Rządowe wsparcie dla Lufthansy zakwestionowane. Jest decyzja unijnego sądu
Ryanair wygrywa z Lufthansą. Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu unieważnił decyzję Komisji Europejskiej sprzed trzech lat w sprawie finansowej pomocy Lufthansie. Chodzi o wydanie zgody na dokapitalizowanie narodowych linii lotniczych przez niemiecki rząd. Przewoźnik otrzymał w 2020 r. 6 mld euro wsparcia, które miało zrekompensować mu straty wywołane pandemią COVID-19.
W czerwcu 2020 r. Berlin zgłosił Komisji Europejskiej chęć udzielenia publicznego wsparcia dla Lufthansy na kwotę 6 mld euro (6,6 mln dolarów). Nie wszczynając formalnego postępowania wyjaśniającego (art. 108 ust. 2 TFUE), Komisja uznała działanie niemieckiego rządu za pomoc państwa zgodną z regułami wspólnego rynku. Zezwoliła na dokapitalizowanie Lufthansy z zastrzeżeniem zakazu wypłaty dywidend, wykupu akcji własnych, a także wstrzymaniem niektórych przejęć do czasu zwrotu pomocy państwa.
Rok później decyzję UE w sprawie Lufthansy zakwestionowali dwaj niskokosztowi przewoźnicy: irlandzki Ryanair i jego niemiecki odpowiednik - Condor. Domagali się odebrania udzielonej pomocy a także zablokowania dostępu Lufthansy do 3 mld euro kredytu. Konkurenci argumentowali wtedy, że przyznanie wsparcia dyskryminuje innych przewoźników.
Sąd Unii Europejskiej drugiej instancji przyznał skarżącym rację. "Sąd unieważnia decyzję Komisji o zatwierdzeniu dokapitalizowania Lufthansy przez Niemcy w wysokości 6 miliardów euro w kontekście pandemii COVID-19:" - czytamy w orzeczeniu. Sąd, do którego trafił pozew, powołał się na błędy w unijnych organach regulacyjnych ds. konkurencji, jakie - jego zdaniem - popełniono podczas zatwierdzenia pomocy publicznej. Chodzi m.in. o uznanie, że "Lufthansa nie była w stanie uzyskać finansowania na rynkach dla całości swoich potrzeb".
Zdaniem sędziów, unijny organ ochrony konkurencji nie wymagał również mechanizmu zachęcającego Lufthansę do jak najszybszego odkupienia udziałów w Niemczech. Popełniono też błąd zaprzeczając, jakoby przewoźnik posiadał znaczącą pozycję rynkową na niektórych lotniskach. Sąd wytknął też Komisji, że "przyjęła różne zobowiązania, które nie zapewniają zachowania skutecznej konkurencji na rynku".
Komisja może odwołać się do Trybunału Sprawiedliwości UE - najwyższego organu europejskiego w kwestiach prawnych. Sąd Unii Europejskiej, który ogłosił dziś wyrok, utworzono w 1989 r. dla odciążenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Oprac. EW