Zysk Grupy TP w I kwartale 2011 roku wyniósł 189 mln zł

Zysk netto grupy TP SA w I kwartale spadł do 189 mln zł z 285 mln zł rok wcześniej, wobec 258 mln zł konsensusu - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym.

Zysk netto grupy TP SA w I kwartale spadł  do 189 mln zł z 285 mln zł rok wcześniej, wobec 258 mln zł konsensusu - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym.

Telekomunikacja Polska zaznaczyła, że odpisy związane z przyspieszoną amortyzacją wyniosły -51 mln zł. Z wyłączeniem tego czynnika zysk netto wyniósł 240 mln zł.

Zysk operacyjny grupy TP w I kwartale wyniósł 367 mln zł wobec 474 mln zł rok wcześniej i wobec 433 mln zł konsensusu. EBITDA spadała o 5,3 proc. do 1,345 mld zł i wobec 1,364 mld zł konsensusu. Marża EBITDA wyniosła 36,1 proc. wobec 36,7 proc. i była zgodne z założeniami zarządu telekomu, który w skali całego roku przewiduje marżę w przedziale 36-37 proc.

Przychody telekomu zmniejszyły się w I kwartale o 3,7 proc. do 3,729 mld zł przed rokiem i wobec 3,787 mld zł konsensusu. Przychody Grupy TP zostały uszczuplone m.in o 40 mln zł w efekcie obniżki stawek MTR za SMS. Spółka podała, że dynamika spadku przychodów jest zgodna z założeniami zarządu, który w całym 2011 roku przewiduje spadek przychodów w granicach od -2 proc. do -4,5 proc.

Reklama

Głównym czynnikiem zwiększającym przychody Grupy TP był segment telefonii komórkowej, który odnotował 2,2 proc. wzrost, co nie zrównoważyło jednak spadku przychodów segmentu telefonii stacjonarnej o 7,8 proc.

Wolne przepływy pieniężne wyniosły 398 mln zł. Spółka podtrzymała cel całoroczny na poziomie co najmniej 2,4 mld zł.

- Pierwszy kwartał 2011 roku to korzystny rozwój sytuacji, co podkreśla dyscyplinę we wdrażaniu naszego średniookresowego planu działań. Wyniki finansowe pozwalają potwierdzić cele całoroczne Grupy TP. Tempo spadku przychodów w pierwszym kwartale odzwierciedla obniżkę stawek międzyoperatorskich za rozliczenia z tytułu SMS, a marża EBITDA ustabilizowała się powyżej poziomu 36 proc. Notujemy stałe postępy na polu komercyjnym, utrzymując solidny przyrost liczby klientów telefonii komórkowej i usług TV. Nasza baza klientów dostępu do internetu wzrosła znacząco trzeci kwartał z rzędu i choć ścieżka wzrostu nie odpowiada jeszcze naszym ambicjom, to wyniki potwierdzają prawidłowość decyzji o wprowadzeniu obniżek cen w październiku 2010 roku, które przyniosły trwałą poprawę dynamiki wzrostu liczby klientów - powiedział cytowany w komunikacie Maciej Witucki, prezes spółki.

- W drugim kwartale przewidujemy działania na rzecz przyspieszenia wzrostu w segmencie usług dostępu do internetu, m.in. poprzez wprowadzenie nowych opcji z prędkością 40 Mb/s i wyższą oraz, we współpracy z TVN, najlepszego pakietu telewizyjnego w Polsce. Na koniec, warto wspomnieć, że pierwszy kwartał przyniósł także kluczowe wydarzenia w dwóch projektach strategicznych: podpisaliśmy przedwstępną umowę sprzedaży naszej spółki zależnej Emitel za kwotę 1,7 mld zł (to kluczowy element strategii koncentracji na działalności podstawowej), a także uzyskaliśmy zgodę UOKiK na współkorzystanie z sieci mobilnej z Erą, co otwiera drogę do realizacji projektu, który w przyszłości przyniesie nam wymierne korzyści - dodał.

Grupa TP, szacuje się, że w I kwartale 2011 roku wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wzrosła o 0,6 proc. wobec spadku o 1,9 proc. w całym 2010 roku. Dynamika wzrostu była niższa niż w IV kw. 2010, w którym wzrost wyniósł 1,4 proc. Według telekomu wynika to z obniżki stawek międzyoperatorskich za rozliczenia ruchu SMS z 0,15 zł do 0,08 zł.

Do wzrostu całego rynku przyczynił się przede wszystkim segment komórkowy, który odnotował wzrost o 4,5 proc. zwyżkę. Zwyżka całego rynku była hamowana przez segment telefonii stacjonarnej, w którym nastąpił spadek o 3,8 proc.

Przychody TP z segmentu stacjonarnego spadły w I kwartale o 7,8 proc. do 2,131 mld zł. Liczba łączy stacjonarnych zmniejszyła się o 10,6 proc. do 6,16 mln. Natomiast liczba detalicznych dostępów szerokopasmowych zwiększyła się o 1,5 proc., czyli 35 tys. do 2,297 mln. Wobec IV kwartału przyrost sięgnął 11 tys. przyłączeń.

Liczba klientów usług TV zwiększyła się o 38 proc. do 577 tys.

Marża EBITDA dla segmentu telefonii stacjonarnej wyniosła w I kw. 2011 roku 38,5 proc., wobec 39,8 proc. rok wcześniej.

Grupa TP miała 1,86 mld zł przychodów z telefonii komórkowej w I kw. '11

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w I kwartale 2010 roku blisko 1,86 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1,82 mld zł w takim samym okresie 2010 roku, co oznacza wzrost o 2,2 proc. rok do roku - podała TP SA w raporcie.Marża EBITDA wzrosła w I kwartale 2011 roku o 0,6 pkt proc., do 28,2 proc. Łączna liczba klientów telefonii komórkowej wzrosła na koniec I kwartału w ujęciu rocznym o 4,7 proc., do 14,420 mln, z czego liczba klientów abonamentowych wyniosła 6,963 mln (wzrost o 3,7 proc.), a liczba klientów pre-paid 7,457 mln (wzrost o 5,6 proc.).

Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych wzrosła o 49,7 proc., do 599 tys.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »