Reklama

NewConnect Lead - pas startowy przed wejściem na GPW

NewConnect Lead powstał z myślą o promowaniu najlepszych spółek rynku alternatywnego, a także wydzieleniu spółek, które mają największe szanse na przeniesienie swoich notowań na główny rynek GPW. Powstanie takiego segmentu jest nie tylko informacją dla inwestorów, którymi spółkami warto się bliżej zainteresować, ale także swego rodzaju nobilitacją spółek w nim się znajdujących.

31 marca bieżącego roku GPW otworzyła nowy segment alternatywnego rynku NewConnect Lead dla spółek o potencjale giełdowym. Spośród 116 spółek notowanych na NewConnect, wybrano 16 spełniających rygorystyczne warunki. W zamian, oprócz wyróżnienia, GPW zapewnia zainteresowanie liderów inwestorami oraz wejście na rynek główny w perspektywie krótko lub średnioterminowej. Żółtą koszulkę lidera utrzymają te spółki, które nie zaprzestaną spełniania wymogów NewConnect Lead. Nie jest to takie proste, gdyż - jak widać po kwalifikacji segmentu po drugim kwartale - odpadło sześć spółek, a ich miejsce zajęły trzy nowe.

Reklama

NewConnect Lead jest odpowiedzią na aktywność inwestorów na rynku NewConnect w styczniu bieżącego roku, kiedy to wartość obrotów osiągnęła najwyższą w historii NewConnect kwotę 322 mln złotych. W lutym obroty spadły o ok. 70 mln, mimo to w porównaniu do stu spółek z dolnego rejestru obrotów na Głównym Rynku GPW, wartość obrotów była kilkakrotnie wyższa. Coraz więcej spółek notowanych na NewConnect przechodzi na giełdę. Tylko od końca marca br. swoje notowania przeniosły m.in.: Fast Finance, MW Trade oraz Centrum Klima.

Pod ocenę spółek są poddawane czynniki zarówno ilościowe, jak i jakościowe. Kwalifikowane są spółki, które spełniają poniższe kryteria:

  1. Średnia wartość rynkowa emitenta w ostatnich 6 miesiącach wynosiła co najmniej 5 mln euro oraz free float na koniec każdego kwartału - co najmniej 10 proc.;
  2. Średni obrót na sesję w ostatnich 6 miesiącach lub średnia liczba transakcji w tym okresie wynosiła odpowiednio 10 000 5 transakcji;
  3. Co najmniej w połowie sesji w przeciągu sześciu miesięcy były zawierane transakcje akcjami spółki;
  4. Zmienność kursu w ostatnich 6 miesiącach nie przekroczyła 15 proc., a średni kurs w tym okresie utrzymywał się powyżej 50 groszy;
  5. Spółka jest przez co najmniej rok notowana na giełdzie;
  6. Stosowanie Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW, czyli koncepcja CSR;
  7. Spółka starannie wypełnia swoje obowiązki informacyjne względem inwestorów.

Trzy pierwsze punkty nie były trudne do zrealizowania, decydującym kryterium jednak okazało się ograniczenie zmienności i średniej wartości kursu. Wynika to z faktu, iż spółki mają niewielki wpływ na kurs, ponieważ ceny akcji ustalane są przez rynek. Dlatego w pierwotnej kwalifikacji tylko 16 firm znalazło się na ostatecznej liście spółek-liderów rynku NewConnect.

Kryteria jakościowe są wymagane na równi z ilościowymi, co udowadnia kwalifikacja w drugim kwartale. Pozycję lidera straciły spółki Blumerang Pre IPO i R&C Union, które nie spełniły kryteriów ilościowych, a także Wealth Bay SA i Wrocławski Dom Maklerski poprzez zaniedbanie obowiązków informacyjnych. Przykład dwóch ostatnich spółek może być drogowskazem dla uczestników notowań NewConnect, które wciąż bagatelizują istotność Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GWP i systemu informacyjnego.

Ocena spółek NewConnect odbywa się co kwartał, a liczba liderów jest zmieniana w zależności od ilości spółek spełniających kryteria. Pod uwagę są brane ostatnie sesje w marcu, czerwcu, wrześniu i grudniu każdego roku. Po zakończeniu sesji GPW koryguje poszczególne wskaźniki i kryteria, przystosowując do bieżących sytuacji rynkowych. Natomiast podczas kontroli zasad NewConnect Lead brane są dane z ostatniego półrocza działalności spółki na rynku NewConnect. Warto dodać, że jak kryteria ilościowe są jasne i czytelne, tak jakościowe są weryfikowane subiektywnie przez GPW.

Nowy segment NewConnect wywiera pozytywny wpływ na cały rynek poprzez przyciąganie inwestorów instytucjonalnych na rynek alternatywny. Dzięki wyodrębnieniu tych najlepszych spółek-liderów, pozostałe mają większą motywację do kreowania wysokich zysków oraz poprawy przejrzystości finansowej. Działania te miałby na celu utrzymanie dotychczasowych inwestorów oraz zdobyciu nowych.

Magdalena Bednarz

Dowiedz się więcej na temat: pas startowy | GPW | startowy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »