Znana zagraniczna sieć idzie w ślady Żabki. Chce podbić polską giełdę
Chorwacka sieć sklepów Studenac Group ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji oraz notowania akcji na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu. Z emisji nowych akcji w związku z ofertą chce pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro - poinformowała spółka.
Studenac to chorwacka sieć sklepów spożywczych, założona w 1991 roku w mieście Omiš w Dalmacji. Obecnie jest największym graczem na macierzystym rynku, jeśli chodzi o liczbę placówek. Są to niewielkie sklepy pozwalające na szybkie zrobienie codziennych zakupów. Sieć promuje się sloganem "i sitno i bitno", co można przetłumaczyć jako "zarówno małe, jak i ważne".
Od 2018 roku Studenac należy do funduszu zarządzanego przez Enterprise Investors - to jedna z wiodących firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej.
Prezes Michał Seńczuk cytowany w komunikacie spółki poinformował, że od przejęcia przez Enterprise Investors Studenac ponad trzykrotnie zwiększył liczbę sklepów, do 1 404 placówek na koniec września br. (w tym 1372 sklepy w Chorwacji). W tym roku spółka weszła też na rynek w sąsiedniej Słowenii (na koniec września sieć posiadała tam 32 sklepy).
O tym, że Studenac wybierze się na giełdę w Warszawie, zachęcony niedawnym debiutem polskiej Żabki, mówiło się od pewnego czasu. Teraz plany chorwackiej sieci skonkretyzowały się.
Oferta będzie obejmować emisję nowych akcji przez spółkę oraz sprzedaż istniejących akcji przez niektórych z obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII) - fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, który posiada obecnie około 90,08 proc. akcji spółki - a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca, którzy posiadają łącznie około 9,16 proc. akcji.
Około 0,76 proc. akcji jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków zarządu. Nie będą oni jednak sprzedawać akcji w ofercie.
Jak podano, wpływy z emisji zostaną przeznaczone na finansowanie rozwoju działalności Studenac Group, w tym na przejęcia oraz organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem skorygowany dług netto/EBITDA.
Oferta będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a także do wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach.
Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do około 10 proc. akcji oferowanych w ramach IPO.
Studenac planuje ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie wszystkich akcji spółki do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie oraz dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Zagrzebiu (Zagrebačka burza).
Studenac zamierza w 2024 roku otworzyć łącznie około 140 sklepów - poinformowała spółka w komunikacie. Zarząd oczekuje, że liczba nowo otwieranych placówek będzie rosła z każdym rokiem. Plany zakładają rozbudowanie sieci do 3 400 sklepów do końca 2028 roku.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7 proc. rdr, przy wzroście sprzedaży LfL (w sklepach istniejących co najmniej rok) o 13,1 proc. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (wzrost o 22,3 proc. rdr).