Orlen zbuduje stacje tankowania wodoru
PKN Orlen zbuduje dwie ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Na realizację tego przedsięwzięcia koncern otrzymał 2 mln euro bezzwrotnego unijnego dofinansowania. Do 2030 roku firma planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.
Spółka podkreśla, że technologia wodorowa to przyszłość motoryzacji. - Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów - mówi Daniel Obajtek, prezes spółki.
Pierwsze ogólnodostępne, całodobowe stacje Orlenu, na których można będzie zatankować wodór, zostaną zbudowane w Poznaniu i Katowicach. We Włocławku powstanie natomiast stacja modułowa. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku.
Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem - korzystać z nich będą mogły zarówno samochody osobowe jak i autobusy oraz ciężki transport. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg dziennie, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km.
Spółka podkreśla, że zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie przyczyni się do poprawy jakości powietrza i obniżenia poziomu hałasu w miastach.
morb