Reklama

Bank Pocztowy gotowy na debiut

Planowana oferta BP będzie obejmować emisję nowych akcji. Dodatkowo, jeden z dotychczasowych akcjonariuszy - PKO BP, rozważa sprzedaż części z posiadanych akcji.

W 2014 roku Bank Pocztowy miał 43,6 mln PLN zysku netto. Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE netto) był na poziomie 10,5%. Za kilkanaście dni KNF może zatwierdzić prospekt emisyjny Pocztowego. Wciąż nie wiadomo jednak, ile akcji zostanie zaoferowanych drobnym inwestorom. podał "Parkiet".

Reklama

Tymczasem wyceny Banku Pocztowego, sporządzone przez część domów maklerskich oferujących akcje tego banku, mieszczą się w przedziale 589-845 mln zł - wynika z nieoficjalnych informacji PAP. Zarządzający są sceptyczni w ocenie szans na sukces IPO, głównym czynnikiem ryzyka jest zapowiadany podatek bankowy.

We wtorek Bank Pocztowy ogłosił zamiar przeprowadzenia oferty publicznej. Według informacji PAP, z nowej emisji do 4,6 mln akcji Bank Pocztowy chce pozyskać 200 mln zł.

Dodatkowo, jeden z dotychczasowych akcjonariuszy - PKO BP, rozważa sprzedaż części z posiadanych akcji. Z informacji PAP wynika, że PKO BP może zaoferować około 800 tys. akcji, czyli mniej więcej jedną trzecią posiadanego pakietu.

Strategicznym, większościowym akcjonariuszem banku jest Poczta Polska, posiadająca pakiet akcji stanowiący 75 proc. kapitału zakładowego banku minus 10 akcji. PKO BP posiada pakiet akcji stanowiący 25 proc. kapitału banku plus 10 akcji.

Oferta publiczna będzie skierowana do inwestorów indywidualnych oraz polskich i wybranych zagranicznych inwestorów instytucjonalnych (poza USA). Oferta dla inwestorów indywidualnych zostanie przeprowadzona w ramach programu Akcjonariatu Obywatelskiego.

Z nieoficjalnych informacji PAP wynika, że Ipopema Securities, oferująca akcje w IPO, wycenia akcje Banku Pocztowego w przedziale 589-838 mln zł. Inny oferujący, DM PKO BP, ma wycenę banku w przedziale 642-845 mln zł.

Pytani przez PAP zarządzający są sceptyczni w ocenie atrakcyjności oferty Banku Pocztowego.

" To mały bank, ze słabą bazą klientów. Nie bardzo wiem, po co miałbym go mieć w swoim portfelu. Kluczowym czynnikiem ryzyka jest zapowiadane wprowadzenie podatku bankowego w wysokości 0,39 proc. aktywów banku. Jeśli ten podatek wejdzie w życie, to wycena Banku Pocztowego spada poniżej 300-280 mln zł" - powiedział PAP jeden z zarządzających TFI, pragnący zachować anonimowość.

"Nie zdziwiłbym się, gdyby ostatecznie oferta została wstrzymana do czasu wyjaśnienia sprawy podatku bankowego. To wydaje się jedynie rozsądnym rozwiązaniem" - dodał.

Bank Pocztowy zamierza przeznaczyć środki pozyskane w drodze emisji nowych akcji na realizację celów ujętych w strategii rozwoju banku na lata 2015-2018. Chce się stać wiodącym bankiem detalicznym w Polsce regionalnej.

Globalnymi koordynatorami oraz współzarządzającymi księgą popytu są Pekao Investment Banking (który pełni również funkcję współoferującego) i UniCredit Bank, oddział w Londynie, współzarządzającym księgą popytu oraz współoferującym jest Dom Maklerski PKO Banku Polskiego, a współzarządzającymi księgą popytu są Ipopema Securities oraz Société Générale Corporate & Investment Banking.

W 2014 roku Bank Pocztowy miał 43,6 mln zł zysku netto. Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE netto) był na poziomie 10,5 proc., zaś wskaźnik rentowności aktywów (ROA netto) na poziomie 0,6 proc.

Na koniec czerwca 2015 r. z jego usług korzystało ponad 1,464 mln klientów detalicznych (indywidualnych i mikroprzedsiębiorstw). Klienci indywidualni mieli ulokowane na rachunkach i depozytach w banku środki o wartości 4.383,2 mln zł. Natomiast kredyty i pożyczki im udzielone wynosiły 4.558,0 mln zł. Z usług banku korzystało również 15,3 tys. klientów bankowości instytucjonalnej. Zobowiązania banku wobec klientów instytucjonalnych wynosiły 1.098,1 mln zł, natomiast kredyty i pożyczki im udzielone wynosiły 586,6 mln zł.

PAP

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »