Grupa LPP w roku 2021/22 miała 953,5 mln zł zysku netto

Grupa LPP w roku obrotowym 2021/22 miała 953,5 mln zł zysku netto wobec 190,1 mln zł straty przed rokiem - podała spółka w raporcie rocznym.

EBIT wzrósł do 1,479 mld zł ze 153 mln zł. EBITDA grupy wyniosła blisko 2,63 mld zł, co oznacza wzrost o 114,2 proc. rdr, a przychody wyniosły 14,03 mld zł wobec 7,85 mld zł rok wcześniej (wzrost o ok. 80 proc. rdr).

"Tak wysoki dwucyfrowy wzrost przychodów wynikał m.in. z realizacji tzw. odroczonego popytu, trendu widocznego niemal na wszystkich rynkach obecności grupy. Trend ten był wynikiem powrotu do normalności po serii lockdownów w pandemicznym roku 2020. Przywrócił w społeczeństwie potrzebę nadrobienia zakupów z których zrezygnowano rok wcześniej i był zauważalny już od pierwszego kwartału ubiegłego roku zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online" - napisano w raporcie.

Reklama

"Dodatkowo korzystne ceny zakupu uzyskane przy zamówieniach na nasze kolekcje i pozytywne przyjęcie kolekcji wszystkich naszym marek przez klientów oraz ograniczenie polityki przecen w minionym roku, przełożyły się na bardzo dobry rezultat na poziomie wypracowania marży handlowej tj. 57,8 proc., o 5,7 pp. większej niż rok wcześniej" - dodano.

Spółka szacowała wcześniej, że po uwzględnieniu odpisów wartości aktywów w Ukrainie i Rosji miała w 2021/22 r. 960 mln zł zysku netto, 1,48 mld zł EBIT i 14,2 mld zł przychodów.

Jak podano w raporcie, LPP na poziomie pozostałych kosztów operacyjnych w roku finansowym 2021/22 dokonało odpisów wartości aktywów spółki ukraińskiej w wysokości 273 mln zł oraz spółki rosyjskiej w wysokości 335 mln zł.

LPP poinformowało w prezentacji, że zamknięto 553 salony w Rosji (odpis dotyczy 251 sklepów) oraz 159 salonów w Ukrainie (156 mln zł odpisów na salony, 117 mln zł odpisów na zapasy).

W samym czwartym kwartale 2021/22 grupa zanotowała 154,7 mln zł straty netto, 20,6 mln zł straty operacyjnej i 306,2 mln zł zysku EBITDA przy przychodach na poziomie 4,12 mld zł.

Marża brutto na sprzedaży w czwartym kwartale wyniosła 60,6 proc., co oznacza wzrost o 7,2 pp.

Na koniec stycznia 2022 roku grupa LPP działała w 39 krajach. Sieć sprzedaży stacjonarnej liczyła 2.244 sklepy w 26 krajach o łącznej powierzchni 1.888,1 tys. m kw. Online spółka jest obecna na 33 rynkach.

Grupa LPP w 2022/23 roku spodziewa się spadku marży handlowej i operacyjnej

Grupa LPP spodziewa się w 2022/23 roku wzrostu przychodów o ok. 13 proc. rdr do ok. 16 mld zł oraz spadku marży handlowej i operacyjnej - poinformowała spółka w raporcie rocznym.

"Plany sprzedażowe na rok finansowy 2022/23 (z wyłączeniem rynku Ukrainy i Rosji) wskazują na możliwość osiągnięcia 16 mld zł sprzedaży tj. wzrostu o około 13 proc. rdr, z czego w kanale internetowym przekroczenie poziomu 5 mld zł" - napisano w raporcie.

"Biorąc jednak pod uwagę obecną sytuację geopolityczną na wschodzie Europy, niestabilność gospodarczą na wszystkich rynkach oraz wzrost inflacji przy wciąż rosnącej na rynku presji kosztowej, w 2022/23 roku jako grupa spodziewamy się spadku marży handlowej i operacyjnej" - dodano.

LPP podało w prezentacji, że celem na 2022/23 r. jest również utrzymanie gotówki netto.

Wśród możliwości grupa LPP wymieniła w prezentacji rosnący udział segmentu "value for money" online i offline, przełożenie inflacji na ceny oraz zakończenie wdrożenia RFID. Ryzyka to zawirowania w łańcuchu dostaw, wpływ wojny w Ukrainie na gospodarki europejskie oraz kontynuacja pandemii.

W roku obrotowym 2021/22 grupa LPP miała 953,5 mln zł zysku netto wobec 190,1 mln zł straty przed rokiem. EBIT wzrósł do 1,479 mld zł ze 153 mln zł. EBITDA grupy wyniosła blisko 2,63 mld zł, co oznacza wzrost o 114,2 proc. rdr. Przychody wzrosły o 78,8 proc. rdr do 14,03 mld zł. Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 5,7 pp. do 57,8 proc.

Grupa LPP zakłada na 2022/23 r. wydatki inwestycyjne w wysokości 1 mld zł

Grupa LPP zakłada na 2022/23 r. wydatki inwestycyjne w wysokości 1 mld zł, z czego ok. 630 mln zł chce przeznaczyć na rozwój sieci stacjonarnej - poinformowała spółka w raporcie rocznym.

"(...) Chcemy utrzymać wysoki poziom zaangażowania inwestycyjnego na 2022/23 w wysokości 1,0 mld zł, w tym ok. 630 mln zł na rozwój sieci salonów stacjonarnych, której jednocześnie powierzchnia ze względu na wstrzymanie rozwoju w rejonie wschodnim ulegnie zmniejszeniu w roku 2022/23 o około 4 proc. rdr" - napisano.

"W kolejnych latach zakładamy powrót do wzrostów powierzchni handlowej" - dodano.

Jak podano w prezentacji, powierzchnia handlowa grupy LPP w 2022/23 r. spadnie do 1.778 tys. m kw (przy założeniu braku Rosji i Ukrainy). LPP będzie się koncentrować na rozwoju Sinsay - planuje ponad 400 nowych sklepów jeszcze w tym roku.

LPP poinformowało, że inwestycje związane z siecią sprzedaży wyniosą 630 mln zł. Na projekt związany z logistyką grupa planuje wydać kwotę 220 mln zł. Wydatki te dotyczyć będą budowy centrów dystrybucyjnych w Polsce. Na rozbudowę i modernizację biur LPP planuje kwotę 80 mln zł. Z kolei inwestycje w obszarach IT i e-commerce mają wynieść 70 mln zł.

"Posiadamy pełną zdolność do finansowania realizowanych obecnie i zaplanowanych projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem środków pochodzących z kapitałów własnych, kredytów bankowych oraz emisji obligacji. Inwestycje w rozbudowę sieci salonów sfinansujemy z własnych środków, natomiast inwestycje w rozbudowę siedziby i centrum dystrybucyjnego sfinansujemy z zaciągniętych kredytów inwestycyjnych oraz środków uzyskanych z emisji obligacji" - podało LPP w raporcie.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: GK LPP SA | LPP SA | wyniki finansowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »