PKN wyda 250 mln USD na Litwie i Łotwie

Ok. 250 mln USD zamierza w ciągu najbliższych kilku lat zainwestować PKN Orlen w rozwój sieci stacji paliw na Litwie i Łotwie. W każdym z tych krajów firma chce mieć docelowo ok. 100 własnych stacji - poinformował rzecznik koncernu Dawid Piekarz.

Podczas spotkania z dziennikarzami rzecznik zapowiedział, że szczegółowa strategia rozbudowy segmentu detalicznego na Litwie i w innych krajach nadbałtyckich zostanie ogłoszona pod koniec roku. Decyzja o tym, czy Orlen zamierza rozwijać się także w Estonii, zapadnie dopiero za około rok.

- Podejmując decyzję w sprawie rynku estońskiego będziemy już bogatsi o doświadczenia z Litwy i Łotwy, ale przede wszystkim wcześniej chcemy przyjrzeć się tamtejszemu rynkowi, aby ocenić czy będziemy w stanie efektywnie na nim konkurować - powiedział.

Reklama

Piekarz przypomniał, że estoński rynek jest zdominowany przez skandynawskie koncerny i jego specyfika jest inna od rynków litewskiego i łotewskiego, gdzie firma zamierza budować nowe stacje i przejmować już istniejące. Specyfiką litewskiego rynku jest rozdrobnienie - istnieje sporo pojedynczych stacji, a także sieci złożone z kilku-kilkunastu obiektów. PKN Orlen chciałby część z nich przejąć lub uczynić je stacjami franczyzowymi.

Jak informował we wrześniu wiceprezes PKN Orlen Wojciech Heydel, koncern chciałby mieć 15-proc. udział w litewskim rynku detalicznym.

PKN Orlen, w związku z przejęciem rafinerii Możejki, ma na Litwie 27 własnych stacji pod marką Ventus, co stanowi ok. 3 proc. rynku. Spółka chce zrezygnować z obecnej marki w tym kraju; nie jest jednak przesądzone, czy stacje będą działać pod logo Orlenu czy innym. Na Łotwie do tej pory PKN Orlen nie ma swoich stacji.

Najwięcej stacji paliwowych na Litwie ma Łukoil - 114, następnie Statoil - 67.

PKN Orlen przejął w połowie grudnia 2006 roku kontrolny pakiet akcji litewskiej rafinerii Możejki. Na początku czerwca zarząd PKN Orlen poinformował, iż w ciągu sześciu lat planuje zainwestować w tej rafinerii ponad 1,6 mld USD.

Przedstawiając plany rozwoju sieci detalicznej na rynku polskim Piekarz poinformował, że do 2009 r. firma zamierza rocznie modernizować i budować ok. 50 własnych stacji w standardzie Premium oraz ok. 130 w standardzie ekonomicznym (marka "Bliska"). Ogólna liczba stacji koncernu w Polsce - ok. 2 tys. - ma się nie zmienić (dziś jest to 1429 stacji własnych i 503 franczyzowe oraz patronackie); ok. 150-200 istniejących placówek ma zmienić lokalizację, co oznacza zamknięcie niektórych źle zlokalizowanych stacji i otwarcie nowych.

Swój udział w polskim rynku PKN Orlen szacuje na ok. 30 proc. W 2009 roku koncern chce sprzedawać ok. 4,9 mld litrów paliwa rocznie, wobec ok. 3,9 mld litrów w ubiegłym roku. 20 proc. paliw koncern chce sprzedawać klientom instytucjonalnym. Średnia sprzedaż jednej własnej stacji ma wynosić ok. 2,5 mln litrów rocznie, wobec ok. 1,9-2 mln litrów obecnie. Do 2009 roku mniej więcej na co trzecie stacji należącej do koncernu będzie można zatankować także gaz, co oznacza zwiększenie liczby tankowania LPG do ponad 720 punktów.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: firma | Orlen | koncern | piekarz | dolar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »