12 proc. spadek Fiata
O blisko 12 proc. zmniejszyła w ubiegłym roku produkcję samochodów fabryka Fiata w Tychach. Mimo spadku przedstawiciele zakładu oceniają miniony rok jako dobry, podkreślając, że tyska fabryka należy do największych tej branży w Europie.
Codziennie z linii produkcyjnych zjeżdża 2.320 samochodów, czyli co 33 sekundy bramy zakładu opuszcza jedno auto - powiedział PAP rzecznik Fiat Auto Poland (FAP), Bogusław Cieślar.
Według opublikowanych w czwartek wieczorem danych, w ubiegłym roku w Tychach wyprodukowano 533.455 samochodów, w tym 440.528 aut marki fiat, abarth i lancia. Pozostała część produkcji to nowy ford ka, wytwarzany w tyskim zakładzie na zlecenie koncernu Forda.
W ubiegłorocznej produkcji fabryki dominował model panda, którego wyprodukowano 246.063 sztuk. Fiata 500 było 176.759, fiata 600 (ten model nie jest już wytwarzany) 9.152, a modelu abarth 8.347. Z taśm produkcyjnych zjechało też pierwszych 207 próbnych egzemplarzy lancii ypsilon, której seryjna produkcja rusza w Tychach wiosną.
W 2009 r. z tyskiej fabryki wyjechała rekordowa ilość 605.797 aut. W stosunku do tej wielkości w ubiegłym roku nastąpił ubytek w produkcji o 72.342 samochody. Przedstawiciele FAP podkreślają jednak, że to 2008 rok, a nie 2009, jest lepszy do do porównań. Powodem są wprowadzone w 2009 r., m.in. na rynku niemieckim, dopłaty do nowych aut, które znacząco wzmogły wówczas popyt, szczególnie na małe samochody.
Według Cieślara, optymalna produkcja tyskiego zakładu to ok. pół miliona samochodów rocznie. W stosunku do roku 2008, kiedy produkcja w tyskiej fabryce osiągnęła 492.885 samochodów, ubiegłoroczny wynik jest lepszy o 40.570 aut.
Rzecznik podkreślił, że ubiegłoroczny wynik fabryka osiągnęła prowadząc równolegle prace związane z uruchomieniem produkcji kolejnego nowego modelu samochodu, który w europejskich salonach sprzedaży pojawi się w tym roku - nowej lancii ypsilon.
"To już trzeci nowy model samochodu, którego seryjna produkcja zostanie uruchomiona w Tychach w ciągu ostatnich czterech lat" - przypomniał Cieślar.
97,4 proc. wyprodukowanych w ubiegłym roku w Tychach aut grupy Fiata trafiło na eksport do 69 krajów świata. Najwięcej do Włoch (221.694), Francji (44.332), Niemiec (40.100), Wielkiej Brytanii (38.449), Holandii (18.482) i Hiszpanii (12.445).
Przedstawiciele FAP są również zadowoleni z ubiegłorocznych wyników sprzedaży w Polsce. Na krajowym rynku sprzedano w sumie 27.566 samochodów osobowych grupy Fiata - najwięcej fiatów (25.863), a w dalszej kolejności alfa romeo (1.274) i lancii (297 sztuk). Spółka zamknęła ubiegły rok udziałem w rynku sprzedaży samochodów osobowych rzędu 8,3 proc. Najpopularniejsze fiaty to model punto (9.349 sprzedanych aut), panda (6.915), bravo (3.739), 500 (1.188) i sedici (1.156).
Fiat Professional, wyspecjalizowany w autach dostawczych, sprzedał w ubiegłym roku 9.186 samochodów, co dało mu 22,6 proc. udziału w rynku. Najpopularniejszy w tym segmencie był model ducato. Fiat od kilku lat jest polskim liderem w sprzedaży samochodów dostawczych, a ich ranking otwiera właśnie ducato.