Zwrot kosztów za zatrudnianie niepełnosprawnych
7 listopada 2007 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 października 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz. U. Nr 194, poz. 1404). W rozporządzeniu został określony tryb postępowania w sprawach dotyczących zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oraz wzór wniosku i elementy umowy, a także dokumentację niezbędną do zwrotu.
Określony został również sposób i terminy rozpatrywania wniosków o zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oraz formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków w przypadku niedotrzymania warunków umowy dotyczącej ich przyznania.
Pracodawca może ubiegać się o zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, która zarejestrowana jest w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu pod warunkiem, że zobowiązał się do zatrudnienia tejże osoby przez okres co najmniej 36 miesięcy oraz złożył wniosek o przyznanie refundacji.
Refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej jest pokrywana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zwrot kosztów obejmuje udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna oraz kwotę - niepodlęgającego odliczeniu podatku od towarów i usług, a także podatku akcyzowego - kosztów związanych z wyposażeniem stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
Wnioski składa się do starosty właściwego e względy na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna bądź poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu. W przypadku wniosków składanych przez starostę należy je składać bezpośrednio do Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Wzór wniosku został określony w załączniku do rozporządzenia.
Zadaniem starosty jest sprawdzenie wniosku pod względem rachunkowym oraz formalnym. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku starosta musi poinformować pracodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku oraz wezwać do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeśli jednak pracodawca nie usunie nieprawidłowości we wniosku w terminie 14 dni starosta poinformuje go pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Starosta rozpatrując wniosek musi wziąć pod uwagę potrzeby lokalnego rynku pracy, liczbę osób niepełnosprawnych w określonych kwalifikacjach - zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, koszty wyposażenia stanowiska pracy, a także wkład pracodawcy w wyposażenie tworzonego stanowiska pracy oraz wysokość posiadanych środków Funduszu przeznaczonych na ten cel w danym roku. Starosta musi pisemnie poinformować pracodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od daty otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały - o której jest mowa w art. 35a. ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jeśli rozpatrzenie wniosku dla pracodawcy okaże się negatywne to starosta musi sporządzić uzasadnienie. Natomiast w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta wzywa pracodawcę do negocjacji warunków umowy. Musi być ona sporządzona w formie pisemnej.