Alibaba vs Amazon: Walka dwóch gigantów rozrywki przenosi się do chmury
Alibaba właśnie podał swoje wyniki finansowe. Co mówią one o jego kondycji i perspektywach dalszego "podgryzania" Amazona?
Polscy konsumenci dobrze znają zarówno chińskie AliExpress z grupy Alibaba, jak i amerykańskiego Amazona. Obie firmy interesują jednak nie tylko konsumentów, ale też inwestorów giełdowych. W aktualnych warunkach rynkowych ich koncentracja na usługach online może okazać się ważną przewagą, czyniącą z akcji obu spółek ciekawą inwestycję.
- Zarówno Amazon, jak i Alibaba, kojarzą się ze sklepami internetowymi, ale obie spółki już dawno temu przestały działać tylko w handlu detalicznym. Raczej należy powiedzieć, że zajmują się szeroko pojętą rozrywką, ale też płatnościami i usługami w chmurze - mówi w rozmowie z MarketNews24 Maciej Leściorz, ekspert CMC Markets.
Walka dwóch światowych gigantów trwa. Który z nich aktualnie zyskuje przewagę? Amazon pod względem kapitalizacji rynkowej jest dwa razy droższy od Alibaby, ale to ekspansja chińskiej firmy wywołuje obawy, już nie tylko w USA.
Alibaba podał też właśnie swoje wyniki finansowe za rok finansowy 2020. Przychody spółki wzrosły o 22 proc., do 16,14 mld dolarów. To więcej, niż oczekiwali analitycy, w efekcie czego bezpośrednio po ich publikacji kurs akcji spółki na giełdzie w Nowym Jorku wzrósł.
Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2019
Walka Alibaby z Amazonem może być szczególnie zaciekła w sektorze usług w chmurze obliczeniowej.
- Do niedawna w kontekście usług w chmurze mówiło się o wielkiej trójce: Amazon, Microsoft i Google. Teraz do tego grona dołącza Alibaba. Z tej czwórki to właśnie chińska spółka najszybciej zdobywa ten fragment rynku i w 2018 r. rosła jako jedyna, podczas gdy pozostali trzej gracze zanotowali spadek dynamiki - wyjaśnia Maciej Leściorz.
Rynkowe perspektywy Amazon i Alibaby są bardzo dobre, z lekką przewagą po stronie chińskiego koncernu, pomimo tego, że Alibaba to spółka, która bardziej odczuła negatywne skutki koronawirusa.
- Sytuacja Alibaby może się jednak bardzo zmienić, jeżeli spółka zostanie odcięta od globalnych rynków z powodu eskalacji wojen handlowych na linii USA-Chiny. Bardzo wiele będzie więc zależeć od wyniku jesiennych wyborów prezydenckich w USA, ponieważ administracja prezydenta Trumpa naciska na wprowadzenie obostrzeń - przewiduje ekspert CMC Markets.