Biedronka słabiej niż oczekiwano. Zadyszka sieci?

Espirito Santo Investment Bank (BESI) podtrzymało rekomendację "kupuj" dla Jeronimo Martins (z ceną docelową 16,4 euro) po publikacji danych sprzedażowych spółki za IV kwartał 2013 r., pomimo że okazały się słabsze od oczekiwań.

Rekomendacja "kupuj" wynika przede wszystkim z przekonania, że sytuacja spółki w Polsce będzie się poprawiać dzięki lepszemu otoczeniu makroekonomicznemu i mniejszej presji konkurencyjnej na rynku handlu detalicznego. Korygując prognozy wyników na ten rok o koszty rozwoju sieci Ara i Hebe, spółka jest wyceniana na wskaźniku cena/zysk 17x, czyli z 11 proc. dyskontem do spółek porównywalnych.

W IV kwartale 2013 r. Jeronimo Martins odnotowało 8.5-proc. wzrost sprzedaży r/r do 3.1 mld euro, ale jednak 2 proc. poniżej oczekiwań analityków BESI. Tempo wzrostu sprzedaży porównywalnej (LfL) Biedronki w Polsce spadło z 4 proc. w III kwartale 2013 r. do 2,5 proc. w IV kwartale, poniżej poziomu oczekiwanego przez analityków BESI (3.1 proc.). Powodem spowolnienia dynamiki Lfl vs. III kwartał była ujemna wartość inflacji koszyka dóbr oraz wyższa baza porównawcza niż w poprzednim kwartale. Według Jeronimo Martins, zostało to częściowo zrekompensowane lepszym miksem sprzedażowym w IV kwartale 2013 r. (+1,1 proc.) w porównaniu z III kwartałem (+0,4 proc.). Analitycy BESI wskazują jednak, że jednocześnie nastąpiło spowolnienie dynamiki wzrostu wielkości średniego rachunku (z +2,8 proc. w III kwartale do +1,5 proc. w IV kwartale), co oceniają jako nieco rozczarowujące, biorąc pod uwagę obserwowane oznaki poprawy w polskiej gospodarce. Autorzy raportu zwracają uwagę, że wzrost cen żywności w Polsce spowolnił z 2,5 proc. w III kwartale do średnio 1,8 proc. w październiku/listopadzie, czyli porównywalnie z 0.9 proc. spowolnieniem zaraportowanym przez Biedronkę. Zdaniem analityków pokazuje to, że, w porównaniu z III kwartałem, w IV kwartale spółka JM nie zintensyfikowała swoich działań promocyjnych.

Reklama

Jak zaznaczają analitycy Biura Maklerskiego BESI, ryzyko dla prognozy zysku EBITDA spółki za 2013 r. jest stosunkowo ograniczone. JM nie zmieniła swoich prognoz marży EBITDA za ubiegły rok (-20bp/-30bp rok do roku). Marża z dolnej granicy przedziału implikuje zysk EBITDA na poziomie 783 mln euro.

W 2013 r. Biedronka otworzyła 280 sklepów, zatem nieco mniej niż zakładane 290 placówek. Wynikało to z opóźnień I kwartału, związanych z niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Analitycy podkreślają jednak, że nie powinno to mieć większego wpływu na tempo ekspansji Biedronki.

Maria Mickiewicz, analityk Espirito Santo Investment Bank (BESI)

- - - - -

Należąca do portugalskiego koncernu Jeronimo Martins sieć Biedronka w ubiegłym roku zwiększyła przychody aż o 15 proc. do 7,7 mld euro, czyli ok. 32 mld zł - informuje "Puls Biznesu".

Sieć, która jest liderem polskiego rynku spożywczego z ok. 14 proc. udziałem w sprzedaży, ma prawie 2400 sklepów w całym kraju.

W ubiegłym roku uruchomiła ich 280, a zgodnie z deklaracjami do końca 2015 r. powinna ich mieć 3 tys.

Rok później firma planuje wypracować nawet 50 mld zł przychodów. (PAP)

- - - - -

Na podbój Kolumbii z polską żywnością wyrusza Jeronimo Martins, portugalski właściciel Biedronki - czytamy w "Pulsie Biznesu". Znad Wisły wozić będzie tam kawę, herbatę, napoje, produkty mleczne i słodycze.

Portugalska firma, działająca w Kolumbii pod szyldem Ara, po dziewięciu miesiącach od chwili debiutu miała tam 36 sklepów.

W 2015 r. sieć ta ma liczyć co najmniej 150 placówek, do których swoje towary dostarczać mają polscy producenci od lat współpracujący z Biedronką.

Będą to m.in. Maspex Wadowice, Mlekovita, ZPC Otmuchów, Bakoma, Mokate, Mieszko, OSM Łowicz i CEDC.

Jeronimo Martins zapewnia, że lista polskich eksporterów jest jeszcze otwarta. (PAP)

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »