Dobry wynik Grupy ERGIS

Grupa ERGIS, lider przetwórstwa tworzyw sztucznych w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała po czterech kwartałach 2013 roku przychody w wysokości 673,3 mln zł (czyli o 6,4% wyższe niż rok wcześniej), zysk operacyjny sięgający 25,4 mln zł (czyli o 72,7% wyższy niż po czterech kwartałach 2012 roku) oraz zysk netto w wysokości 11,4 mln zł, czyli o 54% wyższy niż rok wcześniej.

Grupa ERGIS, lider przetwórstwa tworzyw sztucznych w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała po czterech kwartałach 2013 roku przychody w wysokości 673,3 mln zł (czyli o 6,4% wyższe niż rok wcześniej), zysk operacyjny sięgający  25,4 mln zł (czyli o 72,7% wyższy niż po czterech kwartałach 2012 roku) oraz zysk netto w wysokości 11,4 mln zł, czyli o 54% wyższy niż rok wcześniej.

Wzrost rentowności jest rezultatem osiągnięcia planowanego poziomu sprzedaży folii nanoErgis oraz zwiększenia wolumenu sprzedaży i podjętych działań reorganizacyjnych w biznesie folii twardych, produkcja których została częściowo przeniesiona z Berlina do Wąbrzeźna.

Grupa realizuje obecnie istotną inwestycję, polegającą na uruchomieniu przed końcem I kwartału 2014 roku drugiej linii do produkcji folii nanoErgis w Oddziale w Oławie. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 18 mln zł, a jej uruchomienie planowane jest na koniec I kwartału 2014 roku.

Reklama

Grupa Ergis zanotowała dobre wyniki finansowe, zarówno w IV kwartale 2013 roku, jak i narastająco po czterech kwartałach.

W IV kwartale 2013 ceny głównych surowców strategicznych (PVC, DINP, LLDPE, PET) były nieznacznie niższe zarówno w stosunku do poprzedniego kwartału, jak i do analogicznego kwartału ubiegłego roku (tylko cena LLDPE była nieznacznie wyższa niż w IV kwartale 2012). Spadek cen żadnego z surowców nie przekroczył jednak 10%. W efekcie można podsumować, że sytuacja surowcowa w IV kwartale 2013 była sprzyjająca. Również w skali całego roku ceny surowców (poza LLDPE) były stabilne.

Przychody ze sprzedaży Grupy za cztery kwartały wzrosły o 6,4% w porównaniu do osiągniętych rok wcześniej, przy nieznacznie wyższym (o 0,09%) średnim kursie euro.

Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży opakowań przemysłowych o 20,3%, wynikający ze wzrostu sprzedaży folii stretch (o 23,6%), co jest rezultatem rozwoju sprzedaży innowacyjnej 33-warstwowej folii nanoErgis. Wzrost sprzedaży opakowań drukowanych o 7,2% jest z kolei wynikiem lepszego wykorzystania zainstalowanych mocy produkcyjnych. Zanotowany 3,6-proc. wzrost sprzedaży twardych folii opakowaniowych to rezultat stopniowej odbudowy pozycji na rynku. Spadek sprzedaży folii miękkich PVC (o 3,1%) dotyczy głównie asortymentów związanych z budownictwem (folie okleinowe, folie podkładowe do tapet). Spadek sprzedaży w pozycji "pozostała sprzedaż" (o 25,6%) wynika z wycofania się Grupy ze sprzedaży paneli i parapetów oraz rezygnacji z produkcji i dystrybucji tapet.

Podsumowanie roku 2013 dla Grupy wypada dobrze pod względem rentowności operacyjnej. Na wyraźnie wyższym poziomie ukształtowały się zysk z działalności operacyjnej, który wzrósł o 72,7%, do 25,4 mln zł oraz EBITDA, który wyniósł 46,5 mln wobec 35,4 mln zł w roku 2012 (wzrost o 31,6%).

Poprawa rentowności dotyczy segmentu wyrobów opakowaniowych i miała miejsce zarówno w Jednostce Dominującej, jak i głównych spółkach zależnych. Wzrost rentowności jest rezultatem zwiększenia wolumenu sprzedaży, podjętych działań reorganizacyjnych, przeprowadzonych głównie w biznesie folii twardych (w tym relokacji środków produkcji z Niemiec do Polski), a także sukcesami w sprzedaży folii nanoERGIS.

Mimo niekorzystnego wpływu niezrealizowanych różnic kursowych (w 2012 roku różnice kursowe powiększały zysk brutto o 5,3 mln zł, natomiast w 2013 roku pomniejszyły

o 1,4 mln zł), zysk brutto wyniósł 15,2 mln zł wobec 10,2 mln zł rok wcześniej (wzrost o 49%). Zysk netto sięgnął 11,4 mln zł wobec 7,4 mln zł po czterech kwartałach 2012 roku (wzrost o 54,3%).

Mamy za sobą udany rok, w którym wypracowaliśmy dobre wyniki finansowe. Widoczna poprawa rentowności Grupy jest przede wszystkim efektem zwiększenia wolumenu sprzedaży i reorganizacji w biznesie folii twardych, w tym transferu części produkcji z Berlina do Wąbrzeźna. Na wynik pozytywnie wpłynął także dalszy rozwój sprzedaży folii nanoERGIS - powiedział Tadeusz Nowicki, Prezes Zarządu ERGIS-EUROFILMS.

Obecnie koncentrujemy się na uruchomieniu drugiej linii do produkcji folii nanoERGIS w naszym zakładzie w Oławie - dodał Tadeusz Nowicki.

Notowania spółki Ergis-Eurofilms S.A

Grupa Ergis jest największym na polskim rynku producentem folii stretch PE (rozciągliwej, stosowanej m.in. do owijania ładunków na paletach) i wiodącym w Europie Środkowo-Wschodniej producentem wyrobów z PVC: folii miękkich (izolacyjnych i specjalistycznych) i granulatów. Bardzo istotnym segmentem działalności Grupy jest produkcja twardych folii PVC, PVC/PE i PET, stosowanych do produkcji opakowań farmaceutycznych, spożywczych i technicznych, Grupa jest również producentem elastycznych laminatów do żywności. Grupa Ergis jest istotnym producentem taśm PET (służących do wiązania średnio ciężkich i ciężkich produktów i ładunków), folii termokurczliwych PVC (służących m.in. do pakowania produktów spożywczych) oraz dystrybutorem folii BOPP (używanych głównie do produkcji opakowań).

Opr. MZB

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »