei podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników doskonale zdaje się sobie sprawę Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, na zlecenie której realizowana jest ogólnopolska kampania społeczna "Szkolenia - to się opłaca!". - Mimo pozytywnych opinii na temat szkoleń, wciąż mamy do czynienia z niewystarczającą świadomością korzyści, jakie firmy mogą czerpać z inwestowania w rozwój kompetencji swoich pracowników - mówi Anna Świebocka - Nerkowska, Dyrektor Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich. Akcję objął honorowym patronatem Waldemar Pawlak, Wicepremier, Minister Gospodarki, a partnerem merytorycznym jest Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zaś Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw sprawuje nad kampanią patronat medialny.
Krzysztof Murzan