PGNiG kupi więcej LNG z USA

PGNiG planuje zwiększyć zakupy gazu LNG ze Stanów Zjednoczonych. Spółka zawarła porozumienie w tej sprawie z dwoma dostawcami - Venture Global Plaquemines oraz Venture Global Calcasieu Pass. PGNiG kupuje gaz na użytek krajowy, ale rozwija też handel tym paliwem na świecie.

Porozumienie dotyczy aneksowania umów podpisanych przez strony w 2018 r. i zwiększenia przewidzianych w nich wolumenów sprzedaży skroplonego gazu ziemnego. W przypadku kontraktu z Venture Global Calcasieu Pass aneks zakłada wzrost ilości kupowanego przez PGNiG gazu o 0,5 mln ton, do 1,5 mln ton rocznie. Z kolei aneksowanie umowy z Venture Global Plaquemines umożliwi zwiększenie wolumenu o 1,5 mln ton do 4 mln ton rocznie.

Łączny wolumen skroplonego gazu ziemnego, jaki PGNiG będzie odbierało od spółek Venture Global, wzrośnie więc łącznie do 5,5 mln ton rocznie, a więc do ok. 7,4 mld m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji.

Reklama

Aneksowane umowy to kontrakty w formule free-on-board, co oznacza, że za odbiór zakupionego gazu odpowiada kupujący, czyli PGNiG. Kontrakty mają być realizowane w dwóch terminalach skraplających - Calcasieu Pass oraz Plaquemines nad Zatoką Meksykańską. Pierwszy z nich ma rozpocząć działalność w 2023 roku.

- Gaz skroplony odgrywa kluczową rolę w realizacji strategicznych aspiracji PGNiG. Jest to zasadniczy element dywersyfikacji naszego portfela importowego i służy wzmocnieniu bezpieczeństwa energetycznego naszych odbiorców. Jednocześnie, chcemy wykorzystać LNG do intensywnego rozwoju naszej działalności handlowej na globalnym rynku gazu ziemnego. Rozszerzenie naszej współpracy z Venture Global LNG wpisuje się w realizację obu tych celów - mówi Paweł Majewski, prezes PGNiG.

Jednocześnie gazowa spółka wypowiedziała umowę z Port Arthur LNG z grupy Sempra na zakup 2 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie, co związane było z opóźnieniem w budowie terminala skraplającego Port Arthur, z którego polska spółka miała odbierać zakontraktowany gaz od 2023 r. Firmy podpisały jednak list intencyjny, na podstawie którego wolumen ok. 2 mln ton rocznie zostanie zastąpiony dostawami pochodzącymi z innych projektów realizowanych przez Sempra LNG.

Umowa PGNiG z Port Arthur LNG została zawarta w 2018 roku. Punktem załadunku miał być terminal skraplający Port Arthur w Teksasie o wydajności 11 mln ton LNG rocznie, jednak ostateczna decyzja o budowie tej instalacji nie została jeszcze podjęta.

Sempra to większościowy udziałowiec terminalu Cameron LNG w Luizjanie nad Zatoką Meksykańską, którego zdolności skraplające wynoszą 12 mln ton rocznie. Grupa planuje zwiększyć przepustowość tej instalacji o kolejne 6 mln ton. Sempra wraz z partnerami buduje też nowy terminal skraplający w Baja California w Meksyku. Instalacja o wydajności 3 mln ton LNG rocznie położona jest nad Pacyfikiem, tuż przy granicy z USA. Planowany termin uruchomienia terminalu to 2024 rok.

PGNIG

- - -
  • Otwarcie -
  • Max -
  • Min -
  • Kurs odniesienia -
  • Suma wolumenu -
  • Suma obrotów -
  • Widełki dolne -
  • Widełki górne -
Zobacz również: NEPENTES SYNTHOS LOTOS

morb

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »