2017 będzie rokiem bankowości mobilnej

Z usług bankowych za pośrednictwem serwisów internetowych korzysta już ponad 15,2 mln Polaków, ale choć nie ma oficjalnych danych jaka ich część obsługuje konto przez aplikacje w smartfonie, to według równych szacunków może to być połowa z tej grupy.

Rok 2017 będzie stał pod znakiem bankowości mobilnej. To dla coraz większej grupy użytkowników najczęściej wykorzystywana forma dostępu do bankowego konta, pod które z kolei jest podłączona coraz większa liczba funkcji, produktów i usług.

Jest pewne , że ten udział będzie się zwiększać, bo tempo w jakim przybywa nowych użytkowników bankowych aplikacji jest wysokie. Przykład?

Największy na rynku bank PKO BP podał w grudniu, że o ile przed rokiem mógł się pochwalić niespełna 400 tysiącami aktywacji aplikacji IKO, to obecnie przekroczył już 1 milion. Choć podawane dane przez poszczególne instytucje mogą się różnić ze względu na przyjętą metodologię, to we wszystkich bankach z czołówki użytkowników tego sposobu kontaktu z bankiem przybywa w imponującym tempie. Aplikacje w smartfonie stają się dla banków strategicznym produktem, który ma przyciągnąć nowych klientów, a dotychczasowych jeszcze mocniej przekonać i zwiększyć ich aktywność.

Reklama

Drugi przykład? W Banku Zachodnim WBK dziś już 1,96 mln korzysta z nich aktywnie z bankowości elektronicznej, a w wśród nich 809 tysięcy osób to użytkownicy bankowości mobilnej (według danych na koniec 3 kwartału 2016 r).

Nic więc dziwnego, że aplikacje mają być najbardziej "dopracowanymi " elementami oferty, zwłaszcza w bankowości detalicznej.

Żaden bank, nawet najbardziej innowacyjny na tym polu nie zasypia gruszek w popiele. Dlatego mBank, prekursor e-bankowości na polskim rynku zapowiedział, że pracuje nad kolejną odsłoną swojej aplikacji. Można się spodziewać, że ujrzy ona światło dziennie jeszcze w pierwszym kwartale 2017 roku.

W Aliorze prace nad zupełnie nowym systemem bankowości elektronicznej są zaawansowane i lada chwila bank go powinien zaprezentować. Z założenia będzie to serwis nakierowany wszystkim na bankowość mobilną, choć obejmie także serwis bankowości internetowej.

Bankowcy przyznają, że pod tym względem konkurencja jest olbrzymia i nie bez powodów polskie banki dostają w tej kategorii międzynarodowe nagrody. Wyścig wciąż trwa. Bank Zachodni WBK uruchomił Digital Lab - specjalne centrum multimedialne, które ma być sercem rozwoju usług w różnych kanałach kontaktu z klientem. Będą tam projektowane i testowane także nowe funkcje aplikacji BZWBK24 mobile i BZWBK24 internet. Jak podkreślają przedstawiciele tego banku, już 90 proc. interakcji z klientami odbywa się poza oddziałami, co jak przekonują jest efektem konsekwentnie realizowanej strategii multikanałowej obsługi.

Przybywa też funkcji dostępnych w aplikacjach, choć dużym wyzwaniem jest oddzielenie tych naprawdę użytecznych od takich, które są fajnym gadżetem, ale po który sięga się rzadko. Jak przekonują eksperci chodzi o znalezienie złotego środka, tak aby wprowadzać nowości, ale jednocześnie zachować możliwie łatwą nawigację.

W PKPO BP pojawiła się np. możliwość płacenia przy wykorzystaniu QR kodów i opcja udostępniania ich innym osobom. W planach na 2017 rok jest dodanie do aplikacji kolejnych funkcji, m.in. przelewów zagranicznych, zleceń stałych i czasowego blokowania kart.

Aplikacje umożliwiają też zaciągnięcie kredytu, ale stają się też narzędziem do łatwiejszego skorzystania i zakupu niebankowych produktów takich jak ubezpieczenie podróżne (mają je m.in. BZ WBK i mBank).

Od niedawna klienci Banku Millennium mogą natomiast kupić w aplikacji ubezpieczenie komunikacyjne, przy użyciu techniki skanowania kodu graficznego Aztec z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Po zeskanowaniu kodu z dowodu rejestracyjnego (za pomocą aplikacji mobilnej), dane pojazdu uzupełniają się automatycznie i pojawiają się w aplikacji mobilnej). Dane osobowe klienta również uzupełniają się automatycznie. Na każdym etapie klient może zapisać wniosek i kontynuować proces na dowolnym urządzeniu. Ten przykład pokazuje, że choć możliwość zakupu tego typu produktów jest także w serwisach internetowych, to akurat aplikacje są w tym przypadku wygodniejsze.

Są też przykłady wykorzystania aplikacji innych firm do sprzedaży produktów bankowych. Deutsche Bank jest pierwszym bankiem w Polsce, który umożliwił składanie wniosku o kredyt gotówkowy za pośrednictwem aplikacji SkyCash.

Zmieniają, a raczej wzbogacają (bo zazwyczaj są to opcje do wyboru) się także sposoby logowania i autoryzacji transakcji. Banki coraz częściej umożliwiają wejście na konto za pośrednictwem smartfona przy użyciu odcisku palca (to opcja dostępna do nowszych modeli telefonów).

Z kolei mBank udostępni wkrótce klientom nowy sposób autoryzacji transakcji zlecanych w bankowości internetowej.

Użytkownik zamiast kodu SMS dostanie automatyczne powiadomienie czyli tzw. "push" z aplikacji mobilnej. Za jego pomocą będzie mógł zatwierdzić przelew czy inna operację bez konieczności przepisywania kodu.

(ps)

Katarzyna Prus-Malinowska, dyrektor bankowości mobilnej i internetowej:

W 2016 roku widać było stopniową migrację użytkowników bankowości internetowej do wygodniejszej w użyciu aplikacji mobilnej. Rok 2017 przyniesie kolejne nowości i udogodnienia w tym kanale, co spowoduje dynamiczny i jeszcze większy wzrost liczby jej użytkowników.

Bank Zachodni WBK będzie kontynuował współpracę z zewnętrznymi partnerami, ponieważ pozwala to na oferowanie klientom dodatkowych wartości z korzystania z aplikacji BZWBK24 mobile.

Równie istotnym priorytetem będzie zapewnianie klientom doskonałego doświadczenie w zdalnych kanałach kontaktu z bankiem, budującego ich zaangażowanie i lojalność.

Szczególnie ważne będzie wsłuchiwanie się w głos klienta i dostosowywanie do jego potrzeb wyglądu i funkcji aplikacji.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »