Reklama

Eurocash notuje wzrost sprzedaży i poprawę rentowności

W II kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych produktów szybko rotujących (FMCG) wyniosły 5,34 mld zł i były o ponad 3% wyższe niż w analogicznym okresie 2015 r.

W całym I półroczu br. skonsolidowana sprzedaż przekroczyła 10,1 mld zł, co także oznacza ponad 3-proc. wzrost rok ro roku.

Reklama

Zysk brutto ze sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w II kwartale tego roku wyniósł 558 mln zł, a narastająco za 6 miesięcy 2016 r. sięgnął 1,02 mld zł, czyli o 9% więcej niż w analogicznych okresach ubiegłego roku.

EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła w II kwartale br. ponad 110 mln zł (wobec 114 mln zł w II kwartale 2015 r.), a EBITDA za całe I półrocze 2016 r. sięgnęła 158 mln zł (+1% r/r).

Skonsolidowany zysk netto za II kwartał 2016 r. wyniósł 53 mln zł, po wzroście o 3% rok do roku, a całe I półrocze br. Grupa Eurocash zakończyła z zyskiem netto przekraczającym 55 mln zł, czyli o ponad 13% większym niż przed rokiem.

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 96 mln zł w II kwartale i 143 mln zł narastająco od stycznia do czerwca br., co mimo wyższych wydatków inwestycyjnych i wypłaty dywidendy pozwoliło utrzymać zadłużenie netto Grupy Eurocash na relatywnie niskim poziomie. Dług netto na koniec I półrocza 2016 r. stanowił 0,68x EBITDA.

-. Na rynku FMCG w dalszym ciągu widzimy nasilającą się wobec naszych klientów konkurencję ze strony sieci dyskontowych. Ponadto pomimo raportowanej przez GUS inflacji cen żywności i napojów na poziomie 0.8% w II kwartale br., obserwujemy utrzymująca się deflację cen hurtowych, zwłaszcza wyrobów mleczarskich, świeżych, ale też i piwa.

Sieci dyskontów systematycznie powiększają udziały rynkowe, aczkolwiek dzięki wzmożonej wspólnej pracy coraz skuteczniej stawiają im czoła nasi klienci, w szczególności dobrze radzą sobie małe supermarkety. Według danych Nielsena, supermarkety o powierzchni do 300 m2 są po dyskontach najszybciej rosnącym kanałem sprzedaży żywności w Polsce - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

- W tych warunkach, zarówno w II kwartale jak i w całym pierwszym półroczu 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała ponad 3-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznymi okresami ubiegłego roku. Jako główny partner sklepów małoformatowych, konsekwentnie dążymy do zwiększania skali naszej działalności oraz rozwijamy nowe formaty sprzedaży detalicznej, wzmacniając pozycję konkurencyjną naszych klientów wobec dyskontów - dodał Jacek Owczarek.

Sprzedaż Grupy Eurocash do sklepów zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych rosła w tempie od 5% do 10%. W formacie Delikatesy Centrum wyraźnie poprawiła się ponadto sprzedaż like-for-like, tj. dla tej samej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż like for-like do tej sieci franczyzowej wzrosła w II kwartale o 4,4% rok do roku, a w całym I półroczu br. wzrost wyniósł 3,6%.

- W pierwszym półroczu wyniki grupy były obciążone kosztami związanymi z rozwojem nowych formatów detalicznych. Ich łączny wpływ na wynik operacyjny sięgnął 14,8 mln zł w porównaniu z 10,4 mln zł rok temu. To są istotne koszty, ale wierzymy, że dzięki inwestycji w rozwój takich formatów jak 1 minute, Kontigo, abc na kołach czy Duży Ben będziemy mogli zaoferować naszym klientom nowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami. Dzięki istotnemu ograniczeniu zadłużenia w porównaniu z poprzednim rokiem, istotnie zmniejszyły się koszty finansowe, co znajduje odzwierciedlenie w wyższym zysku netto. W I półroczu br. był on o ponad 13% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - wskazał Jacek Owczarek.

II kwartał br. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała silne, dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej. Pozwoliło to utrzymać zadłużenie netto na relatywnie niskim poziomie (0,68x EBITDA na koniec I półrocza) mimo wypłaty w maju ponad 139 mln zł dywidendy oraz wyższych niż przed rokiem wydatków inwestycyjnych, związanych z akwizycjami oraz inwestycjami w nowe systemy wsparcia dla klientów Grupy Eurocash.

oprMZB

Dowiedz się więcej na temat: R. | 2016 r. | ze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »