Emperia Holding spodziewa się wzrostu boi się podatku od sklepów
Zarząd spółki Emperia razem z innymi, podobnymi sieciami detalicznymi pracuje nad wspólnym stanowiskiem w sprawie przygotowanego przez Prawo i Sprawiedliwość podatku od sklepów wielkopowierzchniowych.
Emperia Holding oczekuje, że w związku z inflacją i kontynuacją pozytywnych trendów operacyjnych sieć Stokrotka może w kolejnych kwartałach zwiększać sprzedaż porównywalną. Grupa chce w czwartym kwartale utrzymać tempo wzrostu sieci - podali na konferencji przedstawiciele Emperii.
- W październiku odnotowano w naszej kategorii, żywności i napojach bezalkoholowych, inflację na poziomie 0,5 proc., a dodatkowo w wynikach operacyjnych widzimy poprawę tendencji w zakresie sprzedaży porównywalnej. Należy spodziewać się, że w kolejnych okresach sprzedaż ta będzie rosła - powiedział prezes Dariusz Kalinowski.
- Oczywiście obecna inflacja ma po części charakter sezonowy i wynika m.in. z wyższych cen owoców czy cukru. Należy jednak pamiętać, że pierwszy kwartał przyszłego roku posiada bardzo niską bazę w postaci wyników z 2015. Dodatkowo trudno oczekiwać, że wprowadzenie podatku od sieci wielkopowierzchniowych nie wpłynie na wzrost cen - dodał Cezary Baran, wiceprezes spółki.
Sprzedaż porównywalna (like for like) sieci Stokrotka spadła w trzecim kwartale o 3 proc., przy deflacji na poziomie 0,9 proc. W poprzednim kwartale sprzedaż porównywalna zniżkowała o 6,4 proc.
Według danych prezentowanych na konferencji w okresie lipiec-wrzesień sprzedaż w supermarketach rosła szybciej niż łączna sprzedaż detaliczna w kraju.
- Nastąpiło przełamanie trendu, który nas niepokoił, tzw. spadku udziału supermarketów w sprzedaży detalicznej na korzyść dyskontów. W trzecim kwartale dynamika sprzedaży w supermarketach wyniosła 4 proc. i była wyższa niż cała sprzedaż, która urosła o 3,3 proc. Stokrotka urosła na tym tle o 5,9 proc. - powiedział prezes.
Kalinowski podał, że celem Stokrotki będzie obecnie zwiększanie sprzedaży poprzez zwiększanie lojalności klientów i powtarzalności ich wizyt w sklepach. W tym celu spółka chce zwiększyć nakłady marketingowe. - Mogą one wzrosnąć powiedzmy do 1,2 proc. naszych przychodów, przy czym w trzecim kwartale wynosiły 1 proc. - powiedział prezes.
Zarząd spółki podał, że Emperia razem z innymi, podobnymi sieciami detalicznymi pracuje nad wspólnym stanowiskiem w sprawie przygotowanego przez Prawo i Sprawiedliwość podatku od sklepów wielkopowierzchniowych.
- Nie chcemy jeszcze mówić o naszych propozycjach, ale na pewno liczymy na to, że pozwolą one polskim sieciom na dalszą, skuteczną konkurencję z gigantami z zagranicy - powiedział Kalinowski.
W trzecim kwartale Stokrotka otworzyła 35 sklepów Stokrotka, i spodziewa się, że czwarty kwartał przyniesie podobną dynamikę. Otwarcia franczyzowe od lipca do września objęły 10 sklepów.
- Oczekujemy, że w kolejnych kwartałach liczba nowych otwarć sklepów w modelu franczyzowym nie zeszła poniżej 10 - powiedział prezes. Dodał, że w czwartym kwartale Stokrotka otworzyła już 13 sklepów. W trzecim kwartale spółka planuje otwarcie trzech nowych nieruchomości, które w większości będą zajęte przez spółki z grupy Emperia.