Akcja przeciw wygodnym banderom
Międzynarodowa Federacja Transportowców (ITF) oraz Europejska Federacja Transportowców zainicjowały wczoraj Bałtycki Tydzień Akcji przeciw statkom tzw. tanich bander. Główny cel kampanii to poprawa warunków pracy i bezpieczeństwa na przeflagowanych statkach.
Bałtycki Tydzień Akcji jest częścią światowej kampanii przeciwko wygodnym (tanim) banderom (FOC-flag of convenience), która trwa od 1948 roku. Poprzedni Europejski Tydzień Akcji odbył się w 2001 r. i dzięki współdziałaniu związków zawodowych marynarzy i portowców przyczynił się do odzyskania kilku milionów dolarów zaległych wynagrodzeń marynarskich oraz podpisania kilkuset układów zbiorowych pracy akceptowanych przez ITF, które pozwoliły zabezpieczyć właściwe warunki pracy, płacy oraz ubezpieczeń. Do tegorocznej kampanii włączyli się wszyscy polscy afilianci ITF, w tym: Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Krajowa sekcja Portów Morskich NSZZ "Solidarność" i Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków. Przedstawiciele tych związków stworzyły 3 grupy inspekcyjne w portach Szczecin- Świnoujście i 4 w Gdańsku-Gdyni, które będą kontrolować statki tanich bander wpływające do tych portów - powiedział PG kpt. ż.w. Andrzej Jaśkiewicz, inspektor ITF. Inspektorzy będą również rozmawiać z załogami, kapitanami i armatorami o niebezpieczeństwach związanych z wygodną banderą.
Obecnie blisko połowa światowego tonażu zarejestrowana jest pod wygodnymi banderami. Z 82 statków należących do Polskiej Żeglugi Morskiej tylko 10 pływa pod polską banderą.. Natomiast wszystkie 4 promy należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej pływają pod wygodnymi banderami, ale, jak zapewnił PG prezes, warunki panujące na nich spełniają kryteria ITF.