10 najważniejszych wydarzeń roku 2008
Jaki był dla branży marketingowej rok 2008? Jakie fakty i osoby wpisały się na stałe w historię mijającego roku? Prezentujemy subiektywny przewodnik po 10 najważniejszych wydarzeniach w Polsce i na świecie.
1.Kryzys
W tym roku najważniejsze wydarzenie to oczywiście kryzys na światowych rynkach finansowych. Choć w Polsce najcięższy okres dopiero przed nami, już dziś daje się odczuć skutki międzynarodowej recesji, zwłaszcza przy planowaniu budżetów reklamowych.
2. Internet rośnie w siłę
Drugie wydarzenie, niemniej istotne, a związane z pierwszym, zwiastuje nową erę w komunikacji marketingowej. Internet po raz pierwszy w historii zajął drugie miejsce w wydatkach na reklamę i tym samym prześcignął prasę, radio i outdoor. Czeka nas całkowicie nowa era planowania mediów i wydatków na reklamę.
3. Barack Obama
Zwycięstwo Baracka Obamy w wyborach prezydenckich w USA to nie tylko nowa polityka międzynarodowa. To także nowe spojrzenie na marketing polityczny i prowadzenie kampanii. Nie bez kozery Obama został uznany za marketera roku przez Adverstasing Age.
4. Kanały tematyczne
Polsat Cafe czy TVN Warszawa to tylko nieliczne przykłady kanałów tematycznych, które miały premierę w tym roku. Telewizja zmierza w stronę specjalizacji kanałów i wyselekcjonowanych ramówek. Rok 2008 jedynie potwierdził ten trend.
5. Prasa dla mężczyzn
Pojawienie się na rynku nowego tytułu dla mężczyzn "Male Men" wywołało niemałe zamieszanie. Pismo wyznaczyło kierunek innym projektom i otworzyło rynek na inteligentną prasę dla mężczyzn: na początek roku 2009 planowany jest start nowego projektu o podobnej tematyce - "FFmagazine".
6. Porażka TV Puls
Nie pomogła ani nowa kampania reklamowa, ani próba zmiany ramówki. Polski rynek telewizyjny jest już tak nasycony, że nie znalazło się na nim miejsce dla TV Puls.
7. Zmiana formatów radiowych
Radio Wawa na Eskę Rock, Radio Bis na Polskie Radio Euro, Radio Jazz na Chili Zet - ten rok w radiu obfitował w zmiany formatów. Mimo że to medium nadal jest uważane za niszowe, powoli zmienia się jego postrzeganie - również dzięki nowym projektom i próbom dotarcia do coraz ambitniejszych słuchaczy.
8. Marek Sowa odchodzi z Agory
Oficjalnym powodem odejścia Sowy z Agory były "problemy osobiste". Jednak jak wiadomo, Agora w ostatnim roku zanotowała najmniejszy wzrost dochodów od wielu lat. Odejście Sowy jedynie potwierdziło prognozy o czekającym prasę kryzysie.
9. Digital outdoor
Infoscreeny w metrze, telewizja w autobusach i CityInfoTV - outdoor wyszedł ze statycznych ram i zaczął przygodę z digitalizacją. Coraz trudniej będzie spotkać jedynie tradycyjne nośniki out-of-home.
10. Mam talent
Sukces programu TVN pokazuje, że wciąż jest miejsce w telewizji na odważne programy rozrywkowe. Wygrywa ten, kto w produkcji ma największy talent. Tym razem padło na TVN.
Monika Szymańska