Reklama

​BP Polska zadowolone z warunków KE dla fuzji Orlenu i Lotosu; zainteresowane m.in. detalem

Bogdan Kucharski, prezes BP w Polsce, poinformował, że BP jest zainteresowane biznesami, które spółka już prowadzi w Polsce, czyli detalem i paliwem lotniczym.

- Dobrze oceniamy warunki zaradcze przedstawione przez Komisję Europejską. Aktywnie braliśmy udział w całym procesie, który trwa już dwa i pół roku. Sam Orlen ma bardzo mocną, wręcz dominującą pozycję na rynku, a w połączeniu z Lotosem mógłby temu rynkowi zagrozić. Nie dziwię się, że KE skrupulatnie się przyglądała. Od samego początku jasno przedstawialiśmy nasze obawy. Wydaje się, że Komisja wsłuchiwała się w głosy rynku. Długi proces zakończył się wydaniem warunków zaradczych, które Orlen musi spełnić w określonym czasie, by przeprowadzić fuzję - powiedział Kucharski.

Reklama

- Jesteśmy z tych warunków zadowoleni. Wydaje się, że Komisji udało się wyważyć decyzję - nie zablokowała fuzji, bo wszystkie podmioty mają prawo do szukania synergii, ale jednocześnie postawiła Orlenowi takie warunki, które - w mojej ocenie - gwarantują konkurencyjność i otwartość rynku przyszłości - dodał prezes BP Polska.
 
Jak zauważył, wśród tych warunków jest nie tylko sprzedaż części rafinerii Lotosu, ale jeszcze większej części produkcji tej rafinerii, która musi trafić do niezależnego operatora, który będzie kierował tę ofertę na rynek.

- Będziemy więc mieć alternatywę, jeśli chodzi o możliwości zaopatrzenia - powiedział Kucharski.

- Po drugie, co równie ważne, wśród warunków jest infrastruktura, czyli terminale paliwowe. Polska jest specyficznym rynkiem, bo obecnie ok. 95 proc. paliwowych mocy magazynowych jest kontrolowanych przez Skarb Państwa przy pomocy PERN-u, Lotosu i Orlenu. To nie służy rynkowi i argumentowaliśmy, że musi się to zmienić. Warunki przedstawione przez KE to gwarantują, zmuszają Orlen do sprzedaży dziewięć terminali Lotosu i Orlenu oraz wybudowania i sprzedaży dodatkowego terminalu importowego w Szczecinie, a także zdecydowanego zejścia z mocy zarezerwowanych w PERN. To powoduje, że rynek będzie mógł wybierać, czy chce się zaopatrywać lokalnie, czy chce importować, a jedno i drugie jest niezbędne, bo jeśli polska gospodarka będzie się rozwijać zgodnie z przewidywaniami, to import będzie musiał być coraz większy. Operatorzy tacy jak my, który nie mają własnej produkcji w Polsce muszą mieć możliwość konkurencyjnego zaopatrzenia, do tego potrzebna jest jakaś alternatywa - powiedział.
 
Ponadto - jak zauważył Kucharski - Orlen został zobowiązany do sprzedaży ogromnej większości sieci stacji paliw Lotosu.

- Bez względu na to, do kogo te stacje trafią, to będzie niezależny operator, co się przyczyni do rozwoju konkurencji - powiedział.
 
- Są też warunki zaradcze dotyczące rynków szczegółowych. Orlen musi sprzedać biznes asfaltu i pozbyć się udziałów w joint venture z BP w biznesie paliw lotniczych, co stwarza dla nas dodatkowe szanse. Reasumując, jesteśmy zadowoleni z tych warunków - dodał.

Kucharski zastanawia się, czy Orlenowi uda się w określonym przez Komisję czasie przedstawić całościowy pakiet sprzedaży poszczególnych elementów.

- Komisja musi się zgodzić i dopiero wtedy transakcja będzie realizowana. Dodatkową komplikacją jest pandemia i powiązany z nią kurs ropy naftowej. Jest na świecie wiele aktywów paliwowych na sprzedaż, wydobywczych, rafineryjnych, czy detalicznych, ale oczekiwania cenowe kupujących i sprzedających mocno się rozjechały. Zakładam, że Orlen chciałby przeprowadzić fuzję na zdrowych, komercyjnych warunkach, więc obecna sytuacja może mieć na to wpływ - powiedział.

Jak zauważył, Orlen mówi o chęci wymiany aktywów, co jest uzasadnione i rozwiązywałoby problem wyceny.

- To jednak komplikuje cały proces i może oznaczać potrzebę zgody regulatorów na innych rynkach, tym samym wydłużając jeszcze cały proces - powiedział prezes BP w Polsce.

PKNORLEN

44,8600 -0,9900 -2,16% akt.: 01.10.2020, 17:51
  • Otwarcie 46,3200
  • Max 46,4500
  • Min 44,8600
  • Kurs odniesienia 45,8500
  • Suma wolumenu 757 520
  • Suma obrotów 34 323 496,6900
  • Widełki dolne 41,6900
  • Widełki górne 50,9400
Zobacz również: CIECH GRUPAAZOTY LOTOS

BP ZAINTERESOWANE STACJAMI PALIW I PALIWEM LOTNICZYM

Pytany, czy BP rozmawia z PKN Orlen o przejęciu jakichś aktywów w ramach warunków zaradczych, odpowiedział: - Prowadzimy z Orlenem rozmowy, nie tylko w związku z fuzją, ale i bieżącą pracą na rynku, gdyż Orlen jest jednym z naszych dostawców.

