Grupa Polsat Plus zaprezentowała wyniki. Przebiły oczekiwania rynku
Grupa Polsat Plus zaprezentowała wyniki finansowe i operacyjne za II kwartał 2025 r. Uwagę zwraca wyższa od oczekiwań rynkowych skorygowana EBITDA na poziomie 823,8 mln zł, a także wzrost przychodów w ujęciu rok do roku. Grupa uprościła ofertę multiplay i buduje wartość klienta, jeszcze silniej koncentrując się na wzroście ARPU. Widzi potencjał do zwyżki dynamiki wskaźnika w kolejnych kwartałach.
- To był bardzo dobry kwartał dla naszej Grupy. We wszystkich obszarach konsekwentnie realizujemy założenia Strategii 2023+. Uprościliśmy ofertę multiplay, sukcesywnie budujemy wartość klienta, a nasze przychody wzrosły - tak wyniki Grupy komentuje Andrzej Abramczuk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu, Polkomtelu i Netii, Grupa Polsat Plus. - Dzięki bardzo dobrej ramówce Polsatu i udanym inwestycjom w prawa sportowe rosną nasze udziały w oglądalności i przychody reklamowe. Pozostajemy numerem jeden wśród wydawców online.
Grupa Telewizji Polsat zanotowała w II kwartale br. bardzo dobre wyniki oglądalności. Cieszyła się także silną pozycję na rynku reklamy. Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat wzrosła do 22,5 proc. (7,3 proc. kanału głównego Polsat i 15,2 proc. kanałów tematycznych) w II kwartale, natomiast w całym pierwszym półroczu łączna oglądalność osiągnęła poziom 22,3 proc. (7,4 proc. kanału głównego Polsat i 14,9 proc. kanałów tematycznych). Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły o 3,3 proc. do 373 mln zł w II kwartale oraz o 3,7 proc. do 693 mln zł w I półroczu, zapewniając jej udział w rynku reklamy telewizyjnej na poziomie odpowiednio 28,2 proc. i 28,4 proc.
Grupa Polsat-Interia była numerem jeden w internecie w drugim kwartale wśród wydawców w Polsce. Pozostała również liderem w kategorii mobile. - Mamy bardzo silną i stabilną pozycję na rynku portali internetowych - skomentował ten fakt podczas telekonferencji wynikowej Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii, wskazując na średnią miesięczną liczbę użytkowników odwiedzających serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia na poziomie 21 mln. Użytkownicy ci generowali blisko 2 mld odsłon stron.
Grupa Polsat Plus jeszcze silniej koncentruje się obecnie na wzroście ARPU (średni przychód na użytkownika) na klienta w ramach nowej ultra-elastycznej oferty multiplay. Jak podkreślał Maciej Stec, to niezwykle prosta zasada łączenia usług. Liczba klientów multiplay zwiększyła się o 1,7 proc. do ponad 3 mln w II kwartale i stanowią oni 53 proc. całej bazy klientów Grupy. Poziom wskaźnika churn (migracji klientów) w II kwartale to 7,1 proc., zauważalnie niżej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego (7,5 proc.) - i, jak zaznacza zarząd, to w dużej mierze zasługa strategii multiplay, a zarazem dowód na sukces tej strategii, ponieważ im niższy wskaźnik churn, tym większa lojalność klientów.
ARPU klientów B2C wzrosło w II kwartale o 4,3 proc. do 78,4 zł, a klientów B2B - o 4 proc. do ponad 1,5 tys. zł. - Mamy nadzieje na dalsze wzrosty dynamiki ARPU w kolejnych kwartałach - powiedział wiceprezes Maciej Stec.
W segmencie zielonej energii Grupa Polsat Plus odnotowała dynamiczny wzrost produkcji energii w wyniku rozbudowy mocy produkcyjnych w wietrze. W II kwartale Grupa wyprodukowała 314 GWh zielonej energii (111 GWh z wiatru, 29 GWh ze słońca i 175 GWh z biomasy) - o 41 proc. więcej w ujęciu rok do roku. W I półroczu było to 592 GWh (216 GWh z wiatru, 44 GWh ze słońca i 332 GWh z biomasy) - również o 41 proc. więcej rok do roku. Grupa osiągnęła wysoki zysk EBITDA w segmencie zielonej energii - było to 66 mln zł w II kwartale oraz 123 mln zł w I półroczu. To zauważalne wsparcie dla wyników finansowych całej Grupy.
Niebawem moce zainstalowane w wietrze Grupy Polsat Plus podwoją się i sięgną 289 MW - stanie się to za sprawą najnowszej i największej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW, której budowa właśnie jest finalizowana (zainstalowane są już wszystkie 63 turbiny, a 51 produkuje testowo prąd). Komercyjne uruchomienie farmy planowane jest na IV kwartał 2025 r.
Rozwojowe nakłady inwestycyjne Grupy w segmencie zielonej energii na poziomie sięgnęły w II kwartale 150 mln zł, zaś w całym I półroczu 307 mln zł. Jak powiedziała Katarzyna Ostap-Tomann, CFO Grupy Polsat Plus, w przyszłym roku Grupa spodziewa się obniżenia capexu rozwojowego w tym segmencie, ze względu na fakt finalizowania budowy farmy w Drzeżewie.
W II kw. br. przychody Grupy Polsat Plus wzrosły o prawie 4 proc. w ujęciu rocznym do blisko 3,590 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA wyniósł 823,8 mln zł. W obu przypadkach wyniki okazały się wyższe od oczekiwań rynkowych (konsensus prognoz analityków zakładał przychody na poziomie ok. 3,586 mld zł, a EBITDA na poziomie 812 mln zł).
- Pomimo wysokich kosztów odsetkowych Grupa ma wysoką zdolność generowania gotówki. Capex mamy pod kontrolą, a ostatnio pozyskaliśmy finansowanie projektowe w łącznej wysokości do 953 mln zł na farmę wiatrową Drzeżewo, której budowa z sukcesem dobiega końca - skomentowała wyniki finansowe Grupy CFO Katarzyna Ostap-Tomann.
- Czekamy, mam nadzieję, na kolejne decyzje Rady Polityki Pieniężnej obniżające koszt pieniądza, obniżające stopy procentowe - dodała w odniesieniu do zobowiązań grupy.
Wiceprezes Maciej Stec odpowiedział też na pytanie o stanowisko Grupy Polsat Plus ws. podatku cyfrowego. - Tak, jesteśmy za uregulowaniem podatku cyfrowego - powiedział, wskazując na potrzebę stworzenia równych warunków dla polskich spółek do konkurowania z zagranicznymi graczami.