Minimum 18 mln zł za Pascala?
Jest już krótka lista inwestorów zainteresowanych kupnem Wydawnictwa Pascal (WP), największego wydawcy przewodników turystycznych w kraju. Grupa Onet zamierza sprzedać spółkę jeszcze w tym półroczu. Z naszych informacji wynika, że chce za nią minimum 18 mln zł.
Sprzedaż Pascala będzie ostatnim istotnym elementem zmian w Grupie Onet (GO). W efekcie na giełdzie notowany będzie największy polski portal w "czystej" postaci. Do listopada 2004 r. Wydawnictwo Pascal stanowiło jeden z oddziałów spółki Onet.pl, która zarządza serwisem internetowym o tej samej nazwie. Teraz już tak nie jest. Onet.pl sprzedał Pascala, wnosząc go do "pustej" spółki, zależnej bezpośrednio od GO - czapy notowanego na giełdzie holdingu.
GO szuka inwestora dla wydawcy przewodników. - Jest krótka lista inwestorów. Prowadzimy z nimi rozmowy. Chcemy zakończyć proces sprzedaży szybko, jeszcze w tym półroczu - powiedział Paweł Kosmala, prezes GO. Jak wyjaśnia, inwestorzy, z którymi rozmawia właściciel, to podmioty z branży. Jakie, nie ujawnia.
Planowany termin sfinalizowania transakcji wskazuje, że negocjacje są zaawansowane. Jednak P. Kosmala, zapytany, czy grono podmiotów, z którymi rozmawia GO, może się powiększyć, odpowiedział, że tak.
Z naszych informacji wynika, że GO chce za Wydawnictwo Pascal minimum 18 mln zł. - Nie mogę potwierdzić ani zaprzeczyć tej informacji - komentuje P. Kosmala.
Wydawnictwo zanotowało w 2004 r. 20,36 mln zł przychodów. Spadły o 8% w stosunku do 2003 r., kiedy wyniosły 22,22 mln zł. Według udostępnionych nam przez GO danych, udział Pascala w rynku przewodników wyniósł wówczas 51%. Tymczasem Biblioteka Analiz, firma monitorująca rynek książki, szacuje, że w 2004 r. udział Pascala spadł do 49,9%. Przychody wydawnictwa ze sprzedaży przewodników i książek wyniosły 13,37 mln zł, a ze sprzedaży map i atlasów 4,97 mln zł. P. Kosmala zapewnił, że Pascal osiągnął na koniec 2004 r. próg rentowności na poziomie netto.
W 2004 r., gdy rynkowy udział Pascala się skurczył, pozostali wydawcy przewodników umacniali pozycje. W 2003 r. w pierwszej piątce były oprócz WP: Wiedza i Życie (13% rynku), Read Me (5%), Edytor (5%), National Geographic (5%). W ubiegłym roku klasyfikacja nieco się zmieniła. Drugie miejsce nadal zajmuje Wiedza i Życie (wzrost o 1,6 pkt proc.), a trzecie - National Geographic (już 6,7%). Czwarte - Świat Książki (grupa Bertelsmanna; 6%), a piąte - szybko pnące się do góry polskie wydawnictwo Bezdroża. W 2003 r. zajmowało 9. miejsce z 2% rynku. W 2004 r. miało już 5,1%.
Sprzedaż WP może zmienić obraz rynku. Z naszych informacji wynika, że Pascalem interesowało się Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, ale nie trafiło na krótką listę. Mówi się również, że spółką zainteresowany jest wydawca słowników językowych - Langenscheidt.
Urszula Zielińska