Allegro pod presją chińskich platform. Konsumenci coraz częściej wybierają Temu
Jak wynika z badania IBRiS, 83 proc. Polaków regularnie odwiedza strony zakupowe chińskich producentów. Shein i Temu przekonują kupujących niższymi cenami i bardziej rozbudowaną ofertą. Zainteresowanych nie zniechęca nawet niższa jakość produktów, którą zauważa ponad połowa zamawiających.
Jak wynika z badania IBRiS, opublikowanego przez Rzeczpospolitą, 73 proc. polskich internautów robi zakupy online przynajmniej raz w miesiącu. Wśród najczęściej wybieranych platform króluje Allegro, z którego korzysta 84 proc. respondentów.
W ostatnich latach rośnie jednak znaczenie chińskich platform, takich jak AliExpress, Shein i Temu. 83 proc. badanych przyznaje, że odwiedziło przynajmniej jedną z nich, a 41 proc. zrobiło zakupy na Temu. Według konsumentów sprzedawcy z Chin są coraz bardziej widoczni w sieci, a ich oferty są korzystniejsze cenowo.
71 proc. Polaków zauważa oferty Shein i Temu na innych platformach, a 53 proc. przyznaje, że po znalezieniu wybranego produktu na Allegro sprawdza, czy chińska platforma nie oferuje go w niższej cenie. Przeszkodą nie jest nawet gorsza jakość asortymentu, którą zauważa 57% badanych.
Nie bez znaczenia pozostaje również marketing widoczny w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Tik Tok, Instagram. Rośnie znaczenie tzw. live shoppingu, czyli sprzedaży na żywo. 60% ankietowanych uważa, że ta forma sprzedaży będzie się dynamicznie rozwijać, a co piąty użytkownik wierzy, że w najbliższych latach może wyprzedzić tradycyjne oferty Amazon i Allegro. “Polski e-commerce rozwija się dynamicznie, ale tradycyjne platformy sprzedażowe stają dziś przed największym zagrożeniem od lat" - przyznaje Kamil Smogorzewski, dyrektor komunikacji IMRiS.
Live shopping dotychczas królował za granicą. Według portalu Infor ta forma zakupowa wywodzi się z Chin, gdzie rozwijała się od 2010 roku. Jej dynamiczny rozwój to zasługa influencerów, którzy podczas pandemii COVID-19 tworzyli transmisje na żywo, umożlwiające widzom zdobycie produktów w korzystnych cenach.