Mercator Medical przyspiesza ekspansję w Europie
Będąc jednym z liderów rynku rękawic medycznych w Europie Środkowej i Wschodniej, Grupa Mercator Medical prowadzi z sukcesem ekspansję w Europie Zachodniej, która jest jednym z filarów realizowanej strategii rozwoju. Obecnie Mercator otwiera rynek Wlk. Brytanii i krajów Beneluksu.
- Konsekwentnie rozwijamy oba obszary naszej działalności, czyli produkcję i dystrybucję. W ramach segmentu produkcyjnego od bieżącego kwartału dysponujemy już pełnymi mocami wytwórczymi w naszej fabryce rękawic (3 mld szt. rocznie) w Tajlandii, z której dynamicznie rośnie sprzedaż bezpośrednio m.in. do USA.
Natomiast w ramach segmentu dystrybucyjnego umacniamy się w regionie CEE, w tym w Polsce, eksplorujemy dalsze możliwości wzrostu w Azji i w Afryce, ale przede wszystkim zdobywamy kolejne rynki w Europie Zachodniej. Nie znajduję powodu, dla którego nasze silne marki oraz jakościowe produkty miałyby nie być również w gronie liderów rynkowych na Zachodzie - mówi dr Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator S.A.
Rynek brytyjski jest obsługiwany w ramach Grupy Mercator Medical przez Key Account Managera. To handlowiec z wieloletnim doświadczeniem na rynku rękawiczkowym, zdobytym w międzynarodowych firmach medycznych. Obsługuje on także kolejne nowe rynki - Belgię, Holandię i Luksemburg.
- Koszty funkcjonowania na rynkach zachodnich są relatywnie wysokie, dlatego nasza koncepcja opiera się na efektywnym rozwoju organicznym, który w dużym skrócie można opisać tak: początkowo Key Account Manager, następnie własna spółka, którą dopiero przy większej skali działalności wspiera lokalny magazyn - mówi Radosław Nowak, Dyrektor Rozwoju Biznesu w Grupie Mercator Medical.
Sprzedaż Grupy Mercator w krajach Europy Zachodniej rośnie zdecydowanie szybciej niż w pozostałych regionach. O ile w trzech kwartałach tego roku całkowite przychody Grupy Mercator kontynuowały długoterminowy trend wzrostowy, rosnąc o 28% rdr, do 288,7 mln PLN, o tyle sprzedaż w Europie Zachodniej wzrosła o 234%, do 9,2 mln PLN. Z kwartału na kwartał dynamika ta rośnie i w samym trzecim kwartale sprzedaż w Europie Zachodniej wzleciała o 878% rdr, do 5,3 mln PLN.
- Polska, pozostałe kraje naszego regionu oraz Ameryka Północna to 81% naszej sprzedaży po trzech kwartałach bieżącego roku.
Europa Zachodnia stanowiła 3,2%, a w samym III kw. już 4,8%. Jesteśmy przekonani, że region ten będzie mocno wspierał generowane wyniki. Tym bardziej, że rynki zachodnioeuropejskie są ogromne - mówimy o dużych państwach, gęsto zaludnionych, gdzie wydatki na ochronę zdrowia na mieszkańca są wielokrotnie wyższe niż na rynkach, gdzie już obecnie mamy ugruntowaną pozycję - wskazuje Radosław Nowak.
Największą dynamikę Grupa Mercator notuje na rynkach zachodnioeuropejskich, gdzie ma już własną, zorganizowaną dystrybucję. To Włochy (sprzedaż w Q3 2018 razy 39 rdr, do 3,3 mln PLN) i Niemcy (sprzedaż w Q3 2018 +302%, do 0,9 mln PLN).
- Na rynku włoskim mamy własną spółkę dystrybucyjną, a w 2019 roku planujemy powiększyć tam zespół handlowy. Na rynku niemieckim mamy na razie dedykowanego Key Account Managera z wieloletnim doświadczeniem w tym kraju - komentuje Radosław Nowak.
Grupa Mercator Medical w Europie Zachodniej sprzedaje w 90% rękawice, widzi jednak również coraz większe zainteresowanie produktami włókninowymi, m.in. fartuchami i maskami.
Mercator Medical z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych rękawic medycznych i rękawic gospodarczych, opatrunków medycznych oraz medycznych produktów z włókniny o historii sięgającej roku 1989. Posiada dominującą pozycję rynkową w Polsce oraz jest liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej.
Dzięki budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (inwestycja warta 119 mln zł kończona planowo w IV kw. 2018 r.) zdolności produkcyjne spółki zwiększyły się o 150%, do 3 mld rękawic rocznie. W III kw. 2017 r. została natomiast uruchomiona produkcja wyrobów z włókniny w Pikutkowie koło Włocławka. Mercator Medical posiada centrum dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim i prowadzi dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech oraz na Słowacji. Działalność Mercator Medical ma zasięg globalny - sprzedaż poprzez lokalnych dystrybutorów odbywa się w około 60 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a spółka prowadzi ciągłą ekspansję geograficzną.
Od listopada 2013 roku akcje Mercator Medical są notowane na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
mzb