Alkoholowa wojna cenowa
Przychody grupy Belvedere, producenta i dystrybutora alkoholi, spadły w I półroczu 2009 r. o 25,6 proc. do 426 mln euro, a w samym drugim kwartale wyniosły 233,6 mln euro po spadku o 23,8 proc. rdr - podała spółka w prezentacji na swojej stronie internetowej.
Belvedere tłumaczy, że spadek przychodów to przede wszystkim wpływ kursów walutowych, w tym złotego.Przychody netto w Polsce wyniosły w I półroczu tego roku 113,8 mln euro i były niższe o 33 proc. rdr. Stanowiły 38,4 proc. przychodów netto całej grupy, które wyniosły 296 mln euro. Udział Belvedere w polskim rynku wódki wynosił na koniec czerwca 18,6 proc., podczas gdy na koniec 2008 roku wynosił 22,6 proc. "Z powodu wyjątkowo agresywnej polityki cenowej Polmosu Lublin (Oaktree Capital), dla wszystkich pozostałych graczy rynek się skurczył" - napisano w prezentacji.
Udział Polmosu Lublin, producenta Żołądkowej Gorzkiej, wynosił na koniec czerwca 28,4 proc., a CEDC (Żubrówka, Absolwent, Bols) 26,6 proc. Poza danymi o sprzedaży za I półrocze tego roku spółka opublikowała też wyniki za 2008 rok.
W ubiegłym roku Belvedere miało 1,18 mld euro przychodów wobec 1,04 mld euro przychodów w 2007 roku.
EBITDA wyniosła w 2008 roku 23,5 mln euro, podczas gdy w 2007 roku była na poziomie 39,1 mln euro. Spółka planowała początkowo wypracować w 2008 roku 60 mln euro EBITDA. Belvedere poinformowało, że na starych rynkach EBITDA wzrosła o 0,9 proc. rdr do 45,4 mln euro, ale na nowych rynkach strata EBITDA wyniosła 15,9 mln euro, w dużej mierze z powodu wysokich kosztów promocji związanych z wprowadzeniem wódki Sobieski na rynek amerykański i ukraiński. Belvedere miało też w 2008 roku stratę netto w wysokości 61,2 mln euro wobec 0,9 mln euro zysku rok wcześniej.