Izo-Blok oczekuje zamknięcia transakcji przejęcia SSW do końca sierpnia
- Transakcja zakupu niemieckiej spółki SSW przebiega zgodnie z planem, a jej zamknięcie powinno nastąpić do końca sierpnia - poinformowali podczas konferencji prasowej przedstawiciele Izo-Bloku.
Izo-Blok podpisał umowę kupna 100 proc. udziałów w niemieckiej SSW PearlFoam GmbH w marcu tego roku. Kwota transakcji to 21,5 mln euro. Sprzedającym jest fundusz SSW Industries.
- Wszystko wskazuje na to, że do końca sierpnia tego roku transakcja zostanie sfinalizowana i od września będziemy grupą kapitałową - powiedział dziennikarzom Jarosław Sygidus, dyrektor finansowy spółki Izo-Blok.
Pieniądze na przejęcie będą pochodziły m.in. z zamkniętej w lipcu emisji akcji, w wyniku której Izo-Blok pozyskał ponad 42,7 mln zł, a także z kredytu bankowego.
-Podpisaliśmy dokumentację kredytową z bankiem BZ WBK na kredyt, który w połowie sfinansuje akwizycję. W fazie końcowej znajdują się jeszcze prace dotyczące zabezpieczeń tego kredytu - powiedział Sygidus.
Spółka finalizuje także działania dotyczące kwestii formalno-prawnych.
- To zajmie nam około miesiąca. W połowie sierpnia wszystkie prace proceduralne zostaną zakończone. Następnie dokonamy zapłaty za udziały, co oznacza, że zostanie spełniony ostatni warunek - skomentował dyrektor finansowy.
Dzięki akwizycji Izo-Blok zwiększy swój udział w europejskim rynku przetwórstwa EPP (polipropylenu spienionego) z przeznaczeniem dla branży motoryzacyjnej. Teraz wynosi on 10 proc.
- Po połączeniu osiągniemy pozycję lidera na rynku europejskim z udziałem na poziomie 25 proc., będziemy dysponowali również szerszą pozycją geograficzną - dzięki zakładowi w Niemczech będziemy bliżej klientów. Łatwiej będzie nam także pozyskiwać duże projekty o zasięgu globalnym - powiedział podczas konferencji Sebastian Jarek, dyrektor zarządzający spółki.
Ponadto SSW posiada technologię do produkcji polipropylenu spienionego, surowca na bazie którego Izo-Blok wytwarza swoje produkty.
- Surowiec produkowany w Niemczech wykorzystany do naszej produkcji da nam przewagę kosztową i umożliwi zwiększenie marż. Ponadto, instalacja jest mobilna, co pomoże w przypadku ekspansji na kolejne rynki - powiedział Jarek.
- Chcemy być globalni. Myślę, że w ciągu 5 lat utworzymy przyczółki na rynku azjatyckim i amerykańskim, ale o szczegółach będziemy informowali na bieżąco - dodał.
Izo-Blok dysponuje obecnie trzema zakładami produkcyjnymi na terenie Chorzowa o powierzchni 16 tys. m kw., w których zamontowano 21 maszyn. Z kolei SSW ma jeden duży zakład w Ohrdruf w Turyngii na 20 tys. m kw. i z 60 maszynami, których jednostkowa moc przerobowa jest mniejsza w porównaniu z maszynami należącymi do Izo-Bloku.
- W planach mamy zastępowanie małych maszyn w niemieckim zakładzie dużymi. W latach 2016-2019 będziemy wydawali na ten cel rocznie ok. 1 mln euro - powiedział Sygidus.
Łączne moce produkcyjne zakładów Izo-Bloku i SSW to ok. 6 tys. ton rocznie.
- W ciągu 5 lat możemy je zwiększyć do 10 tys. ton. W centrum naszego zainteresowania nadal będzie znajdowała się motoryzacja, ale chcemy też rozwijać tematy poboczne, jak opakowania - dodał Jarek.
88 proc. produkcji Izo-Bloku trafia do branży motoryzacyjnej, a ok. 4 proc. do opakowań. W przypadku SSW jest to kolejno 80 proc. i 20 proc.
W roku obrotowym 2015/2016 zakończonym 30 kwietnia Izo-Blok zanotował 93,9 mln zł przychodów wobec 79,7 mln zł przed rokiem. Zysk operacyjny wzrósł do 13,5 mln zł z 9 mln zł, a zysk netto spadł do 5,3 mln zł z 10,7 mln zł.
Dyrektor finansowy spółki przypomniał, że spadek zysku netto wynikał z zaksięgowania kosztów związanych z wycenami transakcji pochodnych typu forward, zawieranych jako hedging dla przychodów w euro.
SSW zakończyło 2015 r. z obrotami na poziomie 135 mln zł, zyskiem EBIT w wysokości 15 mln zł i zyskiem netto na poziomie blisko 10,3 mln zł.
Izo-Blok dostarcza elementy z tworzywa EPP dla motoryzacji, wytwarzając między innymi elementy foteli, wypełnienia bagażnika, czy absorbery energii do zderzaków.
Sprawdź bieżące notowania Izo-Blok na stronach BIZNES INTERIA.PL