SAP i Oracle powalczą o billing w PGNiG
Potentat w krajowym gazownictwie integruje system ERP w centrali z oprogramowaniem w spółkach dystrybucyjnych. Zastanawia się nad utworzeniem centrum usług księgowych, które zastąpi wdrożenie systemu zintegrowanego w sześciu spółkach.
Przed rokiem "Nowy Przemysł" informował o trwającym w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie wdrożeniu Zintegrowanego Systemu Zarządzania w oparciu o platformę mySAP Business Suite. Ten olbrzymi, istotny dla spółki projekt, objął w ciągu 3 lat centralę spółki, oddziały wydobycia oraz Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze. I trwa nadal. Wdrażane są kolejne moduły.
System zintegrowany lepiej niż poprzednie, rozproszone systemy, pozwala PGNiG spełnić wymogi w zakresie dostarczania informacji finansowo-ekonomicznych dla Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz uczestnikom publicznego obrotu akcjami. Pomaga również zapewnić zgodność działań operacyjnych PGNiG i sporządzanych przez spółkę raportów finansowych z wymogami prawa. Przed rokiem koncern zamierzał rozszerzyć wdrożenie systemu SAP na spółki dystrybucyjne: wielkopolską, pomorską, mazowiecką, górnośląską, karpacką i dolnośląską. W niektórych spółkach wdrożono pewne elementy systemu, np. w Górnośląskiej Spółce Dystrybucyjnej wdrożono moduł "Finansowo- księgowy".
Aktualnie w centrali PGNiG dobiega końca wdrażania modułów "Zarządzanie płynnością finansową", "Budżetowanie", "Zaawansowany kontroling". Moduł "Finansowo-księgowy" w GSD nie będzie jednak rozszerzony (roll-out) na pozostałe spółki dystrybucyjne, choć wydawało się to naturalną koleją rzeczy.
Jak informuje Bogusław Marzec, koordynator wdrożenia w PGNiG, teraz rozważana jest zmiana koncepcji biznesowej prowadzenia księgowości w grupie kapitałowej i w konsekwencji zmiana koncepcji wdrożenia systemu. Chodzi o stworzenie centrum usług księgowych (typu shared services) na podobieństwo centrów outsourcingowych, które powstają w Polsce i obsługują zagraniczne przedsiębiorstwa.
- To rozwiązanie bardzo nowoczesne, stosowane przez przodujące firmy na świecie. W tej sprawie trwają prace studialne - mówi Marzec.
Zgodnie z przyjętym przez zarząd koncernu harmonogramem, 1 października 2007 r. zostaną włączone do PGNiG tymczasowe spółki handlowe powstałe w połowie roku w wyniku podziału spółek gazowniczych na obrotowe i dystrybucyjne. Firmy te posiadają własne systemy informatyczne, w tym moduły finansowe i billingowe. Trwa proces ich integracji z systemem SAP w centrali.
- Systemy muszą być zintegrowane, ponieważ powstanie jeden dział handlowy. W ramach integracji wykonujemy szereg projektów. Głównym realizowanym zadaniem jest połączenie danych z systemów poprzez szynę integracyjną IBM WebSphere z funkcjonującym w centrali spółki systemem finansowo-księgowym - tłumaczy Bogusław Marzec.
Innym projektem, który wkrótce zostanie zrealizowany, jest wybór i wdrożenie systemu billingowego. W pierwszym kroku PGNiG chce wdrożyć billing i CRM dla największych klientów. Prawdziwym wyzwaniem będzie jednak billing dla klientów indywidualnych i mniejszych firm. Oprogramowanie będzie wystawiać faktury dla 6 mln gospodarstw domowych. Projekt ten będzie jednym z największych wdrożeń systemu billingowego w Polsce.
- Zamierzamy do końca tego roku opracować koncepcję funkcjonalną systemu. Skorzystamy z doświadczenia innych firm gazowniczych w Europie. Sprawdzimy, jak ich systemy sprawują się w praktyce. Wyboru systemu dokonamy w drodze nieograniczonego przetargu - informuje Bogusław Marzec.
Wdrożenie billingu przez PGNiG jest od dawna komentowane w branży IT i w mediach. Koszt projektu szacuje się nawet na kilkaset milionów złotych. Kto zarobi na projekcie? Są dwaj potencjalni dostawy systemu: firmy SAP i Oracle, które starły się już w przetargu na system ERP dla koncernu. Ponieważ PGNiG wybrało SAP, może się wydawać, że szanse Oracle są mniejsze. Tak jednak nie jest. System ERP i billingi nie są aż tak powiązane, aby musiały pochodzić od jednego dostawcy. W przetargu zapewne zdecydują referencyjne wdrożenia konkurentów w Europie oraz cena.
Zważywszy, że SAP i Oracle będą zaciekle walczyły o ten prestiżowy kontakt, zaproponowana cena będzie z pewnością konkurencyjna, z korzyścią dla potentata gazowego. Już teraz widać pierwsze działania dostawców IT, które mogą pomóc w zdobyciu kontraktu.
Oracle uruchomił na całym świecie nową jednostkę "Utilities Global Business Unit", która odpowiada za sprzedaż oprogramowania dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej.
Oferowane oprogramowanie dla sektora użyteczności publicznej to produkty oparte na systemach firmy SPL World Group, którą Oracle przejął w 2006 roku. Chodzi m.in. o zaawansowane systemy billingowe, CRM, oprogramowanie wspierające dystrybucję, przesył energii, paliw, wody.
SPL World Group ma duże doświadczenie w informatyzacji przedsiębiorstw na świecie. Systemy spółki działają m.in. u dystrybutorów energii i innych mediów w USA, RPA, Irlandii, Rosji i w krajach azjatyckich. Największym klientem SPL jest Veolia Energy (Dalkia), która dostarcza energię 120 milionom odbiorców w Europie.
W Polsce Oracle zawarł niedawno pierwszy kontrakt na dostawę systemu pochodzącego z firmy SPL. Vattenfall Sales Poland wdraża system billingowy Oracle Customer Care & Billing for Utilities. System będzie rozliczał nowych klientów indywidualnych, spółki oraz małe przedsiębiorstwa pozyskane na uwolnionym rynku energii.
- Liczymy na kolejne kontrakty w polskiej energetyce. Do tej pory nie byliśmy, jako SPL, obecni w Polsce. Wcześniej udało się nam otworzyć biuro w Moskwie. W Warszawie uruchamiamy centrum kompetencyjne do obsługi sektora utilities. Planujemy zatrudnić około 20 konsultantów. Będą obsługiwali nie tylko rynek lokalny, ale też inne kraje regionu, w tym Czechy, Węgry i Słowację - mówi Quentin Grady, senior vice president & general manager dla Utilities Global Business Unit w Oracle. Przedstawiciele Oracle Polska nie ukrywają, że zależy im na kontrakcie z PGNiG.
- Jesteśmy zainteresowani tym wdrożeniem. Mamy dobry produkt i doświadczenie przy realizacji podobnych projektów - potwierdza Andrzej Dopierała, prezes Oracle Polska.
PGNiG planuje też kilka innych inwestycji w IT. Teraz trwa określanie strategii IT dla koncernu, która będzie iść w parze ze strategią grupy kapitałowej. Chodzi o określenie znaczenia informatyki dla spółki.
W planach grupy jest wdrożenie w PGNiG i spółkach dystrybucyjnych oprogramowania do zarządzania łańcuchem logistycznym. Chodzi o system zarządzający zakupami, gospodarką magazynową, remontami i inwestycjami w sieci przesyłu gazu. Aplikacje te w połączeniu z funkcjonującym systemem GIS pomogą racjonalizować koszty prac.
Firma przygotowuje się też do wdrożenia systemu typu Scada służącego do zdalnego pomiaru poboru gazu.
Adam Brzozowski