Reklama

Alkohol kupujemy na prezent, świąteczny stół i na Sylwestra

Większość Polaków nie odmawia sobie alkoholowych zakupów w okresie świąteczno-noworocznym. Badania wskazują, że na ulubione trunki wydamy w tym czasie nawet 4 mld zł.

Reklama

Nawet 60 proc. z nas podaruje bliskim wino, whisky albo np. brandy. Polacy deklarują największy w Europie wzrost wydatków na święta.

Prym wiodą wina spokojne, musujące i alkohole mocne z segmentu premium. Wiele wskazuje na to, że w tym roku wydamy na nie więcej. Jak wynika z danych Deloitte optymizm konsumentów wciąż rośnie. 28 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa poprawiła się i deklaruje wzrost wydatków na zakupy świąteczne. To daje nam pierwsze miejsce wśród przebadanych państw europejskich. Jesteśmy też najbardziej skłonni do przekraczania ustalonego budżetu i co ciekawe, otwarcie przyznają się do tego mężczyźni.

Blisko połowę budżetu świątecznego przeznaczymy na prezenty. Najmłodszym chętnie kupujemy słodycze albo np. gry, dorosłym - książki lub wino. Aż 60 proc. konsumentów wskazuje alkohol jako idealny upominek z okazji urodzin, imienin i Świąt. Wina spokojne wybiera ponad 45 proc. osób, z czego 60 proc. - wydaje na nie ponad 30 złotych . Wśród alkoholi mocnych stawiamy na whisky, wódkę premium oraz koniak lub brandy. Wybieramy to, co sami lubimy. Prawie połowa wskazuje znajomość marki jako najważniejszy czynnik wyboru alkoholu na prezent. Co trzecia osoba zwraca uwagę na cenę. Liczy się też opakowanie i prestiż.

Bez wątpienia jednak najważniejsza jest marka, zwłaszcza w przypadku wyboru win spokojnych. Ich spożycie rośnie - polski rynek win spokojnych przekroczył już wartość 2 mld złotych. Wciąż jednak daleko nam do innych europejskich krajów. Pokochaliśmy wino, ale jego zakup nadal jest dla nas wyzwaniem. Przytłacza nas oferta i obawa, że nie trafimy z wyborem. Szukamy więc "kotwicy" w postaci marki. Decydujemy się na sprawdzone propozycje, które nas nie zawiodły i kojarzą się z dobrym - zazwyczaj słodkim lub łagodnym smakiem. Wśród win stołowych w segmencie do 12 zł liderem jest marka Fresco. W 2018 roku Polacy kupili ponad 5,5 miliona litrów tego trunku.

Największą nowością w świątecznym koszyku zakupowym będą w tym roku wina bezalkoholowe. Zmiany w naszym stylu życia i preferencjach sprawiają, że segment ten, pomimo niskiej dystrybucji dynamicznie rośnie i ma szansę stać się znaczącym w kategorii win musujących. Dziś wynosi 1,6 proc.

Sylwester będzie jednak należał do prosecco. Sezon świąteczno-sylwestrowy jest kluczowy dla kategorii win musujących. W tym okresie z "hukiem" konsumujemy 1/3 sprzedaży najpopularniejszych win musujących. Za wzrosty tego segmentu odpowiada głównie prosecco - przebój ostatniego lata i nadchodzących imprez sylwestrowych.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »