Grupa Lotos uruchomiła Węzeł Odzysku Wodoru

Grupa Lotos uruchomiła Węzeł Odzysku Wodoru. Koszt inwestycji to ok.180 mln zł - podało we wtorek biuro prasowe koncernu. WOW został zbudowany na licencji amerykańskiej firmy AMCS Corporation przez służby Grupy Kapitałowej LOTOS.

Uruchomiona w sobotę instalacja rocznie dostarczy 70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru.

"W rafineryjnej sieci gazu opałowego płynie paliwo, które jest mieszanką gazu ziemnego z sieci zewnętrznej (ok. 50 proc.) oraz gazów powstających w procesach rafineryjnych. Węzeł Odzysku Wodoru (WOW) ma za zadanie wyizolowanie z tej mieszaniny: LPG, benzyny lekkiej i surowej oraz wodoru. Dodatkowy wodór zostanie skierowany do procesów rafineryjnych (co finalnie przełoży się na obniżenie jego kosztu produkcji), a LPG i benzyna na rynek" - wyjaśniono w komunikacie prasowym.

Reklama

Powstały deficyt w bilansie energetycznym rafinerii zostanie uzupełniony zakupem dodatkowego gazu ziemnego z sieci zewnętrznej.

"Zwiększenie jego udziału w rafineryjnej sieci gazu opałowego wpłynie na obniżenie emisyjności paliwa spalanego w zakładzie - zarówno pod kątem CO2, jak i zanieczyszczeń energetycznych" - podało biuro prasowe GL.

Sercem WOW pracującej w technologii kriogenicznej jest tzw. coldbox, w którym mieszanina gazów resztkowych przy parametrach -180°C i ciśnieniu 45 barów rozdziela się na ciekłe węglowodory i gazowy wodór. Najważniejsze urządzenie instalacji to kompresor wsadowy, który zasilany jest przez największy silnik w rafinerii o mocy ponad 4 MW. Kompresor sprężający 24,7 tys. m3 gazu wsadowego: z 4,5 do 64 atmosfer.

"Instalacja pracuje z obciążeniem 50 proc. i jest przygotowywana do jego zwiększenia tak, abyśmy mogli przeprowadzić ruch testowy" - powiedział w komunikacie prasowym szef Biura Realizacji Projektów Grupy Lotos Paweł Brzozowiec.

Obecnie WOW produkuje 5 ton LPG na godzinę. Według projektu, docelowo będzie to blisko 8 ton gazu. Do tego prawie 4,5 tony benzyny lekkiej dla instalacji izomeryzacji, 5 ton benzyny surowej dla instalacji hydroodsiarczania benzyn, 1 tonę wodoru i 5 ton gazu opałowego.

LOTOS

- - -
  • Otwarcie -
  • Max -
  • Min -
  • Kurs odniesienia -
  • Suma wolumenu -
  • Suma obrotów -
  • Widełki dolne -
  • Widełki górne -
Zobacz również: NEPENTES SYNTHOS PGNIG

Wybrana przez Lotos technologia kriogeniczna zapewnia wysoki, 95-procentowy odzysk wodoru i wysoką jakość LPG, gotowego już do sprzedaży. W tej technologii gaz wsadowy jest schładzany do niskiej temperatury, w której następuje rozdział na wodór oraz mieszaninę węglowodorów, które przechodzą w stan ciekły. Wsadem na instalację WOW będą pochodzące z kilku instalacji gazy wodorowe, które obecnie kierowane są do sieci gazu opałowego i spalane w piecach technologicznych podała spółka.

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Grupa Lotos SA | wodór | ciekły wodór
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »