Budzanowski: Prezesa Polskiego LNG zwolniono po audycie finansowym
- Odwołanie prezesa spółki Polskie LNG Zbigniewa Rapciaka nastąpiło po przeprowadzeniu audytu finansowego i zwolnieniu dyrektora finansowego - poinformował w piątek minister skarbu Mikołaj Budzanowski.
- Były częściowo nieprawidłowości, stąd ten właśnie audyt finansowy zrealizowany przez spółkę matkę, właściciela (Polskiego LNG - PAP), jaką jest spółka Gaz-System.
Budzanowski nie sprecyzował, o jakie nieprawidłowości chodziło. Minister odesłał w tej sprawie do rady nadzorczej Gaz-Systemu.
Podkreślił, że rada nadzorcza Polskiego LNG zdecydowała o zakończeniu współpracy z prezesem Rapciakiem po przeprowadzeniu audytu finansowego i po wcześniejszym odwołaniu dyrektora finansowego. - Są dwie osoby, które nadzorują ten projekt już od ponad czterech lat i bardzo kompetentnie będą go realizowały aż do końca - zapewnił.
Gaz-System, informując w środę o odwołaniu Rapciaka podał, że Rada Nadzorcza na podstawie wyników audytu miała zastrzeżenia do prowadzenia spraw spółki, a raport z audytu wykazał niezadowalający poziom przestrzegania procedur oraz kontroli w zakresie wydatkowania środków finansowych.
Zadaniem spółki Polskie LNG S.A. jest budowa i eksploatacja terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu, który stanowi podstawę gazoportu. Powstanie terminalu LNG pozwoli na odbieranie gazu ziemnego - drogą morską - praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Gazoport ma ruszyć w 2014 r. Zbigniew Rapciak był członkiem zarządu Polskiego LNG od kwietnia 2009 r., a od lipca 2009 r. prezesem.
- - - - -
Spółka Polskie LNG została powołana w 2007 r. przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA. Na mocy uchwały Rady Ministrów z 19 sierpnia 2008 r. właścicielem Polskiego LNG został Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM, spółka Skarbu Państwa odpowiadająca za bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego sieciami przesyłowymi. 8 grudnia 2008 r. nastąpiło nabycie 100 proc. udziałów Polskiego LNG przez GAZ-SYSTEM SA. 1 stycznia 2010 r. spółka Polskie LNG sp. z o.o. uległa przekształceniu w spółkę akcyjną. GAZ-SYSTEM SA nadzoruje powstanie terminalu LNG, natomiast Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA jest odpowiedzialne za dostawy i transport skroplonego gazu ziemnego do terminalu w Świnoujściu.
Z ang. Liquefied Natural Gas - skroplony gaz ziemny. LNG jest paliwem produkowanym z gazu ziemnego poprzez usuwanie zanieczyszczeń, a następnie zmianę stanu skupienia pod wpływem ciśnienia i bardzo niskiej temperatury - około minus 160°C (-270°F). Po skropleniu otrzymuje się bardzo czyste, bezbarwne i bezwonne paliwo, bez właściwości toksycznych i korozyjnych. W skład LNG wchodzi głównie metan oraz niewielkie ilości innych węglowodorów.
Skroplony gaz ziemny ma objętość około 600 razy mniejszą niż w stanie gazowym (naturalnym), co czyni go bardziej ekonomicznym w transporcie i magazynowaniu. Po dostarczeniu na miejsce przeznaczenia LNG jest poddawany procesowi regazyfikacji, czyli ponownego przekształcenia w gaz poprzez ogrzanie surowca w stanie ciekłym. Do realizacji procesów skraplania i regazyfikacji wykorzystywane są nowoczesne technologie o potwierdzonych normach bezpieczeństwa. Handel skroplonym gazem ziemnym odbywa się w ramach projektów LNG, zwanych również łańcuchami LNG. Na system dostawczy składają się rurociągi doprowadzające gaz ziemny ze złoża do instalacji skraplających gaz, terminal załadunkowy (eksportowy), tankowce (metanowce), terminal rozładunkowy (importowy). Dostarczony gazociągami ze złóż gaz ziemny jest skraplany. LNG jest następnie przesyłany do zbiorników magazynowych, z których napełnia się specjalne tankowce - tzw. metanowce. Mogą one pomieścić od kilkudziesięciu tysięcy do ok. 250 tysięcy m sześc. skroplonego gazu (obecnie w budowie znajdują się statki o pojemności przekraczającej 250 tys. m sześć).
Po przetransportowaniu ładunku drogą morską do instalacji odbiorczej (terminala importowego-regazyfikującego) ciekłe paliwo jest przesyłane do specjalnych zbiorników kriogenicznych. Mogą one być metalowe, żelbetowe lub podziemne - w zamrożonym gruncie lub kawernach podziemnych. W terminalu importowym, LNG jest poddawany procesowi regazyfikacji, a następnie przesyłany dalej gazociągami lub cysternami (transport kolejowy lub drogowy).