Udany rok na GPW. Torpol wyemituje obligacje o łącznej wartości 40 mln złotych
Rok po udanym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, Torpol., lider polskiego sektora inwestycji kolejowych i tramwajowych, wyemituje 3-letnie obligacje o łącznej wartości 40 mln zł. Środki pozyskane z emisji pozwolą na zwolnienie limitów bankowych i lepsze przygotowanie pod nadchodzące duże projekty z nowej perspektywy.
Emisja Torpolu obejmie 40.000 sztuk obligacji niezabezpieczonych, z 36-miesięcznym terminem wykupu. Wartość nominalna jednej obligacji wyniesie 1 tys. zł.
W ciągu roku od debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych sukcesywnie poprawiamy strukturę finansową naszej Grupy. Emisja obligacji to kolejny krok na tej drodze. Dzięki emisji wydłużamy okres finansowania do 3 lat oraz zwiększamy elastyczność pozyskiwania środków obrotowych. W ten sposób przygotowujemy się do fali przetargów kolejowych z nowej perspektywy finansowej - mówi Michał Ulatowski, wiceprezes zarządu Torpol, dyrektor ds. finansowych.
Torpol konsekwentnie utrzymuje bardzo dobrą sytuację finansową. Grupa nie posiada zadłużenia finansowego netto, a zanualizowany wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA na koniec marca 2015 r. ukształtował się na ujemnym poziomie -3,29. Celem spółki jest uzyskanie optymalnej struktury finansowania działalności pod kątem planowanych nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę w Polsce i krajach skandynawskich.
W zależności od oczekiwań inwestorów Torpol podejmie działania, aby powyższe papiery dłużne były notowane na rynku obligacji ASO Bondspot. Organizatorem i agentem emisji jest Bank Handlowy w Warszawie S.A. Doceniamy profesjonalizm, organizację emisji i sprawne działanie Banku Handlowego, które dały nam dużą wartość dodaną. Dlatego rozwijamy współpracę z Bankiem Handlowym na różnych płaszczyznach. Liczymy, że ewentualne notowania obligacji poprawią transparentność spółki i tego instrumentu. Jeśli takie będzie oczekiwanie inwestorów, w krótkim okresie wprowadzimy obligacje do notowań - kontynuuje Ulatowski.
Plany Torpolu związane są z doskonałymi wynikami finansowymi i dużym portfelem zamówień praktycznie do roku 2016, którego wartość na koniec I kwartału 2015 r. wynosiła 1,5 mld zł netto.
W pierwszym kwartale 2015 r. Torpol wypracował sprzedaż na poziomie 156 mln zł, co stanowi wzrost o 91 proc. w porównaniu do podobnego okresu poprzedniego roku oraz zysk netto 4,4 mln zł, czyli czterokrotnie więcej niż w I kw. 2014 r. Walne Zgromadzenie zdecydowało o wypłacie dywidendy za 2014 r. w kwocie 0,5 zł na jedną akcję, czyli łącznie akcjonariuszom spółka wypłaci 11,5 mln zł.
Optymistyczne spojrzenie w przyszłość wynika z jednej strony z portfela zamówień gwarantującego pracę do 2016 włącznie, ale także z umocnienia pozycji firmy na rynku norweskim. Wartość naszego portfela zamówień w Norwegii wyniosła ok. 90 mln zł. Posiadamy solidne fundamenty, aby rozwijać się również na pozostałych rynkach skandynawskich. Interesująco wygląda również rynek bałkański - przypomina Tomasz Sweklej, prezes Torpol SA.
- - - - -
Torpol jest liderem polskiego sektora inwestycji kolejowych i tramwajowych. Na koniec pierwszego kwartału spółka posiadała zdywersyfikowany portfel zamówień o łącznej wartości 1,5 miliarda złotych netto z wyłączeniem konsorcjantów. W 2014 r. Torpol wypracował przychody na poziomie 775 mln złotych i zysk netto 25 mln zł. Od blisko 25 lat spółka buduje i modernizuje szlaki i linie kolejowe, dostosowując ich jakość i parametry do nowoczesnych wymogów. Torpol był m.in. pierwszą w Polsce prywatną firmą przystosowującą linie kolejowe do prędkości 160 km/h. Spółka zatrudnia ponad 450 doświadczonych pracowników. Firmę wyróżnia dbałość o rentowność kontraktów oraz szczegółowa kontrola kosztów i zakresu prac. 8 lipca 2014 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Torpol jest obecny w Norwegii od 2010 r., poprzez spółkę zależną Torpol Norge. Przyjęty przez norweski rząd Krajowy Plan Transportowy na lata 2014-2023 zakłada istotny wzrost nakładów inwestycyjnych, które osiągną poziom łącznie 167,8 mld koron norweskich (NOK), czyli ponad 80 miliardów złotych. Jednocześnie liczba wykonawców infrastruktury kolejowej w Norwegii jest ograniczona. Norweski rynek charakteryzuje się również wyższą marżowością oraz korzystniejszymi warunkami kontraktów w stosunku do rynku polskiego. W Norwegii firma zrealizowała w charakterze generalnego wykonawcy fragment budowy lekkiej kolei miejskiej w Bergen, która ma połączyć centrum miasta z portem lotniczym Flesland oraz przeprowadziła kompleksową modernizację linii tramwajowej w Oslo (Nybrua).
Opr. KM