Reklama

Pekao w sztucznej inteligencji poszuka wzrostu

Sztuczna inteligencja (AI) - te słowa w Davos można było usłyszeć na każdym rogu. Eksperci, goście, dziennikarze podczas rozmów odmieniali je przez wszystkie przypadki. Nie bez przyczyny, bowiem to właśnie AI może w najbliższej przyszłości zdecydować o konkurencyjności firm, gospodarek narodowych, a nawet całych regionów. Nie jest więc zaskoczeniem, że banki zaczęły się tą technologią na poważnie interesować.

Bank Pekao wykorzysta możliwości jakie stwarza sztuczna inteligencja w swojej codziennej współpracy z MŚP i zaproponuje narzędzia, które dotychczas były dostępne głównie dla większych przedsiębiorstw. Chce bowiem wspierać mikro, małe i średnie firmy w ich cyfryzacji i pomóc im wykorzystać szansę, jaką dają zaawansowane rozwiązania dotyczące analityki danych.

- Sztuczna inteligencja dzisiaj w debacie pojawia się bardzo często. Przez cztery dni w Davos AI była odmieniana przez wszystkie przypadki w kontekście wielkiej koncepcji, jaką jest czwarta rewolucja przemysłowa. Wszystko sprowadza się do tego jak to jest wdrażane i jakie generujemy przestrzenie do jej wykorzystania dla klientów - mówi Interii Piotr Wetmański, dyrektor ds. strategii Pekao.

Reklama

AI na wyciągnięcie ręki

Bank Pekao i Synerise, przy współpracy z Microsoft, ogłosili w Davos podczas 49. Światowego Forum Ekonomicznego współpracę strategiczną, która obejmie projekty edukacji uczniów i nauczycieli oraz wsparcie cyfryzacji małych i średnich przedsiębiorstw. To kolejna inicjatywa, która została zainaugurowana w Domu Polskim, powstałym z inicjatywy Pekao i PZU.

Dlaczego jednak AI, skoro równie dobrze można by zacząć od znacznie mniej skomplikowanych technologii? Bank obserwuje i analizuje ogólnoświatowe trendy oraz szybkość zmiany otoczenia biznesowego. W szybkiej popularyzacji AI wśród polskich przedsiębiorstw upatruje szansę zarówno dla siebie jaki i swoich klientów na szybszy rozwój i prześcignięcie konkurencji, także tej zagranicznej.

- AI dla banków to coraz ważniejszy temat. Tak jak i MŚP. Ogłosiliśmy podczas prezentacji nowej strategii półtora roku temu, że MŚP jest naszym strategicznym segmentem, do którego trzeba podejść w bardzo specyficzny sposób. W tej chwili wypracowujemy zupełnie nowy sposób na budowanie wartości, przez to, że będziemy oferować im de facto możliwości skorzystania z zaawansowanej analityki opartej o AI - wyjaśnia Wetmański.

Jest to - przypomina - pilotaż. - Będziemy testować i badać zainteresowanie klientów przez najbliższe 6 miesięcy, ale wierzę, że dostarczamy im narzędzia, które wcześniej były dla nich zupełnie niedostępne, a stwarzają ogromne możliwości w zakresie tego jak oni rozumieją swoich klientów, jak mogą się z nimi komunikować, jak automatyzować swoje procesy. To już jest na rynku, ale nie było w prosty sposób dostępne dla małych firm. Chcemy, żeby bank był furtką na świat, w szczególności w zakresie najnowocześniejszych rozwiązań i koncepcji biznesowych jeśli chodzi o biznes MŚP - dodaje szef strategii Pekao.

Bank szuka rozpędu

Polska w coraz mniejszym stopniu jest w stanie konkurować niższymi kosztami pracy. Żeby nie zostać z tyłu podczas globalnego wyścigu i formułującego się dopiero tzw. przemysłu 4.0 musi postawić na cyfryzację, szerokie wykorzystanie nowoczesnych technologii i dostępność dobrze wykształconych kadr. Dlatego program, w który angażuje się Pekao opiera się na dwóch filarach: edukacji i popularyzacji nowoczesnych rozwiązań oraz dostarczaniu nowych technologii, które mogą zdecydować o przewagach konkurencyjnych, nie tylko w krajowym, ale również międzynarodowym ujęciu.

W trosce o jak najwyższą jakość dostarczanych rozwiązań, Pekao w ramach Programu łączy siły z renomowanymi partnerami, liderami w zakresie technologii, edukacji i nowoczesnych rozwiązań. Synerise - jeden z partnerów - dostarczy innowacyjną platformę zaawansowanych usług analitycznych opartych o sztuczną inteligencję (AI). Microsoft - kolejna strona porozumienia strategicznego - zapewnia potrzebne do realizacji programu zaplecze technologiczne.

- Współpraca jest przede wszystkim merytoryczna - mówi Interii Jarosław Królewski, prezes Synerise i dodaje, że chodzi o stworzenie nowych modeli biznesowych w obszarze bankowości, w szczególności nowych usług w ramach rachunków bankowych, które mogą z jednej strony zrewolucjonizować tę branżę, z drugiej - dać także MŚP, a nie tylko tym największym, dostęp do narzędzi, które są związane z nowoczesną komunikacją, automatyzacją. - To też zaawansowana analiza historii transakcji, która jest dzisiaj słabo rozwinięta, co stanowi sporą bolączkę dla banków. Mówimy również o systemach, które podpowiadają, jak zarządzać biznesem, w jaki sposób prowadzić politykę zarządzania płynnością - wyjaśnia Królewski.

Pekao będzie edukować, ale również wykorzystywać te rozwiązania u siebie i swoich klientów.

- Niezbędna jest edukacja, jak z nowych możliwości korzystać i gdzie szukać potencjału na zwiększenie konkurencyjności. Będziemy to robić wspólnie z Microsoftem. W tym roku planujemy dużo inicjatyw związanych z tym jak firmy mogą wykorzystywać proces cyfryzacji i automatyzacji, korzystając z najnowocześniejszych narzędzi, w tym z technologii AI - konstatuje Wetmański.

Co roku bank publikuje raport o MŚP, z którego - jak mówi Interii szef strategii Pekao - wynika, że digitalizacja jest wciąż dużym wyzwaniem dla małych i średnich firm.

Prześcignąć konkurencję

Nowe narzędzia otwierają nowe możliwości biznesowe zarówno dla klientów, jak i dla banku. Jeszcze jest za wcześnie by mówić o szczegółach - model biznesowy dopiero się tworzy i musi uwzględniać trzy podmioty zaangażowane w program: Pekao, Synerise, Microsoft, ale nie wykluczamy, że część usług może być odpłatna. - Szczegóły będziemy ustalać w trakcie pilotażu i rozmów z klientami - dodaje Wetmański. A potencjał? - Docelowo chcielibyśmy, aby każda firm, dla której bank Pekao jest bankiem pierwszego wyboru mogła korzystać z nowoczesnych rozwiązań analitycznych opartych o AI. Budujemy cały ekosystem, gdyż chcemy być wyrazistym bankiem, który może pokazać, że jest dobrym partnerem biznesowym dla naszych klientów z segmentu MŚP. Dzięki temu będziemy w stanie budować nasz biznes szybciej niż konkurencja - mówi Wetmański.

Bartosz Bednarz

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »