4,5 mld zł rzucone na rynek

W październiku planowana jest jedna emisja dwuletnich obligacji skarbowych o wartości do 4,5 mld zł i dwie emisje infrastrukturalnych obligacji Banku Gospodarstwa Krajowego o wartości 2,5 mld zł na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego - poinformowało w środę Ministerstwo Finansów.

W październiku planowana jest jedna emisja dwuletnich obligacji skarbowych o wartości do 4,5 mld zł i dwie emisje infrastrukturalnych obligacji Banku Gospodarstwa Krajowego o wartości 2,5 mld zł na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego - poinformowało w środę Ministerstwo Finansów.

Z komunikatu dotyczącego planu finansowania pożyczkowych potrzeb budżetu państwa w IV kwartale 2009 r. wynika, że w październiku planowane są także trzy emisje bonów skarbowych (każda z nich o wartości 400-600 mln zł).

Ministerstwo informuje, że przetargi sprzedaży obligacji w IV kwartale zostały ograniczone do jednego w każdym miesiącu. Nie będą wystawiane na sprzedaż obligacje dziesięcioletnie o stałym oprocentowaniu (DS) i dwudziestoletnie o stałym oprocentowaniu (DW), zaś przetarg na obligacje pięcioletnie o stałym oprocentowaniu (PS) może mieć miejsce w grudniu.

Reklama

"Podaż obligacji na rynku krajowym wynikać będzie z kształtowania się sytuacji rynkowej oraz konsultacji z inwestorami" - czytamy w komunikacie.

W sumie w ostatnim kwartale 2009 r. resort finansów planuje sprzedaż obligacji dwuletnich (OK) o wartości 6-10 mld zł, obligacji pięcioletnich (PS) o wartości 1-3 mld zł. Wartość sprzedawanych obligacji BGK (IPS i IDS) ma sięgnąć 7,25 mld zł. Z emisji bonów Skarb Państwa zamierza uzyskać 4-8 mld zł. MF dodał, że planowana jest emisja na rynku euro i jena, "w formacie i kwotach uzależnionych od sytuacji rynkowej." Możliwe są też emisje obligacji na innych rynkach.

Wiceminister finansów Dominik Radziwiłł powiedział podczas środkowej konferencji, że po wrześniu MF sfinansowało już 90 proc. tegorocznych potrzeb pożyczkowych. Zapowiedział, że w październiku lub listopadzie planowana jest emisja w jenach o wartości do 0,5 mld USD i emisja euroobligacji o wartości ok. 1 mld euro.

Według wiceministra, emisja obligacji infrastrukturalnych zasili KFD, który stanowi wsparcie dla rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad w Polsce i jest jednym z głównych źródeł ich finansowania.

"Emisje obligacji przez BGK wejdą w przyszłym roku do kalendarza emisji skarbowych papierów wartościowych" - poinformował.

Zgodnie z planem, oprócz dwóch październikowych przetargów obligacji BGK dwa mają mieć miejsce w listopadzie i jeden w grudniu.

Dyrektor Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów Piotr Marczak wyjaśnił podczas środowej konferencji, że w tym roku BGK będzie emitował obligacje 5-letnie o stałym oprocentowaniu w wysokości 5,75 proc. i 9-letnie o stałym oprocentowaniu w wysokości 6,25 proc. Dodał, że obligacje BGK są objęte pełnymi gwarancjami Skarbu Państwa. Obejmują one także odsetki i w sumie opiewają na kwotę ok. 13 mld zł.

"Gdyby sytuacja na rynku uniemożliwiała lub utrudniała efektywne ulokowanie obligacji, zostało stworzone zabezpieczenie w postaci finansowania pomostowego BGK w bieżącym roku i z budżetu państwa przez MF w roku przyszłym" - poinformował. Dodał, że to zabezpieczenie ma na celu uniezależnienie KFD od warunków panujących na rynku obligacji.

Zdaniem MF, zainteresowanie zakupem obligacji infrastrukturalnych ma pochodzić głównie z polskich instytucji finansowych sektora pozabankowego, np. OFE.

Według wiceministra infrastruktury Radosława Stępnia, środki z emisji obligacji zapewnią płynność finansową Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

"Emisje mają znaczenie dla nas kluczowe. Są to tzw. pieniądze nieoznaczone, którymi można opłacać wszystkie wydatki, które przez KFD są regulowane, a które są generowane w działalności GDDKiA. Pieniądze, które pochodzą z kredytów są pieniędzmi kierowanym na konkretne przedsięwzięcie i mają wskazane przeznaczenie" - wyjaśnił Stępień.

Na początku sierpnia Bank Gospodarstwa Krajowego wyemitował pierwszą serię trzyletnich obligacji infrastrukturalnych, z których dochód został przekazany na budowę i remonty dróg. Wartość emisji wyniosła 600 mln zł, ale inwestorzy chcieli objąć papiery za ponad 2 mld zł.

Była to pierwsza emisja obligacji infrastrukturalnych prowadzona na polskim rynku kapitałowym. Zgodnie z Planem finansowym KFD na 2009 r., łączne wydatki funduszu na ten rok mają wynieść 16,5 mld zł, w tym 14,3 mld zł na finansowanie inwestycji, odnowy i utrzymania dróg. Wielkość emisji obligacji BGK na rzecz KFD ustalono na poziomie 7,85 mld zł.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »