Agora miała w IV kw. 47,5 mln zł EBITDA, zgodnie z oczekiwaniami
Grupa Agory w IV kwartale 2018 r. miała 2,3 mln zł zysku netto (rok wcześniej 72,3 mln zł zysku netto).
Grupa Agora wypracowała w czwartym kwartale 2018 roku 47,5 mln zł zysku EBITDA*, o 10,2 proc. więcej niż przed rokiem. Wynik był o 1,9 proc. niższy od konsensusu PAP Biznes, który zakładał 48,4 mln zł zysku. Zysk netto grupy wyniósł w ubiegłym roku 9,4 mln zł.
Oczekiwania sześciu biur maklerskich ankietowanych przez PAP Biznes wahały się od 44 mln zł zysku do 53 mln zł zysku.
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej Agory sięgnął 0,3 mln zł wobec 73,5 mln zł straty wcześniej.
Agora zdecydowała w lutym o dokonaniu odpisów aktualizujących, m.in. wartość spółki Goldenline oraz pozostałych należności wobec firmy Ruch - odpisy te obniżyły wynik grupy za czwarty kwartał 2018 roku o około 11,4 mln zł. Z kolei w czwartym kwartale 2017 roku wynik grupy był obciążone odpisami w wysokości 88,9 mln zł.
Pobierz za darmo program PIT 2018
Podatek dochodowy grupy w czwartym kwartale wyniósł 7,2 mln zł - efektywna stopa opodatkowania wyniosła 75,8 proc.
Przychody grupy Agora wyniosły w czwartym kwartale 346,1 mln zł i były zgodne z oczekiwaniami analityków (343,6 mln zł). Sprzedaż wzrosła o 4,8 proc. rok do roku.
Poniżej tabela z wynikami Agory i ich porównaniem do konsensusu PAP:
4Q2018 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2018 | rdr |
0 | |||||||
Przychody | 346,1 | 343,6 | 0,7% | 4,8% | 33,7% | 1141,2 | -2,1% |
EBITDA | 47,5 | 48,4 | -1,9% | 10,2% | 177,8% | 98,4 | -17,2% |
EBIT* | 14,7 | 25,3 | -41,8% | - | - | 0,9 | - |
zysk netto j.d.* | 0,3 | 21,2 | -98,6% | - | - | 5,1 | - |
marża EBITDA | 13,7% | 14,1% | -0,36 | 0,68 | 7,12 | 8,62% | -1,58 |
marża EBIT | 4,2% | 7,4% | -3,11 | 26,71 | 5,79 | 0,08% | 6,34 |
marża netto | 0,1% | 6,2% | -6,09 | -22,16 | 1,40 | 0,45% | 7,61 |
* wyniki mogą być nieporównywalne z konsensusem ze względu na odpisy ogłoszone przez spółkę w lutym
------------
Według szacunków Agory, w 2019 roku wartość wydatków na reklamę w Polsce wzrośnie od 2,5 proc. do 4,5 proc. w porównaniu z 2018 r., gdy wzrost wyniósł 7,5 proc. - podała spółka w raporcie.
W raporcie podano, że rynek reklamy w Polsce w czwartym kwartale 2018 r. wzrósł o 4,5 proc. do około 2,8 mld zł.
"W czwartym kwartale 2018 r. reklamodawcy zwiększyli wydatki reklamowe we wszystkich segmentach rynku poza prasą. Najwyższy wzrost wydatków reklamowych miał miejsce w internecie, były one również wyższe w reklamie zewnętrznej, kinie, radiu i telewizji. Mniejsze wydatki na reklamę miały natomiast miejsce w dziennikach i czasopismach" - napisano w raporcie.
W całym 2018 r. wartość wydatków na reklamę wzrosła o 7,5 proc. do kwoty około 9,6 mld zł.
Poniżej przedstawiamy prognozy Agory dla rynku reklamy na 2019 rok w podziale na segmenty:
OGÓŁEM | Telewizja | Internet | Czasopisma | Radio | Reklama zewnętrzna | Dzienniki | Kino | |
2019 P | 2,5-4,5 proc. | 2-4 proc. | 5-8 proc. | (10 proc.) - (8 proc.) | 2-4 proc. | 2-4 proc. | (13 proc.)-(11 proc.) | 1-3 proc. |
2018 | 7,5 proc. | 6,5 proc. | 13,5 proc. | (7 proc.) | 5,5 proc. | 5 proc. | (7 proc.) | 6 proc. |
EBITDA (ang. earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) - zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych (kredytów, obligacji), podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych (ang. amortization) oraz amortyzacji (deprecjacji) rzeczowych aktywów trwałych (wiki).