6 mld euro od rządu Niemiec dla Lufthansy. KE wszczęła dochodzenie
Komisja Europejska wszczęła w poniedziałek dochodzenie w sprawie 6 mld euro pomocy publicznej udzielonej przez rząd Niemiec na rzecz rekapitalizacji Lufthansy w czasie pandemii Covid-19. KE zamierza sprawdzić, czy Berlin udzielił wsparcia liniom lotniczym zgodnie z przepisami UE
Pomoc publiczna dla Lufthansy - jednego z największego przewoźników lotniczych na świecie - pod lupą UE. Do niemieckiej firmy należą linie lotnicze: Swiss International, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Air Dolomiti, Eurowings, Germanwings GmbH, Edelweiss Airi SunExpress Deutschland. Przewoźnicy z grupy obsługują loty do ponad 300 lokalizacji w około 100 krajach. Łącznie dysponują flotą ponad 700 samolotów.
Warta 6 mld euro pomoc publiczna dla Lufthansy została zatwierdzona w czerwcu 2020 roku przez Komisję Europejską. Aby z niej skorzystać, Lufthansa musiała przestrzegać szeregu zobowiązań. Chodziło m.in. o zakaz wypłacania dywidend i ścisłe ograniczenie wynagrodzeń kadry zarządzającej, w tym zakaz wypłacania premii.
Ponadto Lufthansa musiała pozbyć się do 24 slotów dziennie na lotniskach we Frankfurcie i Monachium, aby umożliwić konkurencyjnym przewoźnikom utworzenie tam bazy.
Decyzję KE uchylił jednak Sąd UE (część Trybunału Sprawiedliwości UE) w swoim wyroku z 10 maja 2023 roku. Sąd UE uznał, że pomoc nie została udzielona zgodnie z unijnymi przepisami.
Po wyroku Sądu UE Komisja poinformowała, że przeprowadzi bardziej szczegółowe dochodzenie. Daje to Niemcom i zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia uwag.
Jak opisywaliśmy w Interii, unieważnienie decyzji KE dotyczącej pomocy publicznej to efekt skargi wniesionej przez innych przewoźników. Chodzi o firmy Ryanair i Condor.
W 2021 roku irlandzka firma Ryanair i jej niemiecki odpowiednik Condor wniosły o odebranie udzielonej pomocy, a także zablokowania dostępu Lufthansy do 3 mld euro kredytu. Przewoźnicy argumentowali, że przyznanie wsparcia dyskryminuje innych przewoźników.
Sąd przyznał skarżącym rację. W uzasadnieniu powołał się na błędy popełnione przez unijne organy ds. konkurencji. Chodziło m.in. o uznanie, że "Lufthansa nie była w stanie uzyskać finansowania na rynkach dla całości swoich potrzeb".