10 firm wpłaciło wadia za majątek stoczni
10 firm wpłaciło wadia uprawniające do udziału w przetargach na części majątku stoczni Gdynia, które nie znalazły nabywców w ubiegłym roku - poinformował PAP zarządca kompensacji Roman Nojszewski.
Na 15 września zaplanowano licytacje na te aktywa gdyńskiego zakładu, które nie znalazły nabywców w ubiegłym roku. Majątek stoczni Gdynia wystawiono łącznie do 20 przetargów; inwestorzy zgłosili się do 7 z nich. Chętni na zakup majątku tej stoczni mieli czas do poniedziałku na składanie oświadczeń rejestracyjnych oraz wpłatę wadium, uprawniającego do udziału w przetargach. Zarządca kompensacji nie chciał ujawnić, ile wynosi łączna kwota wpłaconych wadiów.
Łączna wartość nieruchomości oraz majątku ruchomego wystawionego w przetargach to ponad 166 mln zł. Chodzi o sprzedaż: dużego doku, budynku administracyjnego z zapleczem magazynowym, drogi asfaltowej dla ciężkiego transportu, bocznicy kolejowej, terenów po byłej elektrociepłowni oraz ośrodka wypoczynkowego Wieżyca. Łączna cena sprzedaży tych nieruchomości to ok. 140 mln zł. Przetargi dotyczą również majątku ruchomego - m.in. praw autorskich do projektów kilkunastu statków oraz takich materiałów, jak blachy i rury.
Według wiceministra skarbu Adama Leszkiewicza, zainteresowanie inwestorów aktywami stoczni Gdynia jest w tym roku większe niż w ubiegłym. "Dzisiejszy dzień przyniósł umiarkowanie pozytywne informacje dotyczące możliwości sprzedaży części aktywów stoczni Gdynia. Widzimy większe zainteresowanie inwestorów - jeszcze nie na wszystkie składniki majątkowe gdyńskiego zakładu, ale na zdecydowaną ich większość" - powiedział PAP.
Wyraził nadzieję, że ta sama liczba inwestorów, która w poniedziałek wpłaciła wadia i złożyła oświadczenia rejestracyjne, weźmie udział w przetargach 15 września. "To będzie właściwy moment weryfikacji zainteresowania inwestorów aktywami postoczniowymi w Gdyni" - zaznaczył.
Zapowiedział, że najprawdopodobniej pod koniec listopada zostaną przeprowadzone aukcje dotyczące tych części aktywów stoczni, które nie znajdą nabywców w przetargach.
6 listopada 2008 r. Komisja Europejska uznała, że udzielona zakładom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna jest nielegalna. Zgodnie z planem uzgodnionym z KE, podzielony na części majątek stoczni został wystawiony na sprzedaż, a pracownicy zwolnieni. Szczegóły związane z wyprzedażą majątku zostały zawarte w tzw. specustawie stoczniowej. Części majątku stoczni miały być sprzedane w otwartych, nieograniczonych przetargach, a o wyłonieniu zwycięzcy decydować miała najwyższa cena.
W wyniku przeprowadzonych w ubiegłym roku przetargów i aukcji nabywców znalazło 25 z 37 pakietów majątku stoczni Gdynia. Na przeprowadzenie kolejnych licytacji aktywów zakładów w Gdyni i Szczecinie zgodziła się pod koniec kwietnia Komisja Europejska. Zezwoliła ona na kontynuowanie tego procesu do końca pierwszego kwartału 2011 roku.