12 mln zysku operacyjnego Seleny w drugim kwartale
Grupa Selena - globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej z centralą w Polsce - osiągnęła w drugim kwartale 2012 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 289 mln zł. Oznacza to wzrost o 10 proc. wobec analogicznego okresu roku 2011. Zysk operacyjny (EBIT) dla drugiego kwartału wyniósł 12 mln zł, a zysk netto 7 mln zł.
Dobry wynik drugiego kwartału Selena zawdzięcza wyższej niż w ubiegłym roku marży brutto ze sprzedaży. Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 2,5 punktu procentowego w stosunku do czwartego kwartału 2011 roku. Uzyskana poprawa rentowności do poziomu 4,1 proc. jest jednym z pierwszych rezultatów podjętych przez Grupę programów optymalizacyjnych i restrukturyzacyjnych.
Po pierwszym półroczu 2012 Selena zanotowała przychody ze sprzedaży w wysokości 476 mln zł, co oznacza wzrost o 10 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2011. Zysk operacyjny ukształtował się na poziomie 5,5 mln zł, a wynik netto wyniósł -7 mln zł. Najistotniejsze wzrosty sprzedaży wygenerowały spółki w Europie Wschodniej (Rosja, Ukraina) i Azji Centralnej (Kazachstan). Pomimo trudnych warunków na rynkach europejskich, przychody rosły także w krajach Europy Centralnej (Rumunia, Czechy, Bułgaria). Sprzedaż na rynku krajowym została utrzymana na poziomie roku ubiegłego.
Z początkiem 2012 roku Grupa uruchomiła szereg programów, których celem jest zwiększenie efektywności operacyjnej i obniżenie kosztów funkcjonowania. Jednym z priorytetów działań restrukturyzacyjnych była stopniowa redukcja zadłużenia. Po pierwszym półroczu, relacja długu netto do EBITDA wyniosła 4,05 i była niższa niż pod koniec roku 2011, kiedy wskaźnik osiągnął wartość 5,23. Selena poprawiła efektywność zaangażowanego kapitału obrotowego. Dzięki redukcji stanów zapasów magazynowych i wydłużeniu terminów płatności do dostawców, Grupa skróciła cykl konwersji gotówki o 11 dni - co w rezultacie zmniejszyło zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i pozytywnie wpłynęło na przepływy pieniężne z działalności operacyjnej.
Jednocześnie, w pierwszym półroczu 2012 Selena obniżyła udział kosztów sprzedaży i marketingu do 17,7 proc. - w porównaniu do 18,5 proc. w analogicznym okresie roku 2011. Koszty ogólnego zarządu także zostały zredukowane do 8,0 proc. z 9,2 proc. w roku 2011.
- Drugi kwartał tego roku był udany dla Seleny, a podjęte przez nas działania optymalizacyjno-restrukturyzacyjne przynoszą pozytywne efekty. W dalszym ciągu jednak, spowolnienie gospodarcze na rynkach rozwiniętych i w krajach Europy Środkowowschodniej oraz związane z tym zmniejszenie nakładów na budownictwo stanowi dla nas podstawowe wyzwanie. Szczególnie trudna sytuacja utrzymuje się w Hiszpanii. Również w Azji zostaliśmy zmuszeni do zweryfikowania założeń biznesowych naszego projektu w Chinach - powiedział Jarosław Michniuk, prezes zarządu Seleny FM, jednostki nadrzędnej w Grupie Selena.
W najbliższych miesiącach Grupa spodziewa się stagnacji lub lekkiego spowolnienia na głównych rynkach swojej działalności - z wyłączeniem Europy Wschodniej i Azji Centralnej, gdzie oczekuje dalszych wzrostów. Selena kontynuuje działania związane z konsolidacją i koncentruje się na programach mających na celu dalszą poprawę rentowności i sprawności operacyjnej.
Selena to globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej, który oferuje gamę produktów przeznaczonych zarówno dla profesjonalnych wykonawców, jak i użytkowników indywidualnych - główne marki to TYTAN, ARTELIT oraz hiszpańska QUILOSA. Selena jest jednym z trzech największych światowych producentów piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Grupa w swojej ofercie posiada piany, uszczelniacze, kleje, produkty do hydroizolacji, systemy ociepleń, zamocowania oraz produkty komplementarne.
W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 18 krajach na całym świecie. Zakłady produkcyjne Seleny są zlokalizowane w Polsce, Brazylii, Korei, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii. Globalne doświadczenia zdobywane na wielu różnych rynkach pozwalają Grupie Selena szybko się rozwijać. Dzięki nim Selena staje się firmą innowacyjną i kreuje nowe rozwiązania dostosowane do potrzeb użytkowników.
Opr. MM