- Interesują nas te biznesy, które już w Polsce prowadzimy i chcielibyśmy rozwijać, czyli głównie stacje paliw i paliwo lotnicze - dodał.

Jak podał, spółka podejmuje decyzje strategicznie i komercyjnie w oparciu o kalkulację ekonomiczną i będzie prowadzić analizy w tej sprawie.

- To będzie porównanie dla nas z alternatywą. Alternatywą dla kupna stacji jest wybudowanie własnych obiektów, a w Polsce jest dużo możliwości rozwoju organicznego. Musimy mocno popatrzeć na cenę, na konkretne lokalizacje pod kątem konfliktów sieciowych i porównać z alternatywą budowy własnych stacji, tam, gdzie chcemy i jak chcemy. Będziemy analizować, porównywać, prowadzimy rozmowy, zobaczymy, jaki będzie efekt - powiedział Kucharski.
 
- Jeśli chodzi o joint venture w biznesie paliwa lotniczego, to czekamy na rozwój sytuacji, jest kilka scenariuszy. Możemy wpłynąć na końcowy efekt tego procesu, opierając się o zapisy umowy obecnego JV z Lotosem - dodał.

- Orlen, wracając do Komisji Europejskiej z propozycją realizacji warunków zaradczych, musi je przedstawić kompleksowo, co powoduje, że biznes paliw lotniczych może być języczkiem u wagi, może zdecydować, jaki będzie kształt realizacji warunków zaradczych - zauważył.

Z wypowiedzi prezesa wynika, że BP nie jest zainteresowane zakupem udziałów w rafinerii Lotosu i przejęciem biznesu asfaltowego.
 
- BP jest właścicielem i operatorem tylko 8 rafinerii na świecie, a jeszcze dwie dekady temu było ich około 20. To pokazuje kierunek, w którym BP i inne koncerny międzynarodowe się rozwijają, zmierzają w kierunku niskoemisyjności. Zakup udziałów w rafinerii to nie jest dla nas priorytet inwestycyjny - powiedział Kucharski.

- BP w zasadzie zrezygnowało z prowadzenia biznesu bitumicznego w Europie. W Polsce sprzedaliśmy ten obszar naszej działalności już w 2008 roku - dodał.

LOTOS

34,0000 -0,4900 -1,42% akt.: 01.10.2020, 17:51
  • Otwarcie 34,8700
  • Max 35,0400
  • Min 33,9500
  • Kurs odniesienia 34,4900
  • Suma wolumenu 250 635
  • Suma obrotów 8 626 761,3600
  • Widełki dolne 31,3900
  • Widełki górne 38,3500
Zobacz również: CIECH GRUPAAZOTY MOL

ZMIENIAJĄCA SIĘ NARRACJA WS. FUZJI

Prezes BP w Polsce zwraca uwagę na zmieniającą się narrację w sprawie argumentów za fuzją PKN Orlen i Grupy Lotos.

- Pierwotnie mówiło się, że to przede wszystkim da synergie zakupowe, że będzie można uzyskać lepsze warunki zakupu ropy. Mam wątpliwości, gdyż połączona skala Orlenu i Lotosu w globalnych zakupach ropy to poniżej 1 proc., więc to nie jest skala, która by generowała dużą siłę negocjacyjną. Po drugie, nic nie stoi na przeszkodzie, by podmioty współpracowały przez konsorcjum zakupowe - powiedział Bogdan Kucharski.

- Słyszeliśmy też dużo argumentów, że przejęcie Lotosu pozwoli Orlenowi rozwijać się w segmencie petrochemicznym. Realizacja tego będzie jednak utrudniona przez fakt, że warunki zaradcze każą sprzedać 30 proc. udziałów w rafinerii i gwarantują odkupującemu 50 proc. produkcji z tej rafinerii - dodał.

Jak zauważył, ostatnio pojawiła się argumentacja, że konsolidacja jest potrzebna, by realizować projekty w źródła zero- i niskoemisyjne.

- Tę logikę rozumiem, choć skala Orlenu jest taka, że może takie projekty samodzielnie realizować i to zresztą robi. Energetyka odnawialna jest też bardziej rozproszona niż tradycyjna, więc każdy z podmiotów mógłby realizować samodzielnie, choć oczywiście połączenie siły kapitałowej stwarza większe możliwości - powiedział prezes BP w Polsce.

Koncern BP rozpoczął działalność w Polsce w 1991 roku. Ma blisko 580 stacji paliw. Działa też w obszarze sprzedaży hurtowej paliw, sprzedaje oleje smarne pod marką Castrol oraz paliwa lotnicze w ramach spółki joint venture z Lotosem.

WIG-PALIWA

4 079,34 -55,07 -1,33% akt.: 01.10.2020, 17:15
  • Otwarcie 4 174,57
  • Max (czas) 4 178,39(01.10.2020 09:02)
  • Min (czas) 4 079,34(01.10.2020 17:01)
  • Wartość odniesienia 4 134,41
  • Suma obrotów 50 057 989,7930
  • Liczba akt. instr. 7/7
  • Waga akt. instr. % 100,00
  • Poziom indeksu ZAMKNIĘCIE
Zobacz również: WIG-ESG WIGtech WIG.MS-PET

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: fuzje spółek | koncerny paliwowe | PKN Orlen S.A.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »