Pogoda osłabia zyski Dębicy SA.
Firma Oponiarska Dębica S.A., wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, zanotowała w czwartym kwartale minionego roku przychody w wysokości 354,6 mln zł, czyli o 10,9% wyższe w stosunku do analogicznego okresu 2014 r.
Narastająco po czterech kwartałach 2015 r. przychody ze sprzedaży wyniosły blisko 1,8 mld zł, czyli były o 3,9% niższe w ujęciu rok do roku.
Po czterech kwartałach 2015 r. zysk EBIT wyniósł 82,6 mln zł, tj. był o 6,7% wyższy w porównaniu z rokiem 2014. W samym czwartym kwartale 2015 r. na poziomie działalności operacyjnej odnotowano stratę w wysokości 25,4 mln zł, co w porównaniu do ostatnich trzech miesięcy 2014 r. jest wynikiem lepszym o 3,6 mln zł, tj. o 12,5%.
Po dwunastu miesiącach minionego roku zysk netto wyniósł 78,4 mln zł, czyli był o 9,8% niższy w porównaniu do 2014 r., na co istotny wpływ miało utworzenie rezerwy na podatek odroczony w wysokości 8,0 mln zł, w związku z działalnością na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec.
W samym czwartym kwartale 2015 r. Spółka wykazała stratę netto w kwocie 23,1 mln zł, czyli wynik o 3 mln zł (11,7%) lepszy w porównaniu do wyniku osiągniętego w tym samym okresie 2014 r.
Przychody ze sprzedaży uzyskane od podmiotów z Grupy Goodyear po czterech kwartałach 2015 r. stanowiły 92,6% sprzedaży ogółem, wobec 88,7% w analogicznym okresie 2014 r.
Wartość sprzedaży do podmiotów niepowiązanych obniżyła się w minionym roku o 36,9% w porównaniu z rokiem 2014, zaś jej udział w przychodach ogółem spadł w okresie 2014-2015 z 11,3% do 7,4%.
Po czterech kwartałach 2015 r. koszty sprzedaży oraz ogólnego zarządu wyniosły 75,7 mln zł i były o 16,3% niższe niż w tym samym okresie 2014 r. Udział tych kosztów w wartości sprzedaży wyniósł po dwunastu miesiącach minionego roku 4,3% wobec 4,9% w roku 2014. Spadek kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu wynikał z niższych kosztów bonusów handlowych oraz z oszczędności poczynionych w innych obszarach kosztowych.
Przeciętne jednostkowe koszty produkcji zostały obniżone w czterech kwartałach 2015 r. o 3,8% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
W 2015 r. wydatki inwestycyjne Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. wyniosły 76 mln zł. Przeznaczono je m.in. na modernizację linii produkcyjnych opon do samochodów ciężarowych oraz rozszerzenie gamy produktów, w celu zapewnienia Spółce jeszcze lepszej rentowności i zwiększania jej konkurencyjności w tym segmencie.
Potencjał rynkowy, zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej, był w czwartym kwartale 2015 r. we wszystkich segmentach wyższy, niż w analogicznym okresie roku 2014. Dotyczyło to zwłaszcza segmentu opon do pojazdów osobowych oraz dostawczych.
Również w ujęciu dwunastu miesięcy 2015 r. vs. dwunastu miesięcy 2014 r. obserwowaliśmy na rynkach europejskich tendencję wzrostową we wszystkich segmentach, choć w przypadku Polski, w najbardziej dla nas istotnym segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych, był to wzrost zaledwie 1-procentowy.
Pomimo poprawy sytuacji rynkowej w czwartym kwartale, wynik całoroczny pozostał więc pod wpływem splotu niekorzystnych uwarunkowań rynkowych obserwowanych w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku. Należały do nich niższe w stosunku do 2014 r. zapotrzebowanie na opony zimowe oraz utrzymująca się nadpodaż opon na polskim rynku, wywierająca presję na obniżkę ich cen. Mimo tych niekorzystnych zjawisk Spółka wypracowała po czterech kwartałach 2015 r. wynik EBIT lepszy, niż w analogicznym okresie roku 2014. To głównie zasługa efektywnego zarządzania kosztami - mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
opr.MZB