MBFGROUP (MBF): MBF GROUP SA (50/2025) Uruchomienie projektu MALLARD w ramach konsorcjum MBF Group - Squadron - PLP - raport 50/2025

Raport bieżący 50/2025

Postawa prawna: Art. 17 ust. 1 MAR - informacje poufne.

Zarząd spółki MBF Group S.A. z siedzibą w Warszawie ("Emitent", "Spółka"), w nawiązaniu do Raportu bieżącego ESPI nr 43/2025 z dnia 4 września 2025 roku w sprawie zawarcia strategicznej umowy konsorcjum w zakresie rozwoju i wdrażania technologii UAV, C-UAS oraz transportu bezzałogowego ("Konsorcjum"), zawiadamia, że w dniu 14 października 2025 roku rozpoczęto realizację drugiego z trzech kluczowych projektów Konsorcjum - MALLARD.

Projekt MALLARD stanowi rozwinięcie prac w zakresie bezzałogowych statków powietrznych towarowych (Cargo UAV) i jest przedsięwzięciem ukierunkowanym na stworzenie systemu regularnego, cywilnego bezzałogowego transportu towarów. W odróżnieniu od klasycznych projektów koncepcyjnych, MALLARD wszedł już w fazę testów praktycznych, obejmujących trzy powiązane elementy rozwoju:

Reklama

1. System towarowego bezzałogowego statku powietrznego o małej ładowności (tzw. "Mały Mallard"), który stanowi w pełni funkcjonalny model służący do organizacji i realizacji testowych towarowych lotów operacyjnych i badawczych. Jego konstrukcja umożliwia przewóz ładunków o masie do 300 kilogramów, a projekt znajduje się obecnie w fazie walidacji technicznej i operacyjnej. Prowadzone są próby w locie oraz analizy eksploatacyjne obejmujące weryfikację rzeczywistych parametrów aerodynamicznych, zasięgu i stabilności, kalibrację systemów łączności i nawigacji, a także pomiary zużycia paliwa i energii.

Celem testów jest uzyskanie danych niezbędnych do: oceny efektywności ekonomicznej i operacyjnej transportu bezzałogowego, organizacji lotów bezzałogowych wg funkcjonujących przepisów, a także opracowanie modeli kosztowych i symulacji porównawczych względem klasycznego transportu drogowego i lotniczego. Równolegle prowadzone są prace nad metodyką obsługi naziemnej, bezpieczeństwa załadunku i integracji operacji dronowych z istniejącą infrastrukturą logistyczną.

2. Metodyka dostaw z użyciem bezzałogowych statków powietrznych na średnich dystansach, obejmująca opracowanie modelu operacyjnego i organizacyjnego centrów logistycznych UAV oraz przygotowanie standardów eksploatacyjnych, komunikacyjnych i certyfikacyjnych na potrzeby przyszłych komercyjnych operacji transgranicznych.

3. Koncepcja systemu towarowego bezzałogowego statku powietrznego o średniej ładowności (tzw. "Duży Mallard"), o udźwigu do 1 000 kg i zasięgu do 3 000 kilometrów, będąca docelową platformą przeznaczoną do seryjnej produkcji.

Według informacji uzyskanych od spółki Squadron Sp. z o.o., odpowiedzialnej za stronę techniczną projektu, system MALLARD (Mały) jest obecnie gotowy do realizacji testowych lotów o charakterze badawczo-przeliczeniowym. Celem tych lotów będzie weryfikacja wydajności operacyjnej, stabilności w locie, niezawodności w zmiennych warunkach środowiskowych, a także analiza ekonomiki działania oraz ocena opłacalności wdrożeń komercyjnych.

Emitent, jako lider Konsorcjum, planuje skierować w pierwszej kolejności ofertę testów operacyjnych i współpracy inwestycyjnej do wybranych podmiotów z branż logistyki i transportu towarowego, operatorów flot kurierskich, centrów magazynowych i dystrybucyjnych, a także do przedsiębiorstw przemysłowych i energetycznych, instytucji infrastruktury krytycznej oraz firm z sektora e-commerce, logistyki medycznej i humanitarnej. Projekt przewidziany jest również do prezentacji przed funduszami branżowymi i inwestorami typu venture capital zainteresowanymi udziałem w rozwoju technologii bezzałogowych i systemów zrównoważonego transportu.

Szacunkowy koszt realizacji projektu do etapu pełnoskalowego prototypu wynosi około 12 mln EUR, przy czym część prac badawczych i testowych finansowana jest ze środków własnych członków Konsorcjum. Projekt MALLARD realizowany jest przez MBF Group S.A. (lider - finansowanie, koordynacja, relacje inwestorskie i nadzór strategiczny), Squadron Sp. z o.o. (projektowanie, prototypowanie, testy i dokumentacja techniczna) oraz Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego (koordynacja merytoryczna, wsparcie naukowe i integracja z koncepcją COP2).

W ocenie Zarządu Spółki, MALLARD stanowi odpowiedź na globalne trendy automatyzacji, digitalizacji i dekarbonizacji transportu. System bezzałogowych samolotów towarowych pozwoli na znaczące obniżenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie bezpieczeństwa i elastyczności dostaw. W perspektywie średnioterminowej projekt może istotnie wzmocnić przychody Emitenta i pozycję MBF Group S.A. na rynku technologii bezzałogowych.

Emitent będzie informował o kolejnych etapach realizacji projektu, w tym o rozpoczęciu lotów testowych i podpisaniu listów intencyjnych z partnerami branżowymi, w odrębnych raportach bieżących ESPI.

[English version below]

The Management Board of MBF Group S.A. with its registered office in

Warsaw (the 'Issuer', 'Company'), with reference to Current Report ESPI

No. 43/2025 of 4 September 2025 on the conclusion of a strategic

consortium agreement for the development and implementation of UAV

technology, C-UAS and unmanned transport ('Consortium'), announces that

on 14 October 2025, the implementation of the second of the Consortium's

three key projects - MALLARD - was commenced.

The MALLARD project is a continuation of work on unmanned cargo aircraft

(Cargo UAV) and is a venture aimed at creating a system for regular,

civilian unmanned cargo transport. Unlike classic conceptual projects,

MALLARD has already entered the practical testing phase, covering three

related elements of development:

1. A small-capacity unmanned cargo aircraft system (known as the 'Small

Mallard'), which is a fully functional model used to organise and carry

out test cargo flights for operational and research purposes. Its design

allows it to carry loads of up to 300 kilograms, and the project is

currently in the technical and operational validation phase. Flight

tests and operational analyses are being conducted, including

verification of actual aerodynamic parameters, range and stability,

calibration of communication and navigation systems, as well as fuel and

energy consumption measurements. The aim of the tests is to obtain the

data necessary to: assess the economic and operational efficiency of

unmanned transport, organise unmanned flights in accordance with

existing regulations, and develop cost models and comparative

simulations with regard to conventional road and air transport. At the

same time, work is underway on ground handling methodology, loading

safety and the integration of drone operations with existing logistics

infrastructure.

2. Methodology for medium-distance deliveries using unmanned aerial

vehicles, including the development of an operational and organisational

model for UAV logistics centres and the preparation of operational,

communication and certification standards for future commercial

cross-border operations.

3. Concept of a medium-payload unmanned aerial vehicle cargo system

(known as 'Big Mallard') with a lifting capacity of up to 1,000 kg and a 

range of up to 3,000 kilometres, which is the target platform for serial

production.

According to information obtained from Squadron Sp. z o.o., the company

responsible for the technical side of the project, the MALLARD (Small)

system is currently ready for test flights of a research and calculation

nature. The purpose of these flights will be to verify operational

performance, flight stability, reliability in variable environmental

conditions, as well as to analyse the economics of operation and assess

the profitability of commercial implementations.

As the leader of the Consortium, the Issuer plans to first offer

operational testing and investment cooperation to selected entities from

the logistics and freight transport industries, courier fleet operators,

warehousing and distribution centres, as well as industrial and energy

companies, critical infrastructure institutions and companies from the

e-commerce, medical and humanitarian logistics sectors. The project is

also planned to be presented to industry funds and venture capital

investors interested in participating in the development of unmanned

technologies and sustainable transport systems.

The estimated cost of implementing the project up to the full-scale

prototype stage is approximately EUR 12 million, with part of the

research and testing work being financed from the Consortium members'

own funds. The MALLARD project is being implemented by MBF Group S.A.

(leader - financing, coordination, investor relations and strategic

supervision), Squadron Sp. z o.o. (design, prototyping, testing and

technical documentation) and the Eugeniusz Kwiatkowski Polish Industrial

Lobby (substantive coordination, scientific support and integration with

the COP2 concept).

In the opinion of the Company's Management Board, MALLARD is a response

to global trends in automation, digitalisation and decarbonisation of

transport. The unmanned cargo aircraft system will significantly reduce

operating costs and increase the safety and flexibility of deliveries.

In the medium term, the project may significantly strengthen the

Issuer's revenues and the position of MBF Group S.A. on the unmanned

technology market.

The Issuer will provide information on the subsequent stages of the

project's implementation, including the commencement of test flights and

the signing of letters of intent with industry partners, in separate

current reports on ESPI.

More information on page: http://biznes.pap.pl/en/reports/espi/all,0,0,0,1

Emitent/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »