Reklama

Grupa Novaturas odnotowuje dobre wyniki finansowe za 2018 rok mimo trudnych warunków rynkowych

Przychody Grupy Novaturas w 2018 r. sięgnęły prawie 182 mln euro i były o 29 proc. wyższe niż w 2017 r. Ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r. Rentowność grupy była pod wpływem wyjątkowo upalnego lata we wszystkich krajach bałtyckich oraz dodatkowych kosztów poniesionych w IV kwartale ub.r. związanych z zastąpieniem borykającego się z problemami przewoźnika lotniczego - Small Planet Airlines, z którym Grupa współpracowała na Litwie.

W 2018 r. Grupa Novaturas, największy operator turystyczny w krajach bałtyckich, którego akcje notowane są na GPW w Warszawie i Nasdaq w Wilnie, obsłużył 305 660 klientów, tj. o 31 proc. więcej niż w 2017 r. Przełożyło się to na 29-proc. wzrost przychodów rok do roku do 181,8 mln euro.

- W 2018 r. liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o ponad 30 proc. na wszystkich naszych głównych rynkach, tj. na Litwie, Łotwie i w Estonii, a w Białorusi, gdzie sprzedajemy nasze produkty poprzez lokalne biura podróży, wzrost przekroczył 100 proc. W pełni zorganizowane wczasy lotnicze niezmiennie są głównym produktem grupy i stanowią ponad 85 proc. łącznej sprzedaży. Najpopularniejszymi kierunkami podróży wśród mieszkańców krajów bałtyckich w sezonie letnim są Turcja, Grecja, Hiszpania i Bułgaria, a zimą - Egipt. Każdego roku wprowadzamy do oferty nowe kierunki. W ramach oferty Lato 2018 dodaliśmy wczasy w Tunezji, a w sezonie Zima 2018/2019 - Jordanię i Kubę. Dzięki dużej różnorodności oferowanych produktów jesteśmy w stanie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby naszych klientów - powiedziała Audronė Keinytė, prezes zarządu i dyrektor generalna Grupy Novaturas.

Reklama

Grupa Novaturas wykorzystuje różne, uzupełniające się kanały dystrybucji, czyniąc sprzedaż bardziej efektywną. Największa cześć oferty Novaturas jest sprzedawana za pośrednictwem biur podróży. W 2018 r. ten kanał dystrybucji odpowiadał za 72,7 proc. łącznej sprzedaży grupy. Zamiast skupiać się na rozwoju własnych biur, Novaturas inwestuje w rozwój kanału e-commerce.

- Zgodnie z planem, w ubiegłym roku uruchomiliśmy nową wersję naszej strony internetowej w kilku wersjach językowych we wszystkich krajach, w których działamy. Responsywny układ nowej strony jest znacznie lepiej dopasowany do urządzeń mobilnych, które użytkownicy coraz częściej wykorzystują nie tylko do wyszukiwania informacji, ale także do zakupów online. W 2018 r. nasza sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o ponad 26 proc. do 26,7 mln euro - podkreśliła Audronė Keinytė.

Po bardzo dobrych rezultatach i wysokiej rentowności zanotowanej w pierwszej połowie 2018 r., w sezonie letnim wyniki Grupy Novaturas znalazły się pod wpływem wyjątkowo upalnego i suchego lata we wszystkich krajach bałtyckich, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi.

- Aby pobudzić popyt, musieliśmy skorygować nasze ceny, godząc się na obniżenie rentowności, szczególnie w III kwartale, a także - w mniejszym zakresie - w IV kwartale ub.r. Ponadto, w ostatnim kwartale 2018 r. z powodu problemów finansowych Small Planet Airlines musieliśmy zmienić przewoźnika lotniczego na Litwie. Wiązało się to z odpisami w wysokości 0,4 mln euro i wyższymi kosztami usług lotniczych, co dodatkowo obciążyło wynik EBITDA i zysk netto za IV kwartał oraz cały ubiegły rok - wyjaśnił Tomas Staškūnas, dyrektor finansowy Grupy Novaturas.

- Z pozytywów warto natomiast wskazać utrzymanie pod kontrolą kosztów operacyjnych. Wzrosły one znacznie wolniej niż przychody, co oznacza poprawę efektywności grupy. Wyłączając prowizje, które zależą od wielkości przychodów ze sprzedaży, oraz jednorazowe wydatki związane z IPO i zmianą przewoźnika lotniczego, koszty operacyjne w 2018 r. wzrosły tylko o 1 proc. w porównaniu do 2017 r., podczas gdy w samym IV kwartale nawet zmalały o 11 proc. r/r - powiedział Tomas Staškūnas.

Ostatecznie EBITDA Grupy Novaturas w 2018 r. wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.

Interia, opr. MD

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »