Amica podnosi ceny, odkłada plany prezentacji strategii
- Amica w związku ze wzrostem kosztów m.in materiałowych wprowadziła od 1 stycznia 2022 roku podwyżkę cen i w połowie roku planuje kolejną - poinformował podczas wideokonferencji prezes spółki Jacek Rutkowski. Dodał, że w związku z aktualną sytuacją zarząd odkłada plany przedstawienia nowej długoterminowej strategii grupy do 2030 roku.
- Od 1 stycznia 2022 roku na wielu rynkach udało nam się podnieść ceny i w ciągu roku także planujemy podwyżkę cen. Bardzo trudno jest nam w tej chwili policzyć, czy te podwyżki cen będą w stanie skompensować podwyżki kosztów, nie tylko materiałowych, ale także kontenerów, ale również energii elektrycznej. Zobaczymy, na ile nam się uda efektywnie wprowadzić drugą rundę podwyżek w połowie roku - powiedział prezes.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Dodał, że w najbliższym czasie wzrost kosztów materiałowych sięgnie 20 proc. rdr.
Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także towary, czyli produkty AGD kupowane u innych producentów w celu ich dalszej sprzedaży. Stal stanowi w produkcji blisko 30 proc. technicznego kosztu wytworzenia.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!
Grupa pracuje nad nową strategią do 2030 roku.
- Strategię chcieliśmy opublikować w ubiegłym roku, ale nastąpiły turbulencje na rynku surowców i kontenerów. W tym roku jest wojna w Ukrainie. Teraz raczej koncentrujemy się na planie kryzysowym. Krótki plan opracowujemy, do końca bieżącego roku - powiedział Rutkowski.
Zaktualizowana strategia grupy Amica zakłada osiągnięcie 4 mld zł przychodów i 8 proc. marży EBITDA w 2023 roku.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły w 2021 roku o 11,9 proc. do 3,43 mld zł.
EBITDA grupy w 2021 roku zmniejszyła się o 17 proc. do 215,8 mln zł. Marża EBITDA zmniejszył się w ubiegłym roku do 6,3 proc. z 8,5 proc.
Na koniec ubiegłego roku sprzedaż w Europie Zachodniej stanowiła 42 proc. przychodów grupy, 27 proc. przypadało na rynek polski. Rynek wschodni stanowił 17 proc. przychodów, północny 8 proc., a południowy 7 proc. Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 mln urządzeń rocznie.