Rynek reklamy spadł o 1,5 proc.
Grupa Agory szacuje, że wydatki na całym rynku reklamy spadły w pierwszym kwartale 2010 roku o 1,5 proc. do 1,6 mld zł. Kondycja rynku reklamy w kolejnych kwartałach zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, a także od polityki cenowej telewizji - poinformowała Agora w raporcie kwartalnym.
"Kondycja rynku reklamy w kolejnych kwartałach 2010 roku zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji przedsiębiorstw, skali napływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji indywidualnej" - podała Agora w raporcie.
"Na kształt rynku reklamy w drugim kwartale 2010 r. wpłynie także polityka cenowa telewizji. Na wielkość wydatków w poszczególnych segmentach rynku reklamowego mogą wpłynąć ograniczenia reklamowe w mediach w okresie żałoby narodowej po katastrofie samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem" - podano.
Według Agory w pierwszym kwartale 2010 roku, jedynie Internet oraz telewizja zanotowały wzrost wydatków na reklamę (odpowiednio o ponad 18 proc. oraz o prawie 2 proc.).
"Wzrost wydatków na reklamę w internecie wynikał z wyższych wydatków na reklamę w wyszukiwarkach (wzrost o 26 proc.) oraz z wyższych wydatków na reklamę graficzną (display) i e-mail marketing, które zanotowały wzrost o prawie 13 proc." - podała Agora.
Dynamika spadku wydatków na reklamę w dziennikach wyniosła 16 proc. i był to zdecydowanie niższy spadek niż w całym 2009 roku.
"Najsilniejsze spadki dotyczyły branż: nieruchomości (o 20 proc.), finanse (o prawie 30 proc.), motoryzacja (o 25 proc.) oraz praca, w której redukcja wydatków wyniosła prawie 25 proc." - podano.
Wydatki na reklamę w radio spadły o prawie 10 proc., natomiast wydatki na reklamę zewnętrzną zmniejszyły się o ponad 11 proc.
W pierwszym kwartale 2010 roku mniejszą dynamikę spadków wydatków na reklamę, w porównaniu z całym 2009 roku, zanotowały również czasopisma, na które reklamodawcy wydali o ponad 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku.
"Spółka zwraca uwagę, iż wszystkie szacunki dotyczące udziałów w wydatkach na reklamę mogą być obarczone błędem, co jest związane ze znaczącą presją rabatową ze strony reklamodawców. Wraz z uzyskiwaniem dokładniejszych informacji rynkowych w kolejnych kwartałach, Spółka może skorygować szacunki dotyczące wydatków w poszczególnych mediach" - podała Agora.
Agora podała też, że wydatki na reklamę wymiarową w "Gazecie Wyborczej" spadły o prawie 16 proc., a jej udział w tych wydatkach wyniósł 39,7 proc. i utrzymał się na poziomie z pierwszego kwartału 2009 roku.
Metro utrzymało swój udział w wydatkach na reklamę w dziennikach w pierwszym kwartale 2010 roku na poziomie około 4 proc.