Ruch: Ostatnia prosta
RUCH do końca grudnia wdroży wszystkie planowane na ten rok elementy programu restrukturyzacji, które przyczynią się do poprawy wyników Spółki. Firma rozpoczyna ostatnią fazę procesu. Będzie monitorować efekty podjętych działań i opracuje długoterminowe rozwiązania systemowe. Szacowane korzyści to co najmniej kilkanaście milionów złotych rocznie.
- Restrukturyzacja ma przede wszystkim poprawić efektywność naszego działania. Od czerwca udało nam się wprowadzić szereg inicjatyw, które przyniosą lub już przyniosły Spółce wymierne finansowe i organizacyjne korzyści ? mówi Adam Pawłowicz, Prezes Zarządu RUCH S.A.
Proces restrukturyzacji dotyczy niemal każdego elementu działalności Spółki RUCH. Składa się z prawie 40 różnych inicjatyw, które dotyczą głównych obszarów działalności Spółki: zakupów, sieci sprzedaży, a także logistyki i kolportażu. Już w tej chwili wiadomo, że tylko kilka elementów procesu restrukturyzacji, jak choćby renegocjacje części umów z dostawcami wraz z centralizacją zakupów, przyniesie rocznie co najmniej kilkanaście milionów złotych oszczędności. Dalsze korzyści przyniosą zmiany w obszarze informatyzacji Spółki, zarządzania finansami oraz polityki kadrowej.
Pierwsze sukcesy restrukturyzacji RUCH, których wyniki widoczne będą jeszcze w tym roku:
Centralizacja zakupów
Renegocjacja umów z kluczowymi dostawcami pozwoli na ujednolicenie cen zakupów pozaprasowych. Zakupy będą realizowane przez nowoutworzony Centralny Dział Zakupów. Głównym założeniem są oszczędności i wzrost marż na sprzedawanych towarach. RUCH będzie dążył do optymalizacji liczby dostawców poszczególnych produktów, a ci którzy pozostaną będą dostarczać towary do sieci detalicznej i hurtowej na terenie całej Polski. W zamian RUCH zamierza uzyskać lepsze warunki zakupowe.
Zakupy na własne potrzeby Zostały renegocjowane umowy dotyczące m.in. usług ochroniarskich, wydatków na telefony stacjonarne, obsługę prawną itp. Nowe kontrakty są korzystniejsze dla RUCH i już przynoszą oszczędności.
Informatyzacja Spółki Zostały renegocjowane umowy na usługi informatyczne oraz wdrażanie profesjonalnego i spójnego systemu wspierającego zarządzanie Spółką. Rozpoczęto testy systemu finansowo-księgowego (Oracle) oraz transakcyjnego systemu dla Oddziału Krajowej Dystrybucji Prasy.
Profesjonalna polityka kadrowaDzięki wprowadzonym przejrzystym zasadom rekrutacji, jak choćby konkursom na stanowiska menedżerskie, Spółka pozyskała pracowników z doświadczeniem handlowym w renomowanych firmach: Geant, Masterfoods, Tesco, Grupa Metro. Udało się dokonać zmian na stanowiskach dyrektorskich bez ponoszenia konsekwencji finansowych wynikających z Porozumienia z 13 czerwca 2005. Powstaje kultura odpowiedzialności za wyniki.
Renegocjacja umów z transportem prasy RUCH zmienia i wprowadza standardowe umowy z firmami, które zajmują się transportem prasy. Renegocjacja umów przyniesie Firmie kilkusettysięczne oszczędności do końca roku.
Zarządzanie należnościami Spółka wprowadziła centralną weryfikację należności poprzez monitoring regionalnych komórek ds. windykacji. Trwa praca nad modelem pozwalającym na profesjonalną ocenę zdolności kredytowej partnerów biznesowych.
RUCH jest największym w kraju
dystrybutorem prasy (niemal 44% rynku*) i artykułów codziennego użytku. Roczne obroty Firmy sięgają blisko 4 mld zł. Spółka korzysta z największej w kraju sieci detalicznej. Klienci RUCH mogą nabyć prasę oraz artykuły FMCG w ok. 35 tys. punktów sprzedaży (m.in. kioski, salony prasowe, punkty sprzedaży w sklepach spożywczych, stacje benzynowe). Niemal 11 tys. z nich to punkty sieci własnej. W punktach sprzedaży RUCH dostępnych jest ponad 3,5 tys. tytułów prasowych. Codziennie do sieci zaopatrywanej przez RUCH trafia ok. 4 mln gazet i czasopism publikowanych przez 1,3 tys. wydawców, z którymi współpracuje Spółka.
*na podstawie badań Izby Wydawców Prasy, luty 2006